• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startproblem

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: Swift
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Motor
Hela vintern sedan har bilen, som står ute, startat varenda gång c:a var 14:e dag. Enligt mätarpanelen är batteriet OK men igår startade inte bilen! Jag har solpanel men den är nu snötäckt, jag har ett larm som kanske varit igång, vet inte. Men hur gör jag, räcker det med startkablar? Tacksam för hjälp och tips till en novis.
Elisabeth:confused: :mad:
 
F

F.d. 2284

Guest
Du kan ha full styrka på mätaren,men när du belastar batteriet så får den troligvis dålig kontakt. Lossa och snurra på anslutningarna till detta.
Uno i Vollsjö::
 
F

F.d. 4879

Guest
Vad är problemet? Är den helt död? Snurrar strmotorn alldeles försakta? Snurrar starmotorn normalt men motorn går inte igång? Man måste ha lite att utesluta innan man börjar ställa eventuella diagnoser så att säga.
MVH Göran
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Hej
Startmotorn snurrar inte alls! Ni vet, när glödtänningen slocknat hörs bara "brrrr klick" sedan inget. Jag är novis på motorer så det är jättebra att ni frågar.
Elisabeth:mad:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.849
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Då har med största sannolikhet något dragit ur batteriet.
Om du har en batteriladdare så sätt batteriet på laddning i 2 dygn.
Hjälper inte det så kanske batteriet gjort sitt. Numera är det tyvärr inte ovanligt att batterier ger upp efter 3-4 år

Kan du inte ladda batteriet så be någon god vän att hjälpa dig få igång bilen med startkablar. När du får igång den så måste du ladda batteriet ordentligt med en laddare, det räcker inte att köra om du inte kör många timmar.
 
F

F.d. 4879

Guest
Om det bara säger brrr, klick så får startmotorn inte tillräckligt med ström helt enkelt. Antingen så är batteriet slut, det bör hålla i alla fall i minst tre år. Eller så har du oxid på batteripolerna, dvs anslutningarna där kablarna sitter fast på batteriet. Om du har ett batteri med sido monterade poler typ USA bil så brukar det bli oxid inne i plasthöljet för kabelanslutningen, mqan får kränga av plasten och göra rent. Rent gör du med vanligt vatten då det är en oxid/svamp från svavelsyran och den löser sig bara med vatten. Tänk på att om du får det på kläderna så går det hål i dom nästa gång du tvättar dom, garanterat! Det är inte heller så där jättebra att få på händerna, det går inte hål men det ger utslag, tvätta händerna nogrannt efteråt. Det kan även vara överslag inne i batteriet, dvs att det har bränt hål mellan isoleringen mellan blyplattorna. Om du har tillgång till en voltmätare så sätt den på bqatteriets poler och kolla. Står det ca 12,4 volt så är det rätt spänning. Be sedan någon att försöka starta motorn. Sjunker mätare då ner till under 9 volt så är det överslag i batteriet, bara att köpa ett nytt. Snåla inte och köp ett billigt batteri från tex ....... du kommer bara att bli förbannad och bekymrad den dagen du står och fricampar och batteriet har lagt av..
Behöver du mer hjälp så hör du bara av dej!
Göran
 
F

F.d. 4879

Guest
Glömde en VIKTIG sak! Om du startar bilen med startkablar från en annan bil så måste motorn vara avstängd på bilen du tar ström ifrån. När din bil går igång så börjar den ladda och då blir det motladdning som är kraftig från din bil gentemot den bilen du tog ström ifrån. Stor risk är (och det har hänt många gånger) att likriktarna/dioderna i den andra bilens generator säger upp sig och ägaren kommer aldrig att hjälpa dej något mer *L*. Han får byta generator!
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Hej och tack för alla goda råd! Drog i väg till gamla "Bettan" ännu en gång, men gjorde bara ett lätt försök att få igång henne. Har bestämt mig för att avvakta bättre väder så jag kan köra en lite längre strecka OM hon behagar starta. Bara sommar däck... MEN jag ska så klart meddela på den här tråden hur det går!
TACK igen!!!!:snow-icon:
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
:yes: Hejsan
Tack alla ni som hjälpt till med goda råd om min icke-startande bil. Idag , den första varma vårdagen åkte jag till min husbil. Skulle tömma torrbollar och titta till bilen, vad hände, jag vred på starten och bilen startade!!! Sedan tog jag en tur på ca 10 mil för att få tillbaka känslan av åkandet, ljuvligt att vara på vägen igen. Tack igen jag har tryckt ut på papper alla goda råd för att spara.
Vi kanske ses på vägarna...
Elisabeth
 
Toppen