• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteriet laddas ur!

F

F.d. 55400

Guest
Hej!
Har drabbats av elproblem på min Fiat Bürstner Marano T570 -06. Startbatteriet laddas ur på några timmar. Så här är läget:
Efter utomhusförvaring på vintern klarade inte batteriet att dra igång motorn men med hjälp av kablar startade den utan problem och den startade utan problem därefter. Vi gjorde en helgresa utan problem att starta efter övernattningar med elinkoppling och ståtid på några timmar (IKEA, puh!). Inga problem vid hemresa. Bilen stod i c:a två veckor innan det var dags att köra en sväng men då startade den inte så det blev ”transfusions-start” igen mha Skodan vilket gick bra. Såg på laddindikatorn att det funkade med laddning när jag körde och när jag stannade bilen så fanns det bra med stöm i batteriet. Efter c:a två timmar blev det dags för en ny trip på c:a en mil utan startproblem. När jag efter uträttat ärende skulle starta igen såg jag att den digitala klockan på instrumentpanelen inte visade rätt tid så jag ställde den och när jag vrider om startnyckeln tuggar startmotorn till men startar inte. Vid titt på mätaren såg batteriet urladdat ut, dock inte helt. Tittade då i motorrummet och hittade en utbränd säkring vid batteriet (plasten hade delvis smält) kollade i instruktionsboken på säkringskapitlet. Dock fanns inte den aktuella säkringshållaren med i beskrivningen. Den sitter löst monterad till höger om batteriet och har plats för fem säkringar men bara tre används (bifogar bild). Det är den mellersta säkringen som är på 20 ampere som gått. Det står i boken att det ska finnas säkringar vid batteriets pluspol men där ser jag inga; det är så trångt att det är svårt att se men jag tror inte att det sitter några där.

Är det någon som kan berätta vad som går på den trasiga säkringen och var man i så fall kan felsöka mer specifikt.

Får hjälp tidigast nästa vecka men slänger ut denna fråga som förhoppningsvis kan hjälpa mig att få nån ledtråd var man ska leta.

Förhoppningsfulla hälsningar från den tekniskt helt okunnige Håkan
 

Bilagor

  • Fiat elproblem.jpg
    Fiat elproblem.jpg
    43,9 KB · Visningar: 24

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Startbatteriet laddas ur!

Du ska nog börja med att testa ditt batteri åk till någon som säljer batterier så kan dom testa det åt dig tar bara några sekunder, det är högst troligt att det är kass , kortis i batteriet är nog orsaken.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Startbatteriet laddas ur!

Ett tips för framtiden är att montera en solcell. Även en liten solcell räcker (åtminstone vår, sommar höst) för att underhållsladda batterierna om bilen står utomhus - ej under tak.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
708
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Startbatteriet laddas ur!

Angående att säkringen börjat smälta, det kan tyda på dålig kontakt mellan säkringens stift och säkringshållarens motsvarandes stift ( hona ) vilket gör att det blir varmgång på den sidan som smälter plasten.

Antingen så har det börjat oxidera på säkringen eller säkringshållaren på den sidan eller så har säkringshållarens stift tappat spänsten så att det glappar.

Dålig kontakt kan öka strömförbrukningen eftersom det blir som ett värmeelement i övergången mellan stiften.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Startbatteriet laddas ur!

Inte ökar strömförbrukningen av det. Att det blir varmt beror på övergångsmotståndet vid dålig kontakt. Det betyder att den totala resistansen i kretsen blir större. Större resistans ger mindre ström.
Däremot får den "riktiga" förbrukaren inte den spänning den vill ha, eftersom en del hamnar vid det dåliga kontaktstället. Den spänningen ihop med den ström som flyter igenom ger upphov till värmen.
 
F

F.d. 55400

Guest
Sv: Startbatteriet laddas ur!

Rätt svar: Batteribyte!

Killarna på Optands Bilel strax söder om Östersund felsökte och hjälpte mig i ett nafs så nu siktar vi mot Lofoten efter midsommarhelgen utan oro!

/Håkan :)
 
F

F.d. 55400

Guest
Sv: Startbatteriet laddas ur!

Batteriet var helt enkel slut. De bytte även den trasiga säkringshållaren så nu känns det tryggt att göra den planerade trippen till Lofoten.:)
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Startbatteriet laddas ur!

Vid byte av startbatteri:
För att inte radera radiokoder och annat, kan man då göra så här: Koppla in en CTEK-laddare mellan + och - (Chassie) under motorhuven och därefter utan risk bara byta batteriet utan att tappa spänning till vitala delar?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen