• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startproblem!

M

mikkis

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Motor
hej!
Jag har ett besvärligt problem med min husbil

Det är en Fiat Ducato 2,8 JTD -05 som har gått 1800 mil.
Vi har kört 500mil med bilen sedan vi köpte den och har haft samma problem sen vi fick bilen.
Vi har haft bilen på verkstad med dom hittar INTE felet bara 2st felkoder

1: Styrdon FIAT diesel EDC 15C7 Felminne avbrott
P1320 Synkronisering kamaxel till KW avbrott
2: P0382 Flamstartövervakning Avbrott/kortslutning

Detta är de 2 felkoder dator får från bilen.

9 av 10 gånger då vi startar bilen så går den EJ igång utan jag måste vrida av nyckel och starta den igen. då startar den utan problem men aldrig på första försöket!
Bilen går mycker bra jämt och fint även bränsleförbrukningen är låg.
jag finner INGA andra fel som jag kan härleda till detta start problem

Dom vi köpte bilen av är givetvis beredda att stå för reperations kostnader på eventuella fel, men som sagt ingen klarar av att tyda felkoderna.
Någon här som haft samma problem?
Mvh/
Mikkis

F

F.d. 4879

Guest
Nu är jag ingen expert på Fiat utan på US GM. Det låter inte som ett motorfel eller styrfel från ECM då motorn fungerar då den väl kommer igång. Jag skulle gissa på att det är dålig kontakt/oxid i någon kontakt i respektive krets. Kan även vara nån/några kablar som skaver eller som vibbrerar vid kontakterna så att det glappar på grund av avbrott till och från. Be verkstaden att ta en titt i kopplingsshemat till respektive kretsar och mät varje kabel och anslutning med en ohm mätare eller summer samtidigt som dom bryter lite på kablar och kontakter. Det där är ett vanligt fel på tex Hyundai där kablarna vibbar så att det blir brott inuti dom precis vid fördelaren.

M

mikkis

Guest
hej !
tack för dina kloka tankar och ditt engageman.. men...jag tror faktiskt själv att det är kamaxelgivaren som inte läser av kamdrevet till fullo eller att min mobilasier spökar men får inget medhåll om mina egna tankar och funderingar.
har ju själv skruvat grymt mycket i bilar i mina dagar så helt oäven är man inte men men...

alla tankar och ideer som dina Kölis 75 är ju välkommna!
tack för ditt intresse . jag är väldigt tacksam för att du intresserad dig .
/
Mikkis

F

F.d. 4879

Guest
Varsågod, det var så lite så. Hör gärna av dej sedan när du fått ordning på det hela, finns säkert flera som är nyfikna på vad det var!

F

F.d. 27368

Guest
Har en kompis som fick denna problem åtgärdat av Fiatverkstad tydligen nån justering på kamxelgivaren . Fanns tydligen information från Fiat .

M

mikkis

Guest
aha.. men då är jag ju inte helt och seglar.. Hmm.. kankse det kan vara så simpelt att kamaxel givaren inte läser av kamaxeldrevel till 100%..
tack Jamosweden. jag skall åter påpeka detta för min Fiat verkstad!

Skal ju lämna in bilen åter engång på Fiat den 13/8 så kanske dom äntligen hittar felet!
/
Mikkis

M

mikkis

Guest
tack Jamoswe...
det skall bli intressant och se om det är det felet. men får vänta tils 13/8 för då skall bilen in på Fiat verkstad.

Är det de felet så har jag ju rätt.. hehehe...
/

Mikkis

M

mikkis

Guest
Äntligen är husbilen ( fiaten ) reparerad!

Felet som orsakat mitt startproblem var det vanliga felet alla Fiat 2,8 JTD 2005 Årsmodell var det klassiska.
Kamaxelgivaren läste INTE av kamaxeldrevet till fullo, samt så fanns det ett fel till i min bil och det var ett kabelavbrott från kamaxelgivaren till styrboxen.

Nu är bilen hämtad och står på gården klar för att packa in för semestern som startar imorgon !

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Vad jag förstår så är det inget ovanligt fenomen detta. Min 2,8 JTD - 2005 har samma beteende dvs startar ofta inte på första försöket men går igång klockrent på det andra. Jag här läst i olika trådar på olika forum att det kan hjälpa att justera kamaxelgivarens avstånd. Är det någon här som vet vilket som är det rätta avståndet?

Toppen