• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startproblem Fiat 1998 2,5td (tror jag det är)

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Kontaktade vinterförvaringen för att jag tänkte hämta ut bilen då den stått länge nog nu.
Köpte den i november och hade den i två veckor innan vi ställde undan den.
Problemet är nu att företaget den står hos inte får igång den. De har provat med 2 olika startboosters och den står nu på laddning.
Jag har 8mil till där den står och fick bara den vaga förklaringen att den inte startar.
Vet att jag fick glöda den ganska länge i höstas när det var under -15 men nu har vi ju bara -7
Tror det är 2,5td som sitter i bilen, den är iaf på 85kw.

Någon som har några tips vad jag kan kolla upp så jag har lite på fötterna innan jag åker upp till den?
 
Lösning
Min 2001 har denna krocksensor bakom batterier. Lite uppe till vänster om batteriet

Jag hittade ingenting om kallstart i manualen tyvärr så om du har tid ork och lust så får du hemskt gärna göra det :)

The Starting Drill:
Lite om att starta en gammal Fiat Ducato 230 2,5TDi när det är kallt.
Först, vår bil är en -96, men jag tror inte att det skiljer mot en -98.
Flammstartsystemet aktiveras när utetemperaturen är under ca 5 plusgrader och fungerar som följer:
När du vrider startnyckel till 1:a läget lyser en gul lampa med en symbol som en glödspiral nere till höger i instrumentet.
När den lyser vrider man startnyckeln ytterligare ett steg och håller kvar där (kan kännas som rätt lång tid beroende på temperatur).
Efter...

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Jag trodde i min enfald att firman jag ställde den hos för vinterförvaring visste att göra sådant.
Skall försöka vinteranpassa den med lite dieselvärmare och mysigheter så man kan ha den i trafik året om. Originalvärmen hjälpte inte mycket när jag körde hem den i -20 igår :-D

Har du ett draperi från golv till tak i bakkant på överslafen? I så fall är det bra att dra för draperiet (bakom framstolarna).
Då behåller du mycket av värmen i förarhytten. Det blir betydligt varmare där framme. Eller kallare på sommaren med AC.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag trodde i min enfald att firman jag ställde den hos för vinterförvaring visste att göra sådant.
Skall försöka vinteranpassa den med lite dieselvärmare och mysigheter så man kan ha den i trafik året om. Originalvärmen hjälpte inte mycket när jag körde hem den i -20 igår :-D

Fick du upp motortemperaturen? Vid -20 behöver du täcka för kylluftintagen i fronten och helst montera en vintertermostat som är märkt 91 grader. Det är en bra början för att få upp temperaturen i bilen. Vintertermostaten kan f.ö. sitta i året runt, originaltermostaten 78 grader är nog
tänkt för hård körning i sydeuropa.
 

MogensPJ

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30782
Medlemskap
2022
Fick du upp motortemperaturen? Vid -20 behöver du täcka för kylluftintagen i fronten och helst montera en vintertermostat som är märkt 91 grader. Det är en bra början för att få upp temperaturen i bilen. Vintertermostaten kan f.ö. sitta i året runt, originaltermostaten 78 grader är nog
tänkt för hård körning i sydeuropa.
jodå tempen kom upp som den skulle och det kom värme ur utblåsen men inte nära nog tillräckligt. Har en 5kw kinavärmare som skall monteras i dagarna så är problemet löst.

Har du ett draperi från golv till tak i bakkant på överslafen? I så fall är det bra att dra för draperiet (bakom framstolarna).
Då behåller du mycket av värmen i förarhytten. Det blir betydligt varmare där framme. Eller kallare på sommaren med AC.
Haha jo jag kom på efter jag kört hem den till verkstan att jag kunde göra det :-D man tänker inte alltid så fort. Det var ju bara 8mil
 
Toppen