• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Startproblem

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2025
Efter 2 dagar på ställplats med el startade inte vår 8 år gamla Morelo, jag gjorde som vanligt höjde stödben och drog ur el kabeln. Men när jag vred på start nyckeln klickade det bara, satte i el kabeln igen ingen förändring vid start försöket. Efter som vi var i Oskarshamn med en husbilsverkstad 200 meter bort, fick jag hjälp av dom att start med en boster tyvärr hade dom inget start batteri hemma. Jag åkte till Kalmar bytte start batteri det gamla hade volten men inte kraft vid belastning.
Fråga jag har är när vi startade i Oskarshamn märkte jag att bodelen inte hade någon spänning kollade huvudströmbrytaren som hade löst ut och gick inte återställa om inte strömkabeln är ansluten, men då verkar även panelen i bodelen se ut som normalt även dessa batteri är ca 8 år gamla. Kan 3 batteri ge upp samtidigt? Säkert möjligt men. Skall på fredag byta till litium batteri med vad det innebär för mer byten. Kan det varit någon yttre störninng som påverkat jag såg att en elmontör som arbetade vid anläggning under de dagar vi var uppkopplade.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Bly-syra batterier brukar börja bli trötta efter 5 - 6 år och snabbt tappa orken när de belastas, troligtvis så slog även bodelens elektronik av strömmen p.g.a. låg spänning i 12 volt systemet.
Ett märkligt fenomen med gamla batterier är att om man ställer de på laddning så visar de fulladdat på onormalt kort stund, men när de belastas så tappar de orken igen.
Bara att byta batterierna skulle jag säga.
Moderna motorer är så startvilliga att man inte märker att startbatteriet börjar bli dåligt förrän det tvärdör.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
En oönskad strömrusning mellan start och bodelsbatteri ska lösa ut kretsens säkring annars kan det ju bli kabelbrand. Nu har jag inte sett elsystemrt i en Morelo specifkt men det brukar sitta en relativt stor säkring 50A ibland 80A nära startbatteriet i de husbilar som jag pillat med. Har den löst så kan du inte återställa 12V systemet i bilen för spänning saknas, när du då ansluter 230V startar laddaren och tar över försörjning och då kan du återställa.

Hälsningar
Peter

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2025
Tack för svaren jag kommer att söka efter säkringar men dom jag sett verkar vara hela. Kanske ändå lika bra att byta till litium batterin eftersom mina är ca 8 år gamla. Men det utgör ju kostnad över 25000 kronor räknat på ett batteri på 210 amp.
Lennart

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tack för svaren jag kommer att söka efter säkringar men dom jag sett verkar vara hela. Kanske ändå lika bra att byta till litium batterin eftersom mina är ca 8 år gamla. Men det utgör ju kostnad över 25000 kronor räknat på ett batteri på 210 amp.
Lennart
Beror väl på hur man använder husbilen. Står man inte stilla långa perioder har man inte så stor nytta av litiumbatteriernas goda förmåga.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Lennart
Jag har haft och har även i sista bilen SBL proheat batterier från batterilagret. Årets modell är nu på 180Ah i ett format som motsvarar ett standard 95Ah som får plats under stolen i en Fiat. De har fungerat jättebra för mig, är inte billigast på marknaden men värda att ta en titt på.

Hälsningar
Peter

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Bly-syra batterier brukar börja bli trötta efter 5 - 6 år och snabbt tappa orken när de belastas, troligtvis så slog även bodelens elektronik av strömmen p.g.a. låg spänning i 12 volt systemet.
Ett märkligt fenomen med gamla batterier är att om man ställer de på laddning så visar de fulladdat på onormalt kort stund, men när de belastas så tappar de orken igen.
Bara att byta batterierna skulle jag säga.
Moderna motorer är så startvilliga att man inte märker att startbatteriet börjar bli dåligt förrän det tvärdör.
Vad som händer är att den verksamma ytan i batteriet minskas pga sulfatering av cellerna så batteriet uppför sig som om det vore kanske 10ah istället för 100ah. Så snabbt uppladdat och snabbt urladdat, sen kan man räkna med att det laddar ur sej själv ganska snabbt.

Micke & Annika

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Jag har haft och har även i sista bilen SBL proheat batterier från batterilagret. Årets modell är nu på 180Ah i ett format som motsvarar ett standard 95Ah som får plats under stolen i en Fiat. De har fungerat jättebra för mig, är inte billigast på marknaden men värda att ta en titt på.

Hälsningar
Peter
Att tänka på är att Husbilsklubben har 12% rabatt på Batterilageret! Se mer under förmåner.
Batterilageret

m_camper

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Lennart
Du bygger enkelt ett 280Ah batteri med BMS för 7000 kr!

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att ge en bild av den verkliga kostnaden för att snabbt och enkelt bygga ett LFP batteri ser ni ett par länkar nedan.

280Ah nya EVE celler:
(verkar vara ny sändning på väg till EU).

JK BMS:

Jag har beställ 8 celler och BMS enligt ovan.

För den som inte vill bygga själv:

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Ibland blir man lite förvånad när man kollar på Husbilsägare på Youtube som installerar saker sponsade när man hittar om letar priser 25-70% lägre pris. Tipsade om batteri för jag tyckte det var höga priser sen kommer tips inte lägre kan förstå där det är kallt vill ha med värme. Det är inte svårt med typ Drop in att installera.

Toppen