• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

startproblem p.g.a urladdning av batteri

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2 TDCI
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: 500t
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elsystem
Hej, var ute i helgen och FRICAMPADE, vaknade efter en kylig natt ca -10gr så värmen har gått hela natten, luftburen truma C6002E ? tror jag, inga problem med värmen, varmt och gott inne... men
när det var dags att åka iväg på morgonkvisten ville inte bilen starta, när jag vred på nyckeln klickade det bara lite svagt. provade igen med samma resultat, då kollade jag på kontrollpanelen hur batteristatusen var och upptäckte att både bodelsbatterit och bilbatterit var halvt urladdade..

det verkar som bodelen tar ström från bägge batterierna... vad är felet?

hur fungerar reläer och laddning mellan batterierna?

är ute och fricampar på vår och höst och då har vi aldrig haft detta problemet, inte heller om vi står på elplats, men då laddas ju batterierna...

då elen inte är min starka sida är all hjälp och tips och råd som kan ge mig insikt i detta problem av godo...

mvh Claes
HusbilsBjörk

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Dåligt batteri kanske, men det ska inte vandra över ändå, ja hade problem med tjyvström, bytte till ett 100amp som startbatteri då klarade det sig bättre , Ett tips , långa startkablar är bra att ha så man kan tjyva ström från bodelen ,man kan ha dubbla ock skarva ev,

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Hej
och tack för tipsen men...
Tror inte att batterit är dåligt... har fungerat vår, sommar och höst utan problem. men på vintern när förbrukningen av ström är högre märks det av..
samma sak hände en gång förra vintern, men då kollade jag aldrig, eller tänkte rättare sagt inte på att kolla hur batteristatusen var..

bilen står hemma utan laddning på och startar utan problem... stog 2 veckor i -15, startade direkt..

laddar bara någon vecka då och då..
mvh Claes
HusbilsBjörk

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Hej!
Med en fungerande anläggning borde det inte kunna ske som har skrivet.
1. Förmodligen finns det ett relä i elektroblocket som kan koppla ihop fordonsbatteriet/generator med bodelsbtteriet. Det kan ha hängt sig i tilläge.

2. Samma gäller för ett relä som kopplar in kylskåpet på 12 V. Om kylskåpet går på 12 V får du en jätteförbrukning av ström.

3. Någonting i bildelen kan ha varit inkopplat únder natten t.ex. parkeringsljus, elsits etc.

4. Om du inte haft bilen sedan den var ny kan någon ha förändrat elsystemet.

Har du möjligen typbeteckning på elblocket?
Med friska batterier borde en natt inte kunna ge dessa bekymmer för Dig.
Hälsningar från Jan-Evert som har Hymer från 97

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Hej
Var hittar jag "elblocket"...

Jag är ganska säker på att någon förbrukare inte varit aktiv under natten...

Har inte haft bilen sen NY, så möjligheten att något är ändrat kan vara möjlig...

mvh Claes
HusbilsBjörk

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
HusbilsBjörk skrev:
Hej
och tack för tipsen men...
Tror inte att batterit är dåligt... har fungerat vår, sommar och höst utan problem. men på vintern när förbrukningen av ström är högre märks det av..
samma sak hände en gång förra vintern, men då kollade jag aldrig, eller tänkte rättare sagt inte på att kolla hur batteristatusen var..

bilen står hemma utan laddning på och startar utan problem... stog 2 veckor i -15, startade direkt..

laddar bara någon vecka då och då..
mvh Claes
HusbilsBjörk
ladda upp ordenligt och koppla bort jorden låt stå ca 5 timmar läs av m en voltmätare , kolla sen efter ett dygn ,fotfarande med jorden borta , sen kan du koppla på jorden o mäta om ett dygn igen, det kan även vara fuktkrypningar som drar ur , ock kylan gör att batteriet tappar kapacitet 20% är vanligt,,,så har man dåligt fr början så kan det bli problem ,,
kollat så att generatorn ger full effekt???

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
lars o margareta skrev:
ladda upp ordenligt och koppla bort jorden låt stå ca 5 timmar läs av m en voltmätare , kolla sen efter ett dygn ,fotfarande med jorden borta , sen kan du koppla på jorden o mäta om ett dygn igen, det kan även vara fuktkrypningar som drar ur , ock kylan gör att batteriet tappar kapacitet 20% är vanligt,,,så har man dåligt fr början så kan det bli problem ,,
kollat så att generatorn ger full effekt???

ska kolla enligt dina tips.. tack för dom, men att kylan påverkar batterit då det sitter inne under förarstolen låter långsökt...

ja generatorn laddar som den ska..

återkommer med resultat...

mvh Claes
HusbilsBjörk

F

F.d. 16416

Guest
Hej!

Fick konstigheter på laddningspanelen, när 50 A säkringen vid bilbatteriet hade brunnit av.
Detta kan enligt utsago ske om motorn startas, när 220 V laddning är ansluten!!!Bilbatteriet var dock vid koll fulladat. Verkade som om motorn försökte starta från bodelsbatteriet.
Vet inte om detta kan vara ditt problem, men värt att kolla denna säkring.

Roadglider

F

F.d. 16416

Guest
HusbilsBjörk skrev:
Hej på er

Visst var det startbatterit men även det år placerat under förarstolen...

mvh Claes
HusbilsBjörk

Ja inte så trevligt att komma åt. Stolarna väger ju multum och lätt att repa med dom. Men har vi kompakt så har vi. Finns ju andra fördelar med det, om man vill kunna köra och parkera där större inte kan.
Vi väljer ju själva!!

Roadglider

Toppen