• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startfördröjning av 12v kylskåp

Goldmine

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
10075
Medlemskap
2025
Hej på er

En något annorlunda fråga skulle jag tro

Är det någon som vet om det finns någon färdig startfördröjningsmodul att sätta på strömmatningen till kylskåpet så att man enkelt kan trycka in en knapp så att kylskåpet inte startar på en timme eller så. Orsaken till detta är att när jag precis skall somna har jag mycket lätt att av minsta ljud få en "omstart" vilket resulterar i att titta i taket ett par timmar. I min nya husbil en Knaus Boxstar så går kylskåpet nämligen enbart på 12v och är termostatstyrt. Går igång med jämna mellanrum. Bortskämd med min förra husbil där kylskåpet gick på gas och var knäpptyst. Har nog lokaliserat delar att bygga en sådan startfördröjning själv men finns det en färdig modul till detta vore det ju kanon.

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Startfördröjning av 12v kylskåp

Nej jag känner inte till nån fördröjningsmodul.
Men du kan ju göra så här:
En timme innan du lägger dig så drar du på max på kylskåpet så att det blir riktigt kallt.
När du ska lägga dig så drar du ner termostaten till ditt normala läge som troligtvis är mindre än max.
Effekten är att du kyler ner kylskåpet så pass mycket under den där timmen så det behöver inte starta innan du har hunnit somna.

Goldmine

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
10075
Medlemskap
2025

Japp, har funderat på detta. Men det är bara det att jag skall komma ihåg att öka till max en timme innan. Känner jag mig rätt kommer jag att glömma detta. Har även funderat på att ha rejält med kylklampar i frysfacket för att buffra kyla som eventuellt går att stuva ner så att det hela blir en kylbox.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De fleste tidur fungerer motsatt av hva du trenger, men med et vekslende rele kan en snu dette. Tiduret gir spenning på spolen i releet som så bryter strømmen til kylen. Til et prosjekt i bilen tok jeg tiduret fra en liten 12V varmefläkt fra Biltema - det var billigere enn et frittstående tidur og kunne brukes for opp til 3 timer. En helmekanisk liten sak.

F

F.d. 53078

Guest

Att sätta kylskápet pá max är inte bra.
I praktiken sá blir inte kylen kallast pá max. Det bildas ofta is som isolerar termostaten o dyl. Kylen drar mera ström mera is och varmare mat, ett känt problem hos kylskápstekniker.

Att sätta en fördröjning till kompressorn ger oksá en olämplig drift som ger en högre förbrukning

En fördröjning kan enkelt sättas in och byggas, läs om kretsen NE555

Toppen