Segla IF
HBK Medlem
Har en Niesmann Arto 08 med Ducato 3,0 (2007). Körde senast i mitten av januari. Skulle ta en tur 2 veckor senare. Hade haft bilen på laddning ett dygn. När jag kommer ut och vrider på nyckeln tänds alla lampor upp på instrumentbrädan, som vanligt, men i startläget händer inget. Inte ens ett klick!
Noterar att glödstiftstråden på instrumentbrädan tänds och släcks (normalt) men tänds igen och börjar blinka. Läser i manualen att blinkande lampa indikerar något elfel och att man ska kontakta verkstad. Jag ringer 3 verkstäder varav 2 är auktoriserade på Fiat. De tipsen jag får är att kolla batterianslutningarna, kolla jordflätan och knacka på solenoiden. Jag gör allt detta. Ingen skillnad. Glödtråden blinkar och inte ett liv när jag vrider till startläget.
Kopplar in ett annat batteri. Ansluter via gods och plus-anslutning i motorrummet. Då, helt plötsligt, går startmotorn runt men väldigt trögt - 3-4 varv. Jag kör runt några gånger. Bilen startar inte. Tänker att det ändå är problem med ordinarie startbatteri. Kanske är kortis i någon cell.
Köper nytt AGM 95 Ah på Biltema. Laddar med ny CTEK-laddare. Slänger ut mitt gamla startbatteri och kopplar in det nya och vrider på nyckeln. Inte ett liv. Inte ett klick. Samma problem!!. Glödtrådslampan tänds, släcks, tänds igen och börjar blinka. Alla övriga lampor på instrumentbrädan tänds och släcks som de ska.
Kopplar in ODB-läsare. Inga felkoder! Lånar grannens nyladdade batteri och kopplar in via plus-anslutning i motorrummet och minus direkt på motorn som tidigare test. Vrider på nyckeln. Startmotorn rör sig jättetrögt - som tidigare - men motorn går inte igång.
Mäter spänning mellan plusanslutning direkt på startmotorn och minus på motorn. Visar samma som pol-spänning 12,7 V.
Plockar bort startmotorn. Provkör hos vänlig granne med varmgarage. Solenoiden slår till och den snurrar på bra. Drar isär den och kollar kolen. 4 kol. Ser bra ut. Startmotorn ser ren o snygg ut. Lätt att ta isär. Verkar inte vara något problem med den.
Motorn går alltså runt väldigt trögt och sakta när jag kopplar in ett extra nylagat batteri (har prövat tre olika) via anslutning i motorrummet men när jag bara använder ordinarie nya batteri som sitter på plats, händer inget. Har i dessa lägen kopplat minus till ett fäste på motorn för att gå förbi sista jordflätan
Glödtråden fortsätter att blinka. Jag har kollat säkringar för glödning och motorstyrning. De är ok. Finns det andra komponenter i reläbox eller något annat jag missat att kolla??
Är bara teknisk amatör men har goda grannar som kan mer än jag.
Noterar att glödstiftstråden på instrumentbrädan tänds och släcks (normalt) men tänds igen och börjar blinka. Läser i manualen att blinkande lampa indikerar något elfel och att man ska kontakta verkstad. Jag ringer 3 verkstäder varav 2 är auktoriserade på Fiat. De tipsen jag får är att kolla batterianslutningarna, kolla jordflätan och knacka på solenoiden. Jag gör allt detta. Ingen skillnad. Glödtråden blinkar och inte ett liv när jag vrider till startläget.
Kopplar in ett annat batteri. Ansluter via gods och plus-anslutning i motorrummet. Då, helt plötsligt, går startmotorn runt men väldigt trögt - 3-4 varv. Jag kör runt några gånger. Bilen startar inte. Tänker att det ändå är problem med ordinarie startbatteri. Kanske är kortis i någon cell.
Köper nytt AGM 95 Ah på Biltema. Laddar med ny CTEK-laddare. Slänger ut mitt gamla startbatteri och kopplar in det nya och vrider på nyckeln. Inte ett liv. Inte ett klick. Samma problem!!. Glödtrådslampan tänds, släcks, tänds igen och börjar blinka. Alla övriga lampor på instrumentbrädan tänds och släcks som de ska.
Kopplar in ODB-läsare. Inga felkoder! Lånar grannens nyladdade batteri och kopplar in via plus-anslutning i motorrummet och minus direkt på motorn som tidigare test. Vrider på nyckeln. Startmotorn rör sig jättetrögt - som tidigare - men motorn går inte igång.
Mäter spänning mellan plusanslutning direkt på startmotorn och minus på motorn. Visar samma som pol-spänning 12,7 V.
Plockar bort startmotorn. Provkör hos vänlig granne med varmgarage. Solenoiden slår till och den snurrar på bra. Drar isär den och kollar kolen. 4 kol. Ser bra ut. Startmotorn ser ren o snygg ut. Lätt att ta isär. Verkar inte vara något problem med den.
Motorn går alltså runt väldigt trögt och sakta när jag kopplar in ett extra nylagat batteri (har prövat tre olika) via anslutning i motorrummet men när jag bara använder ordinarie nya batteri som sitter på plats, händer inget. Har i dessa lägen kopplat minus till ett fäste på motorn för att gå förbi sista jordflätan
Glödtråden fortsätter att blinka. Jag har kollat säkringar för glödning och motorstyrning. De är ok. Finns det andra komponenter i reläbox eller något annat jag missat att kolla??
Är bara teknisk amatör men har goda grannar som kan mer än jag.