• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startrelä?

F

F.d. 14238

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 D
Årsmodell Chassie: 1993
Husbilsfabrikat: Weinsberg
Husbilsmodell: Weinsberg meteor
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1993
Ämnesområde: Elsystem
Hej
Bilen har stått oanvänd en månad. När jag försökte starta idag hördes ett tickande ljud från, vad jag förmodar, ett relä placerat i handskfacket. lampan för glödstiften bara blinkar till, startmotorn tänder inte, helt tyst. Några goda råd?
MVH
Leif R

F

F.d. 58636

Guest
Låter som att batteriet är dåligt laddat, då brukar det bara låta om ett par relän.
Prova att ladda och att mäta batteriet(med instrument)
Lycka till
/Lars-Åke

F

F.d. 25089

Guest
Idag fick vi reda på att styrboxen på vår husbil är trasig och måste bytas, kostnad 6000 kr !!!! :msn_cry: Någon som råkat ut för samma fel?, och vad fick ni betala? Varför blir det så? kan det gå på någon försäkring? /mvh Mats

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Jag har exakt samma problem. Bilen går dock att starta, du tar en kraftig skruvmejsel och sätter den mellan den grova (röda) + kabeln och den mindre kabeln med flatstift rakt under på startmotorn. Troligen överför man då ström till startmotorn utan att gå via startreläet.

Jag har inte hunnit söka efter startreläet men det sitter nog i handsfacket.
Jag tror att det har hängt sig, för mig i allafall.

Kommer du på vad felet är så skriv in det.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
sven-A skrev:
Jag har exakt samma problem. Bilen går dock att starta, du tar en kraftig skruvmejsel och sätter den mellan den grova (röda) + kabeln och den mindre kabeln med flatstift rakt under på startmotorn. Troligen överför man då ström till startmotorn utan att gå via startreläet.

Jag har inte hunnit söka efter startreläet men det sitter nog i handsfacket.
Jag tror att det har hängt sig, för mig i allafall.

Kommer du på vad felet är så skriv in det.
Det sitter inget startrelä på Fiat.Troligvis så har du problem med solenoiden på starmotorn eller strömlåsets kontaktdel (strömlåsbotten) så du får inget styrström till solenoiden!
Tom

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Helena o Tom skrev:
Det sitter inget startrelä på Fiat.Troligvis så har du problem med solenoiden på starmotorn eller strömlåsets kontaktdel (strömlåsbotten) så du får inget styrström till solenoiden!
Tom
Mycket tack för det svaret, det sparade mig en hel del sökande efter någon som inte finns.
Strömlåset skriver du, är det tändningslåset du menar då

Men solenoiden, då skulle den väl inte slå till då jag sätter dit skruvmejseln heller, eller...
Jag tror mer på tändningslåset. Förra ägaren har satt dit extraknapp för glödningen, så förfallet var nog redan på gång då han sålde till mig skulle jag tro.:mad:

Vet du om tändningslåset är besvärligt att byta:confused:

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Hej
Då du har skruvmejseln mellan polerna på solenoiden så går strömmen rak till
startmotorn,inte via kontaktytorna inne i solenoiden.Solenoiden har 2 uppgifter,
den ena att att dra fram bendixdrevet och det andra att koppla ström till startmotorn.
Att byta själva strömlåset kan ibland vara svårt,dom använder skruvar som skallen går av vid ett visst åtdragningsmoment så bilen inte går att stjäla så lätt.Till vissa bilar
finns det att få endast kontaktdelen och om jag inte minns fel så finns den att få
till Fiat.Den är lätt att byta.

Mvh Tom:)

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Helena o Tom skrev:
Hej
Då du har skruvmejseln mellan polerna på solenoiden så går strömmen rak till
startmotorn,inte via kontaktytorna inne i solenoiden.Solenoiden har 2 uppgifter,
den ena att att dra fram bendixdrevet och det andra att koppla ström till startmotorn.
Att byta själva strömlåset kan ibland vara svårt,dom använder skruvar som skallen går av vid ett visst åtdragningsmoment så bilen inte går att stjäla så lätt.Till vissa bilar
finns det att få endast kontaktdelen och om jag inte minns fel så finns den att få
till Fiat.Den är lätt att byta.

Mvh Tom:)
:)låter ju ganska bra, tack. Men de tar väl samma pris för den som för tändlåset:twitcy:
Vet du möjligen vart man kan få tag i dessa bottenplattor?

Toppen