• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbooster

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Noco GB40 12V 1000A

Är det någon som känner till denna Startbooster? eller är det någon bättre som går till en Fiat 2,3 liters diesel
 
W

Weckman

Guest
Hej
Noco GB40 12V 1000A Kan jag inte uttala mig om, men Noco GB70 12V har jag startat många diesel motorer med så den kan jag rekommendera.
Samma här, har GB150 med mig både i bilen och husbilen. Aldrig behövt den för eget bruk men hjälpt många bilägare med den. Har startat 10-12 dieselbilar med en laddning och inte varit urladdat för det, men laddat upp den i förebyggande syfte, är en räddare i nöden och slagtålig som tål tuffa miljöer.. GB40 klarar säkert 3-4 starter och sedan underhållsladdning skulle jag tro..
 

ekko

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Boden
HBK-Nr
22240
Medlemskap
2024
Hej!
Har en Noco GB 40 Boost + 1000A.
Har använt den 2 ggr till min husbil på Ford chassi.
Den fungerar utmärkt, inga problem att få igång bilen.
 

CJ(a)Solna

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Solna
HBK-Nr
21174
Medlemskap
2024
Noco GB40 fungerar helt utmärkt att dra igång vår 2,3 fiat från 2017. Drog igång den tre gånger på en timme, först helt kall sedan efter två stopp. Den visar fortfarande fullt efter 5 starter med Nocon.

Jag var klart tveksam först om den skulle klara det. Men det gick galant.

Stort plus att den laddas via usb eller cigguttag i bilen/bodelen.

Ett minus är att kablarna inte räcker mellan plus och minus i motorrummet på fiaten, det saknas typ 3-4 cm, men det löser man enkelt med en gjordklämma från en startkabel.

Ja jag ska byta batteri nästa vecka :)

Nocon kommer jag alltid ha med mig bara utifall att det behövs.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man blir betänksam när man ser NOCONs kablar det är ju väldigt liten area även om den är kort så lär det kunna bli varmt.
Jag tror att det är en låda med 18650 liion celler i sedvanlig serie parralellkoppling ungefär som ett cykelbatteri. De kan ju avge stora strömmar under kort tid men det är ju inte så nyttigt för dom. De där siffrorna om 1000A är ju bara båg finns ju inte en chans att de ska avge såna strömmar men det är ju så typiskt china. Tycker det är alldeles för mycket pengar för en sån enkel sak som några celler i en låda. ic-jq22r som visas verkar faktiskt mycket bättre men verkar inte gå att få tag på.
Sen ska man inte ha de här snabbstartarna ligga i en bil i minusgrader även om det är då man behöver dom batterierna förlorar väldigt mycket kapacitet i minusgrader så man får räkna med att bära dom med sej inomhus om man är tveksam till att bilen startar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu var det ingen booster som levererade som lovat, de bästa klarade ca.300A vid 7V.
Ett tips är att låta boostern sitta ansluten och tillslagen 1 minut innan start, då hinner det över några W till startbatteriet innan startförsöket.
Fast fördelen med Lithiumbatterier i kyla är att de levererar mer efter varje försök, eftersom de värms upp vid belastning.
Dock ska man inte ladda dem i kyla, då kan det bli go'natt forever.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu var det ingen booster som levererade som lovat, de bästa klarade ca.300A vid 7V.
Ett tips är att låta boostern sitta ansluten och tillslagen 1 minut innan start, då hinner det över några W till startbatteriet innan startförsöket.
Fast fördelen med Lithiumbatterier i kyla är att de levererar mer efter varje försök, eftersom de värms upp vid belastning.
Dock ska man inte ladda dem i kyla, då kan det bli go'natt forever.

Nu får du rätta mig Peter om jag har fel :rolleyes:.... Men visst kan du ladda "den" i kylan :swoon:.... Är cellerna bara varma så går det bra att ladda i många minus :rolleyes: ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Om cellerna är varma så är det ju inte många minusgrader batteriet kan ju inte vara varmt samtidigt som det är kallt :msn_wall:

Det bästa är nog om man har en bil byggd för svenska förhållanden och har ordning på motorn batteriet och laddningen.
Är mycket besviken på ett nytt biltema batteri som enligt databladet inte kan ta emot mer än max 4A, vad som händer är ju att vid kortkörningar laddas batteriet ur fortare än det kan ta emot laddning och kör man inte flera mil så blir det långsamt sämre tills det inte går att starta med. Man kan ju få igång bilen men det kommer ju bli samma sak igen. Var ju förvånad att biltemabatteriet till husbilen inte kunde ta emot mer än 10A 75 AH och den motorn måste man ju glöda ordentligt och det är en 2,5l diesel. så det gäller ju att köra motorn.
Jag flyttade det batteriet till bobatteri och köpte ett tudor startbatteri och bilen startar alltid direkt.
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu får du rätta mig Peter om jag har fel :rolleyes:.... Men visst kan du ladda "den" i kylan :swoon:.... Är cellerna bara varma så går det bra att ladda i många minus :rolleyes: ;)

Javisst, är booster'n "varm" alltså + grader, så går det bra att ladda den.

Jag tänkte ett scenario på vintern, den kalla bilen startar inte, och man använder den kalla booster'n, och efter start kanske man inte tänker sig för och sätter booster'n på laddning med cigg-laddaren.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Billig pris på starsbooster
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Billig pris på starsbooster

Detta kanske är ett alternativ för 550:- ?!
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Skaffade för fem år sedan en så'n som Räddningstjänst har. Har hjälpt både mig själv och andra bilar ett flertal gånger. 1860 Ampere. Går även att dra igång en långtradare med!!

Visa bilaga 202446
Jag har en likadan. Tycker den är helt värdelös. Orkade inte starta en personbilsdiesel vid -5 grader. Skaffade min för två årsedan.
 
Toppen