• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startproblem

F

F.d. 8845

Guest
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Chassiemodell: O 309
Chassietyp: Eget bygge
Motortyp: Disel
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Eget Bygge
Husbilsmodell: *
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Jag är en nybliven husbilsägare som suttit här inne på forumet en tid och läst allt skoj ni gör.

Jag kom över en 1971 MB O 309 ombyggd till husbil som jag ska använda som rullande bostad när jag ska jobba på andra orter.

Problemet jag har med den är att den startar inte.

Det klickar i snabb takt från ett relä vid förardörrens fotsteg men jag hittar inte felet till varför startmotorn inte går.

Inser att detta relä är boven men ingen ide hur jag ska lösa det.

Har hört att detta relä är en 12 till 24V omvandlare.

Kan man koppla förbi detta till startmotorn på något sätt kanske ?

Tänke på en sådan där enkel lösning man gör på en bil när det är problem med tändningsnyckel att man drar en startknapp?

Men denna husbil har en knapp redan och kan man kanske koppla en egen knapp som ger 24V till startmotorn ?

Kan någon här hjälpa mig ?

Mvh Tobias

F

F.d. 29991

Guest
Hej har haft tidigare en mb508, kolla att batterierna är laddade och att kablarna från batterierna är rätt kopplade.Relät klapprar när spänningen är för låg,relär kopplar så startmotorn får 24v.Ett tips prova att få tag på en 12v st.motor så kann du ta bort relät.mvh Ducen

F

F.d. 8845

Guest
Ducen skrev:
Hej har haft tidigare en mb508, kolla att batterierna är laddade och att kablarna från batterierna är rätt kopplade.Relät klapprar när spänningen är för låg,relär kopplar så startmotorn får 24v.Ett tips prova att få tag på en 12v st.motor så kann du ta bort relät.mvh Ducen

Tack för svaret Ducen.
Ska ta och åka till bilen nu när man inte har något jobb för tillfället , ser det som en härlig ledighet ett par dagar...

F

F.d. 8845

Guest
Jag passar på att visa en bild på bilen åxå som tack för hjälpen så får vi se om jag får fart på stackaren.

file0063a.jpg

/ Tobias

F

F.d. 55338

Guest
Hej Tobias. Har du kollat så det ej är något fel på sollenojden(ursäkta stavningen) det lilla runda reläet som sitter uppe på startmotorn??? Ta med nån som kan trycka på starten när du eller någon annan "knackar"på startmotorn med en hammare el,dyl sammtidigt. Motivering: dreven startmotor-svänghjul kan hamna mitt för varandra, då orkar ej batteriet dra runt motorn för start. För det mesta funkar detta. Bara ett tips!! Lycka till, från Ove. :yes::twitcy:

F

F.d. 8845

Guest
Hej Ove !

Jo det har jag redan kontrollerat...
Startmotorn är som jag ser och informerad om helt ny, kan spegla mig i den nästan...

Har lokaliserat problemet till start relät som i sig är pga batterier..... *hoppas jag* får se om laddningen jag gör på dom fungerar annars går jag och köper något billigt nytt tills jag kan byta till bättre.... allt för att få den att fungera..

/ Tobias

F

F.d. 8845

Guest
Hej grahnen !

jag kollade på relät men någoting som jag kan misstänka mig vara en säkrings typ fann jag inte men däremot har tidigare ägare kopplat in två externa säkringar till den och båda var hela.

Tack för tipset ska kolla lite extra på ditt tips

F

F.d. 8845

Guest
Hjärnsläpp...

Jag har felsökt så gott jag kan men kan inte finna felet till varför detta relä klickar.....

Fudnerar starkt på en startknapps lösning för 24V istället för orginal kopplingen som sitter för jag blir inte klok på detta men jag är tacksam för all hjälp jag fått.

I slutet av nästa vecka kommer en MB kille och ska kolla på bilen och se vad som är fel, hoppas han löser det ......

F

F.d. 29991

Guest
Hej igen tråkit att du ej har hittat felet,det kan vara dålig kontakt på minus eller plus också.Tyvärr måste du använda startrelät då startströmmen är för stor. mvh Ducen

F

F.d. 8845

Guest
Ducen skrev:
Hej igen tråkit att du ej har hittat felet,det kan vara dålig kontakt på minus eller plus också.Tyvärr måste du använda startrelät då startströmmen är för stor. mvh Ducen

okej.... :mad:

Det ska nog lösa sig man ska inte ge upp direkt.... !

Toppen