F
F.d. 55400
Guest
Hej!
Har drabbats av elproblem på min Fiat Bürstner Marano T570 -06. Startbatteriet laddas ur på några timmar. Så här är läget:
Efter utomhusförvaring på vintern klarade inte batteriet att dra igång motorn men med hjälp av kablar startade den utan problem och den startade utan problem därefter. Vi gjorde en helgresa utan problem att starta efter övernattningar med elinkoppling och ståtid på några timmar (IKEA, puh!). Inga problem vid hemresa. Bilen stod i c:a två veckor innan det var dags att köra en sväng men då startade den inte så det blev ”transfusions-start” igen mha Skodan vilket gick bra. Såg på laddindikatorn att det funkade med laddning när jag körde och när jag stannade bilen så fanns det bra med stöm i batteriet. Efter c:a två timmar blev det dags för en ny trip på c:a en mil utan startproblem. När jag efter uträttat ärende skulle starta igen såg jag att den digitala klockan på instrumentpanelen inte visade rätt tid så jag ställde den och när jag vrider om startnyckeln tuggar startmotorn till men startar inte. Vid titt på mätaren såg batteriet urladdat ut, dock inte helt. Tittade då i motorrummet och hittade en utbränd säkring vid batteriet (plasten hade delvis smält) kollade i instruktionsboken på säkringskapitlet. Dock fanns inte den aktuella säkringshållaren med i beskrivningen. Den sitter löst monterad till höger om batteriet och har plats för fem säkringar men bara tre används (bifogar bild). Det är den mellersta säkringen som är på 20 ampere som gått. Det står i boken att det ska finnas säkringar vid batteriets pluspol men där ser jag inga; det är så trångt att det är svårt att se men jag tror inte att det sitter några där.
Är det någon som kan berätta vad som går på den trasiga säkringen och var man i så fall kan felsöka mer specifikt.
Får hjälp tidigast nästa vecka men slänger ut denna fråga som förhoppningsvis kan hjälpa mig att få nån ledtråd var man ska leta.
Förhoppningsfulla hälsningar från den tekniskt helt okunnige Håkan
Har drabbats av elproblem på min Fiat Bürstner Marano T570 -06. Startbatteriet laddas ur på några timmar. Så här är läget:
Efter utomhusförvaring på vintern klarade inte batteriet att dra igång motorn men med hjälp av kablar startade den utan problem och den startade utan problem därefter. Vi gjorde en helgresa utan problem att starta efter övernattningar med elinkoppling och ståtid på några timmar (IKEA, puh!). Inga problem vid hemresa. Bilen stod i c:a två veckor innan det var dags att köra en sväng men då startade den inte så det blev ”transfusions-start” igen mha Skodan vilket gick bra. Såg på laddindikatorn att det funkade med laddning när jag körde och när jag stannade bilen så fanns det bra med stöm i batteriet. Efter c:a två timmar blev det dags för en ny trip på c:a en mil utan startproblem. När jag efter uträttat ärende skulle starta igen såg jag att den digitala klockan på instrumentpanelen inte visade rätt tid så jag ställde den och när jag vrider om startnyckeln tuggar startmotorn till men startar inte. Vid titt på mätaren såg batteriet urladdat ut, dock inte helt. Tittade då i motorrummet och hittade en utbränd säkring vid batteriet (plasten hade delvis smält) kollade i instruktionsboken på säkringskapitlet. Dock fanns inte den aktuella säkringshållaren med i beskrivningen. Den sitter löst monterad till höger om batteriet och har plats för fem säkringar men bara tre används (bifogar bild). Det är den mellersta säkringen som är på 20 ampere som gått. Det står i boken att det ska finnas säkringar vid batteriets pluspol men där ser jag inga; det är så trångt att det är svårt att se men jag tror inte att det sitter några där.
Är det någon som kan berätta vad som går på den trasiga säkringen och var man i så fall kan felsöka mer specifikt.
Får hjälp tidigast nästa vecka men slänger ut denna fråga som förhoppningsvis kan hjälpa mig att få nån ledtråd var man ska leta.
Förhoppningsfulla hälsningar från den tekniskt helt okunnige Håkan