• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stativ Gitzo GT3530LS

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag är generös mot mina anställda i min firma :D, i år har den ende anställde (jag själv) fått en riktigt fin julklapp, ett nytt stativ!

Stativet tog låååång tid på sig att komma, och som vanligt när det gäller min standard-otur med försändelser, så försvann såklart det första paketet, och till slut dök det upp i Danmark på Goeckers huvudlager...:wub:. Det skickades iallafall ett nytt stativ i förra veckan till mig, och det anlände idag!

Jag har inte testat det ute än, men i helgen ska detta ske. Jag har även beställt spikfötter och hoppas dom kommer innan helgen, men man vet ju aldrig...:wub:

Det ser iallafall oerhört gediget ut, och det bästa av allt är att det inte är nån mittstolpe, mittstolpen på mitt gamla Manfrottostativ har gett mig ett antal raseriutbrott genom åren....:p:

Lite bra grejer fanns det dock på Manfrottot, och dom har jag flyttat över på Gitzot, det är ett kanonbra bärhandtag samt benvärmarna.

Bärhandtaget har en typ karbinhake i ena änden och ett kardborrejusterbart klickspänne i andra änden, så man på ett snabbt och enkelt sätt kan stänga benen och sedan bära i handtaget. Problemet var bara att det inte fanns någon ögla att sätta karbinhaken i däruppe, jag fick tillfälligtvis ta ett buntband och dra igenom på ett ställe, men jag ska väl fixa nåt mer permanent så småningom.

Det ser lite konstigt ut nu bara med min gamla kulled, den ser så liten ut på Gitzot... behöver nog en större snart!:p:

Bifogar bilder på min fina julklapp! Klicka på bilderna så blir de större

20101215.002.jpg

Manfrottot ser litet ut nu bredvid Gitzot...

20101215.001.jpg

20101215.003.jpg

20101215.002-2.jpg

20101215.007.jpg

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Stativ Gitzo GT3530LS

Jag håller utkik efter neopren-strumpor eller rör för att trä över stativbenen. Benen är visserligen tåliga men det skadar inte att skydda dem mot hårda och vassa föremål.
Tills jag hittar nåt bättre ska ja använda grå neoprenisolering för vattenrör.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Framförallt är benen svinkalla att hålla i nu på vintern. Carbon är lika kallt som metall av nån konstig anledning....

Kolla priserna på benvärmarna till Manfrotto, de kanske inte är så dyra. Gitzo har också benvärmare, men dom är säkert dyrare. Jag har haft mina i säkert 15 år, så det är god kvalité på dom med tanke på vad jag utsätter min utrustning för... :oops:

F

F.d. 53012

Guest

Bra med komposit när man bär mycket vikt men annars är tyngd att föredra i stativ. Har själv ett Manfrotto 055 med utvinklade ben bra vid foto i gömsle så man kan ligga men då får man demontera mittstolpen till hälften. Ett lättviktsstativ i Manfrotto i komposit och mycket tunnt skönt att bära pga av vikten men tenderar att bli lite skakigt. Benvärmare har jag värmt på plast som man använder vid VVS. Tyvärr är jag värdelös på att lägga in bilder skall skärpa mig på den punkten. God JUL och lycka till med ett snyggt och bra stativ.

Toppen