• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stellplats, Camping men herre Gud

D

Deleted member 11118

Guest
Att orden stellplats och camping kan vara så infekterade visste jag inte när jag blev medlem i HBK. Campingägarna försöker självklart påverka sin kommun att husbilar skall in på en camping, de driver ett företag som skall gå med vinst. HBK och husbilsmänniskor försöker också påverka kommunerna att de skall fixa stellplatser eller p-platser eller vad vi nu vill kalla det som är övernattning utanför en camping. Kommun politiker har även att tänka på nästa val och då agerar de därefter så klar inget konstigt alls.

Det finns så klart bra kommuner och dåliga kommuner för husbilsfolket, men eftersom husbilarna är rörliga så styr de så klart dit där de är välkomna.

Jag vill också ha bra stellplatser överallt i Sverige men inser att det är en omöjlighet för alla politiker tycker inte som vi husbilsmänniskor, så jag förhåller mej till detta och kör dit jag är välkommen, nämligen till Tyskland och Frankrike och till någon enstaka stellplats i Sverige ibland.

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Stellplats, Camping men herre Gud

Som gammal utlandschaufför håller jag mig ifrån utlandet, har fått nog av det.
Har aldrig varit med om att jag känt mig ovälkommen någonstans i Sverige, däremot undviker jag platser som exempelvis västkusten under sommaren som då är nedlusad med husbilar.
Dit åker jag på hösten eller vintern då det inte finns någon trängsel att brottas med, det är mycket sällan jag nyttjar någon camping då jag inte har behov av det.
Norrland är mitt favoritresemål på sommaren och där går det alltid fint att hitta fina platser att stå på, har man bara lite sunt förnuft och tänker på var man ställer sig så är det aldrig några problem.
Så jag kommer att fortsätta resa i vårt underbara land som jag alltid känner mig välkommen i faktiskt, är nu på Gotland och har inte heller några problem här.
Visby är jag inte intresserad av, totalt nerlusad med folk som den är staden men håller man sig på resterande del av ön är det inga problem att hitta fina ställe och välkommen känner jag mig alltid här.
Sverige är fantastiskt :).

F

F.d. 55374

Guest

Att fly till utlandet bara för att det inte finns platser i vårt vackra land låter märkligt.
Tommy R

D

Deleted member 11118

Guest

Jag flyr inte till utlandet, utan jag vill ha nästan garanterat sol och värme under semestern. Har varit mest i Frankrike i ungefär 17 år, utan husbil med husbil och med husvagn. Jag har sett en del av Sverige när vi åkte från Nordkap mitt i sommaren, det var kallt, regn, blåst och många, många träd. Betvivlar inte att det är vackert i Sverige men måste jag göra ett val blir det söderut i de flesta fall. Vi har olika syn på vart vi vill åka och det skall man respektera. Kör jag 160 mil söderut hamnar jag ungefär vid Franska rivieran,160 mil norrut ungefär Haparanda, enkelt val för oss

F

F.d. 55374

Guest

Nu har vi inte så stor erfarenhet av Franska rivieran , men några andra Europa resor har det blivit. Känslan när man kommer hem till Svedala igen är underbar, att kunna stanna och övernatta i vår fina natur slår det mesta.
Tommy R

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Den här tråden visar på skillnaden mellan njutningsmänniskan och naturmänniskan. Njutningsmänniskan åker gärna söderut och stortrivs med värmen och njuter av god mat och vin! Naturmänniskan åker norrut och njuter på sitt sätt av att vara nära naturen i skogen eller vid en sjö och det verkar som detta är tillräckligt för dessa människor. De värsta extremisterna åker nästan till Nordpolen för att få utlopp för sitt naturintresse! Kanske tager man en pilsner och lite renskav eller vad fasicken dom äter där för någonting däruppe i det kalla mygghelvetet. I Södern sitter Lassej och njuter i fulla drag av en lokal apéritif med något gott till efter att ha lögat sig i Medelhavets 27-gradiga vatten och sådär fortsätter det hela tiden!

Självplågaren åker norrut medan livsnjutaren åker söderut på semestern! Har jag fel här tro?

Jappe

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi har i dag lämnat Eskilstuna där det finns en trevlig grusplan centralt att parkera på. Det kostar 50:-/ dygn att övernatta där betalas hos turistbyrån. Finns 4 platser. Nu är vi i Nyköping vid småbåtshamnen. Nära till centrum och en del krogar på andra sidan vattnet. Gratis. Gläntan i skogen är inget för oss för vi gillar centralt belägna platser att parkera på.

Känns det som att vi inte är välkomna så kör vi vidare, så klart.

F

F.d. 55374

Guest

Tydligen är man livsnjutare om man åker till södern och trängs på någon ställplats.
Självplågare är man om man stannar hemma och njuter av natur och frihet.
Det är härligt att vara med i HBK där det finns medlemmar som förstår och kan det mesta.
Tommy R

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Självplågaren åker norrut medan livsnjutaren åker söderut på semestern! Har jag fel här tro?

Jappe

Japp Jappe, du har väldigt fel!
Vi har semestrat i 20-tal år runt medelhavet innan vi skaffade husvagn/husbil och provade med Norge istället. Efter det har jag helt tappat lusten att åka söderut (förutom då några rundor till Nordschleife förstås...).
Är det nåt jag INTE saknar är trängseln och temperaturer över 20-25 grader.
Med det måste medges, en riktig schnizel i österike kan jag iofs sakna....
Men nej, jag vill inte plåga mig i trakten av medelhavet. :wink:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Jag har också varit i "utlandet" men detta har inskränkt sig till länder i Europa, några länder i Afrika och några i Asien. Sedan har jag inte sett mer av utlandet, men, får nog, när jag tänker efter, enbart positiva vibrationer av att lära känna andra kulturer och andra människor. Detta hoppas jag, har berikat mig.
Därför åker jag gärna till utlandet igen ställplatser eller camping, de kvittar.

mvh
Fincan

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024

Står nu nere vid hamnen precis utanför kalmarsalen här känner man sig iallafall inte ovälkommen närmare 20 husbilar. Parkeringsavgift 9-15. 5kr i timmen. Utsikten är det inget fel på direkt, Ölandsbron och ett gammalt segelfartyg, nära till centrum.

F

F.d. 52943

Guest

Efter ett yrkesliv med mycket internationellt resande har jag kommit att uppskatta Sverige/Norge allt mer. Har dock nästan aldrig hamnat i Frankrike bortsett från ett par få undantag.

Frankrike sägs ju vara ett föregångsland när det gäller ställplatser, så vi ser fram mot nästa års ev. Frankrikeresa. Kan tänka mig Normandie och Bretagne som första försök. Får börja polera på skolfranskan (två år utan senare försök....- när jag träffat fransmän i jobbet har jag inte förstått ett ord ?))

H

hcarlsson1956

Guest

Där stod vi också helt perfekt, om man vill se Kalmar stad och billigt är det också.

Toppen