• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startproblem

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1.9 TD
Årsmodell Chassie: 1991
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1991
Ämnesområde: Elsystem
Min HB startar inte då jag vrider nyckeln i tändningslåset. Ström finns det, går att starta med skruvmejsel på startmotorn. Är det reläet, om det finns något, eller är det bottenplattan på tändlåset.
Vad är vanligaste felet, någon som vet?:(

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
På vår förra husbil, en Fiat Ducato 1996, hände det några gånger att startspärren blev knäpp.
Symptomen då man vred på startnyckeln var:
en gul indikeringslampa i panelen som inte slocknade och startmotorn gick runt men motorn tände ej.
Vi hade alltid med oss 2 startnycklar, så det var aldrig någon kris.
Dessutom hade vi med oss den röda nyckeln så att vi kunde programmera tillbaka nyckeln som plötsligt inte funkade.

Bettan o Einar

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Bettan o Einar skrev:
På vår förra husbil, en Fiat Ducato 1996, hände det några gånger att startspärren blev knäpp.
Symptomen då man vred på startnyckeln var:
en gul indikeringslampa i panelen som inte slocknade och startmotorn gick runt men motorn tände ej.
Vi hade alltid med oss 2 startnycklar, så det var aldrig någon kris.
Dessutom hade vi med oss den röda nyckeln så att vi kunde programmera tillbaka nyckeln som plötsligt inte funkade.

Bettan o Einar

Tack för ert svar men årsm. -91 har ingen startspärr vad jag vet. Det händer nämligen inget när jag vrider på nyckeln. Startmotorn gör inte ett försök att dra igång. Men som jag skrev tidigare, den går att aktivera genom att starta den med en skruvmejsel direkt på startmotorn:confused:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Om du kan starta med hjälp av skruvmesel måste du väl ha ett avbrott antingen i själva tändningslåset eller i tunna kabeln mellan tändningslåset och startmotorn. kontrollera i första hand kabelskorna i ändarna på kabel. På den Fiat Ducato jag hade tidigare var spänsten borta i en massa kabelskor, så har du samma sort i din är sammolikhet stor att det är en sån som är kass. Passa på att kolla jordningarna i förebyggande syfte dels i motorrummet och även till höger under instrumentbrädan, de sitter i en ring på samma ställe. Dålig jordning kan orsaka diverse mysko fel, dock inte ditt startproblem.
// Göte J

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Göte J skrev:
Om du kan starta med hjälp av skruvmesel måste du väl ha ett avbrott antingen i själva tändningslåset eller i tunna kabeln mellan tändningslåset och startmotorn. kontrollera i första hand kabelskorna i ändarna på kabel. På den Fiat Ducato jag hade tidigare var spänsten borta i en massa kabelskor, så har du samma sort i din är sammolikhet stor att det är en sån som är kass. Passa på att kolla jordningarna i förebyggande syfte dels i motorrummet och även till höger under instrumentbrädan, de sitter i en ring på samma ställe. Dålig jordning kan orsaka diverse mysko fel, dock inte ditt startproblem.
// Göte J
Ska nog kontrollera dessa kablar, tittade på dom förra våren och de såg inte ut att vara rengjorda nyligen, men va f-n den statade ju så jag lät dessa vara ifred. Men nu när du säger det så kommer jag ihåg att det inte såg så där jättebra ut.:(

Tack för förslaget

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
sven-A skrev:
Tack för ert svar men årsm. -91 har ingen startspärr vad jag vet. Det händer nämligen inget när jag vrider på nyckeln. Startmotorn gör inte ett försök att dra igång. Men som jag skrev tidigare, den går att aktivera genom att starta den med en skruvmejsel direkt på startmotorn:confused:
Hej Sven. Tittade i elchemat i min verkstadshandbok, där framkommer att startsolenoiden får ström direkt från tändningslåset via Röd/svart kabel.
Fråga går torkare lysen mm.?

Mvh.
Jägarn:oops:

Tony B

HBK Medlem
Kommun
Berg
HBK-Nr
3022
Medlemskap
2025
Hej fick inte igång husbilen en Fiat 1992 och det visade sig att tändninslåset hade gått sönder,en kabel var spänningslös som bla annat gick till start/stopp ventilen och lyse.byglade över från stiftet brevid då startade bilen,Har bytt tändningslås beställde från Axel Augustin Tyskland för ca 700 kr.

F

F.d. 53091

Guest
Hej vi hade samma problem på vår förra bil,en Dethleffs 90a!Samma fel som föregående inlägg o samma lösning o det funkar ännu!!!!!:yes:

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Jägarn skrev:
Hej Sven. Tittade i elchemat i min verkstadshandbok, där framkommer att startsolenoiden får ström direkt från tändningslåset via Röd/svart kabel.
Fråga går torkare lysen mm.?

Mvh.
Jägarn:oops:

Jodå, allt fungerar, utom det att få ström till startmotorn. Jag har kontrollerat om det går ut ström från tändningslåset på den röd/svarta kabeln. Inget fel på det heller, strömmen går ut i kabeln vid startläge.
(kunde inte mäta vid startmotorn när jag vred på nyckeln, jag hann inte ut liksom:))
Kan ju vara någon form av oxidering någonstans eftersom strömmen inte når startmotorn.
Kanske den är skarvad på någon plats under instrumenbrädan, den kan ju faktiskt ha skavts sönder och jordar i stället för att ge ström till startmotorn, vilket inte är så bra.
Jag har ju kopplingschema jag med, men jag har svårt att förtstå vad alla symboler betyder. Jag får nog så lov att lära mig det nu om det ska bli något åka innan hösten.
Enklast vore det ju kanske att dra en ny kabel från tändlåset.
Gjorde ren kabelskon vid startmotorn också, utan resultat.:cool:

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Tony B skrev:
Hej fick inte igång husbilen en Fiat 1992 och det visade sig att tändninslåset hade gått sönder,en kabel var spänningslös som bla annat gick till start/stopp ventilen och lyse.byglade över från stiftet brevid då startade bilen,Har bytt tändningslås beställde från Axel Augustin Tyskland för ca 700 kr.

Vart sitter start stoppventilen. Undrar bara för att i kabelskon vid startmotorn är två kablar inklämda. Borde ju vara bara en, den som kommer från tändlåset. Den andre kommer eller går till något annat vad jag kan förstå:confused:

Tony B

HBK Medlem
Kommun
Berg
HBK-Nr
3022
Medlemskap
2025
sven-A skrev:
Vart sitter start stoppventilen. Undrar bara för att i kabelskon vid startmotorn är två kablar inklämda. Borde ju vara bara en, den som kommer från tändlåset. Den andre kommer eller går till något annat vad jag kan förstå:confused:
Start/stoppventilen sitter på dieselpumpen och öppnar /stänger bränslet till spridarna,när tändningen vrids på.
mvh Tony

Toppen