• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

STARTPROBLEM

F

F.d. 17440

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 230
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2.8 TDI
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: 640
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Elektronik
<Hej ige
Startproblemet kvarstår,har surfat runt på nätet och finner att imoblizersystemet på FIAT
är inget vidare. Har någon lämnat in bilern för ombyggand av pump så solonoiden får direktmatning,läst engelska sidor där man gjort detta för en rimlig kostnad.Det som är problemet är den svarta boxen på pumpen där kablarna går in, där sitter bränsleventilen som behöver spänning. Vad jag kan utläsa på nätet så sitter det ett kretskort där som måste passeras en "bypass". Tacksam för ett snabbt svar vi åker den 20/5 till Italien förhoppningsvis. Är duktig på att skruva men saknar man elschema så står man sig slätt.

Hälsningar SUSOBUS

F

F.d. 29925

Guest
I bakdelen på insprutningspumpen sitter tydligen en elektrisk brytare som bryter bränsletillförseln när man vrider av nyckeln.
Har kollat på min bil, mycket slang ivägen, men där är det 3 st kablar som är anslutna men en "typ stickkontakt". Kan vara ide att kolla.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Hej ,problemet att ta bort den svarta boxen(startspärren) är att den är fastskruvad med 2 st 5mm skruvar som dras fast så att skallen går av och det endast lämmnar en rund skalle som ingen skruvnyckel passar på.Jag brukar helt enkelt ta en vass strörre
skruvmejsel och bryta loss electonikdelen och efter det fösiktigt slå på skruvskallen åt
vänster för att skruva upp den.När du får bort plten så sitter en helt vanlig stopp solenoid
bakom som du kopplar + till från den mittersta ledningen som går till startspärren (svart\lila) om jag inte minns fel och det är färdigt.Problemet är vad säger försäkringsbolaget om startspärren är borttagen men det går att montera ett tjuvalarm
med en ny o bättre startspärr.När Fiats (Bosch)startspärr kom i slutet på 90 talet var den så dålig att t.o.m. nya bilar inte kunde levereras pga.startspärren.
Om du har jobbat med bilar tidigare så borde det inte vara några problem.
Hoppas det här hjälper.
Tom

F

F.d. 17440

Guest
Helena o Tom skrev:
Hej ,problemet att ta bort den svarta boxen(startspärren) är att den är fastskruvad med 2 st 5mm skruvar som dras fast så att skallen går av och det endast lämmnar en rund skalle som ingen skruvnyckel passar på.Jag brukar helt enkelt ta en vass strörre
skruvmejsel och bryta loss electonikdelen och efter det fösiktigt slå på skruvskallen åt
vänster för att skruva upp den.När du får bort plten så sitter en helt vanlig stopp solenoid
bakom som du kopplar + till från den mittersta ledningen som går till startspärren (svart\lila) om jag inte minns fel och det är färdigt.Problemet är vad säger försäkringsbolaget om startspärren är borttagen men det går att montera ett tjuvalarm
med en ny o bättre startspärr.När Fiats (Bosch)startspärr kom i slutet på 90 talet var den så dålig att t.o.m. nya bilar inte kunde levereras pga.startspärren.
Om du har jobbat med bilar tidigare så borde det inte vara några problem.
Hoppas det här hjälper.
Tom

Hej Tom,
Har hittat samma metod på en engelsk sida, men din är mer detaljerad.
Har idag tagit bort den svarta boxen, var inte så svårt det visade sig att när spolen i magnetventilen blir varm så blir det avbrott i den. Magnetventilen går att lossa 24 mm
nyckel , när man har lossat den så sitter en kolv med fjäder i hålet. Kolven har till uppgift att stänga bränslet till pumpen, den lyftes ur och ventilen skruvades tillbaka. Motorn går nu att starta och går bra. Skall nu beställa en ny magnetventil så blir allt bra. Det skall även finnas en ombyggnadssats vad jag fått reda på. När man ser startspärrens konstruktion så tar det nog inte mer 15 minuter att forsera den för en duktig biltjuv. Det enda den duger till är att ställa till det för ägaren med stora kostnader som följd.
Ska försöka återkomma i ärendet vad gäller kostnad på delarna.

MVH
Bosse
:D

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Hej Bosse
Roligt att höra att du fixade det.Code lampan lyser efter denna operation
men du kan lossa på mätaren o ta bort lampan eller dra ur kontakten till
codeboxen(stor som ett cigarettpaket) som sitter till vänster om ratten
och kan nås utan att lossa några paneler.
Mvh Tom

Toppen