• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startproblem!!!

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025
Idag på morgonen skulle jag titta till min husbil som står ute på en parkering. Eftersom jag varit bortrest har jag inte inte varit hos "henne" sedan början av december då jag körden den ungfär 5 till 6 mil. Idag var den helt översnöad, 50 cm snö på tak och runt om. När jag klickade på larmet, som inte blinkade till, kom jag på, shit jag borde tänkt på att larmet drar ut batteriet, borde aldrig satt på det. Mycket riktigt, bilen helt stendöd! Via kontrollpanelen kunde jag konstatera att bilbatteriet knappt gav utslag men bodelsbatteriet är helt fulladdat! Solpanelen är helt översnöad, försökte via stege ta bort snö men en tjock skorpa, skare hindrade det. Vågade inte hacka bort snön eftersom det kan skada panelen. Bilen står parkerad så att det är lite svårt att komma åt motorrummet men kan kanske funka när snön är borta! Min fråga till er är nu naturligtvis: Hur ska jag göra? Ska jag låta den stå tills den "tinat" upp? Ska bry mej om att försöka få igång den? Om jag skulle försöka få igång den, hur gör jag då? Tacksam för råd om detta, jag ska inte använda den än så "hon" kan står där den står så att säga.
Elisabeth:confused:

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Startproblem!!!

Startbatteriet kommer att frysa sönder, om det inte redan skett, när det är urladdat.

Anslut bilen till 220 volt om det går.

Mitt tips är annars att försöka ta ut startbatteriet och ladda upp det. Finns inget annat i husbilen som kan frysa sönder, tex. vattenpumpen, spolarvätska etc. så är det bäst att låta bilen stå orörd tills det är dags att börja använda den.

Gunnar /medlem

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Dystert må jag säga, svårt att få ut batteriet, sitter krångligt osv. El har jag inte tillgång till, kan man ladda från bodelsbatteriet till bilbatteriet?
Elisabeth

F

F.d. 10115

Guest

Går det att dra startkablar från bodelsbatteriet till startbatteriet?

I

Iveco 35

Guest

Är batteriet hel slut är det nog ingen ide med kablar. Det är nog bara att plocka ur batteriet och ladda. Möjligen kan det gå att starta med en kraftig starthjälp. Olle.

F

F.d. 10115

Guest

Har du tillgång till kablar är det värt ett försök,annars kanske du kan dra ut husbilen lite med hjälp av en annan bil för att sen kunna kabla igång husbilen.

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!

är batteriet så urladdat så är det svårt att starta med hjälp av startkablar utan att först lossat polerna från det urladdade batteriet. Va hade det problemet efter förra vinterns förvaring, vi lyckades dock när vi hade två batterier och en laddare till hjälp. Har du vanlig växellåda försök att dra igång bilen. Lycka till...

Kjelle

F

F.d. 3297

Guest

Elisabeth, tyvärr så är nog startbatteriet inte bara "dött/urladdat" utan med stor
säkerhet fruset/sprucket då du tydligen hade snö med skare på taket = minus.

Mitt råd: låt bilen stå tills du kan komma åt att byta ut startbatteriet mot ett "levande".

Det bästa stöldskyddet du kan skapa är just att ta hem batterierna och underhållsladda,
samtidigt som du sätter lapp i vindrutan att bilen är tömd på alla värdefulla saker SAMT batterier!

I vår när du kommer åt startbatteriet, mät batteriplatsens mått (HxBxL), be försäljaren
om hjälp att välja bäst lämpade batteri (tänk både på storlek=Ah och pris) som ryms på
batteriplatsen. Då får du ett optimalt batteri.

Bevis:
Jag skulle (som ung man) byta fars Simcabatteri som markerat att det "ville ha pension".
Tog mått och åkte in till tätorten och bad om hjälp. Batterimannen sa att han inte hade
något Simcabatteri utan satte sig att jämföra måtten i en Tudors batteritabell.

Resultat: jag körde därifrån med ett Amazonbatteri (samma Ah och mått) men
för bara halva kostnaden ! Den prisskillnaden fick jag som fickpengar! :D

Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Tack alla ni som svarat med goda råd. Har det någon betydelse att batteriet är ett s k underhållsfritt batteri?
Tack igen
Elisabeth

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Finns det inga gentle men eller för den delen ladies i Stockholmstrakten som kan stötta Elisabeth, inte med goda råd utan med mera "handgriplig" hjälp? Hade jag bott i Stockholm så hade jag ryckt ut med undsättningsväskan som jag gjorde på den tiden när jag var hedersmedlem i "Svensk Damhjälp" för länge sedan. I den föreningen hjälpte vi damer oavsett vilken sorts nöd dom befann sig i.

Kom igen nu, Stockholmare!

Jappe

F

F.d. 29925

Guest

Hur som helst bör man nog komma åt startbatteriet snarast möjligt.
Det kan ha spruckit på grund av frysning och då är det risk att svavelsyran i batteriet ställer till en hel del elände i motorrummet.
Det enklaste är kanske att med hjälp av en generator och en varmluftspistol försiktigt värma runt motorhuven för att tina så att man kommer åt batteriet.
Ta på gummihandskar om batteriet skulle vara sprucket, Svavelsyran är mycket frätande. Skölj sedan gärna med mycket vatten, där man hittar syrarester.
Skulle, mot förmodan, batteriet vara intakt är det nog lämpligt att lämna in det till en batteridepå som har möjligghet att rekonditionera batteriet i bästa fall.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Ett djupt urladdat batteri med, elektrolytdensiteten 1,12 g/cm3, klarar temperaturer ner till ca. -10 grader. Fulladdat batteri har en elektrolytdensiteten på 1,27–1,29 g/cm3.

Alt 1 - Ta ur batteriet, ta hem det och ladda.
Alt 2 - Koppla loss anslutningarna till batteriet och invänta våren.
Alt 3 - Invänta våren.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Elisabeth

Vilken sida om stan står bilen?

Jag har långa kablar, extra batteri och vana fingrar. Tror dock det är bäst är att ta ut batteriet nu ändå medans det fortfarande eventuellt är fruset.
Du får även lite längre tid på dig att hitta ett nytt batteri om det skulle behövas.

PM:a mig om du vill ha hjälp med koll/urskruvning.

Roger

F

F.d. 24400

Guest

Hej! Våran bil står i ett stort tält så den är inte översnöad och vi har en 220 kabel kopplad till den. Vi gick upp för att starta den men den var hel död men allt i bodelen fungerar. Vad är det för fel? Vi kommer inte heller åt vårat start batteri så vad gör man?

F

F.d. 29916

Guest

När jag hade båt, tog jag alltid hem batterierna på vintern. Laddade de til jul och till våren, före jag satt i dem. Det samma gäller en husbil. Nu står min husbil i min svärsons verkstad 11 grader varmt och underhållsladdas. Husbilen vaktas av 4 kattor.
Är jag inte prioriterad?

F

F.d. 6657

Guest

Sådana som Jappe och speciellt Roger som kan hjälpa till nu, är det roligt att läsa om.
Och vilken tillgång för klubben. Trevliga beslut från er sida.
Hälsningar Olof.

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Hej alla med goda råd, det här är verkligen en klubb som man inte kan vara utan när man har husbil!
Roger, jag e-postar dej direkt och tackar väldigt mycket för ditt erbjudande.
Elisabeth

Toppen