• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stavgång

F

F.d. 55464

Guest
Sv: Stavgång

Min fru går med stavar varje vecka till sitt jobb. Ca 7 km tor.
Hon har stavar med bungypumps. Hon upplever det som väldigt bra för hennes kropp.
Har sedan några år dragits med fibromylagi.

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Jag går med stavar varje dag ca 5 km men för tillfället får jag hålla uppe några dagar för att jag har ont i ryggen.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Första gången vi var i Österrike, för en herrans massa år sedan, kom vi i kontakt med "Nordic Walking". I Österrike innebar det stavgång i väldigt kuperad terräng. Det försöker vi tillämpa så ofta vi kan. Vi gillar också att gå stavgång på slätmark. (Behovet av kuperad terräng minskar med åren!) :) När mina knä inte längre fixade att springa, började jag gå med "viktstavar". Det var brottaren Martin Liedberg som introducerade IPPS-stavar för ca 10 år sedan. Det blev av någon anledning ingen succe, men jag går fortfarande med mina "Tank Torpedos" som stavarna kallas. De kan fyllas med vatten eller sand upp till ca 4 kg styck.

Men den kraft och balans man får vi vanlig stavgång är suveränt. Man tränar rygg, mage, axlar, armar och balans, samtidigt som man höjer förbränningen med upp till 40 %, jämfört med vanlig promenad.

Prova gärna med riktigt kuperad terräng. Använd då fasta, stabila stavar. Stavar som man också kan bromsa med och hänga på vid nedförslut. Det är en riktig kick!

/Krister

PS! Är väldigt nyfiken på bungypumps! Kaj, du kan väl "pumpa" Ing-Marie! :)

Senast ändrad:
H

hianders

Guest

Har inte riktigt kommit igång med stavarna i år, men de har varit ett stort stöd när jag har och har haft problem med knä och ben (stelhet). Så fort jag vet att jag skall gå långt på stan eller annars så har jag stavarna med. Psykologiskt och fysiskt stort stöd!!

Fick i julklapp handstöd med tyngd i som man skall ha när man stavgår. Kommer inte ihåg namnet på dem men kan återkomma om namnet. Tror nog att det är ett bra komplement.

Inger

F

F.d. 25226

Guest

Med åren har vi blivit stavberoende. Vi går en slinga varje morgon som när vi började för 5-6 år sedan tog ca 30 min. Nu är vi uppe i ca 34-35 min men vad gör det huvudsaken är att man rör sig och mår bra.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Hunden motioneras varje morgon, och helst på skogsstigar. är det stenigt och backigt är
stavarna underbara. Går alltid med stavar.

Stig.

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Jag har inte stavar med svikt i - kan det var bättre för ryggen - någon som vet? Jag har till och från besvär i ryggslutet.

Toppen