• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteriet laddar ur

Hymeristen55

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Skövde
HBK-Nr
37994
Medlemskap
2024
Hej! Min Hymer 704- 2019 håller startbatteriet bara laddningen två veckor. Pratat mad Hymer i Örebro men där kunde de inte hjälpa mej.
Något drar ur batteriet.
När jag tar bort minuskabeln så slår det i reläerna likt ett trumsolo.
Är det någon som har varit med om detta problem så vore jag tacksam för hjälp.
/Håkan
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Jag har haft samma problem med urladdning av startbatteriet, felet avhjälptes genom att lägga en extern brytarkontakt på +12 v til bilradion, endast anslutningen för minnesbackup ansluten hela tiden. (Felet kom när jag bytte radio)
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Har det alltid varit så eller har det kommit nu?
Har du haft bilen sen den var ny? Om ej, så kan det vara kopplat saker på start som ej ska vara där
Det drar alltid, och olika mycket från bil till bil,
Men det verkar vara mycket förbrukning
Det du skriver om alla reläer som slår, slutar det slå eller fortsätter det?
Tänkte om Bodelbatteriet på något sätt är ihop med start på fel sätt
Kanske mycket extra är kopplat från startbatteriet
Har du inget att mäta med, så du kan se
 

Hymeristen55

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Skövde
HBK-Nr
37994
Medlemskap
2024
Har det alltid varit så eller har det kommit nu?
Har du haft bilen sen den var ny? Om ej, så kan det vara kopplat saker på start som ej ska vara där
Det drar alltid, och olika mycket från bil till bil,
Men det verkar vara mycket förbrukning
Det du skriver om alla reläer som slår, slutar det slå eller fortsätter det?
Tänkte om Bodelbatteriet på något sätt är ihop med start på fel sätt
Kanske mycket extra är kopplat från startbatteriet
Har du inget att mäta med, så du kan se
Har haft bilen sedan ny, jag har satt på hydrauliska stödben om det kan vara kontrollen till den som drar ur men det är väl lite långsökt.
Relät eller reläna slutar först att slå när jag lägger på minuskabeln.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Om det slutar när du kopplar tillbaka minus ,måste troligtvis startbatteriet sitta ihop med bodelbatteriet och få ström därifrån.
För har du tagit bort minus från startbatteriet så ska allt som är kopplat till startbatteriet bli strömlöst
Kan det har blivit något fel när du kopplade in stödbenen ? Reläerna slår för att det läcker lite ström från något fattat håll(bodelsbatt)
Om det här började efter att stödbenen kopplades är troligen felet där
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När jag köpte min husbil 2014, då nästan 10år gammal, klarade den bara 14 dagar, sen var startbatteriet så lågt att det inte orkade att starta motorn, batteriet var då spritt nytt. Jag monterade då en panel med cigg.uttag, usb.uttag, voltmeter, bredvid förarstolen som fick egen matning från bobatteribanken.
Sen via strömbrytare vidare matning till stereo, navigation, subwoofer.
Startbatteriet har funkat bra sen dess, men kommer att bytas ut denna vinter, snart 10år, så det är på sista versen nu.
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Samma problem med förra bilradion, lätt att mäta läckströmmen dra ur säkringen och mät med en ampere mätare över säkringshållaren. Olika radiomärken har inte samma kontaktering, inkoppling, Det finns färdiga anslutingssladdad med korsade anslutningar kan kanske vara en lösning om det nu är radion.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Har haft bilen sedan ny, jag har satt på hydrauliska stödben om det kan vara kontrollen till den som drar ur men det är väl lite långsökt.
Relät eller reläna slutar först att slå när jag lägger på minuskabeln.
Hej
Där har du nog problemet. Har noterat att bla EP numera monterar stödbenen med strömmatning från bildelsbatteriet. Tror att det är så sedan de kom med den nya mobila digitala displayen. Och när den sitter i sin hållare så laddas displayen. Jag skulle tro att det är den lilla laddströmmen som sakta men säkert tömmer batteriet.
Jag har en Hymer med det lite äldre EP systemet, den är kopplad på bodelsbatterierna. Men ingen strömmatning används till laddning av fjärrkontrollen, eftersom den går på 9 volts batteri. Har aldrig upplevt att där "försvinner" ström på det viset.
Mvh Per
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Även jag har detta fenomen på min nya Niesmann. Och där är bilstereon kopplad på bodelsbatterierna. Har inte mätt exakt hur lång tid det tar för startbatteriet att ladda ur, men märkte efter några veckor att det var slut. Nu har jag konstant laddning på. Det är mycket elektronik i dagens bilar och inte känns det som dom har byggt dem för att bara stå? Har liknande problem med min andrabil (en 2019 BMW X1) som laddar ur batteriet ganska snabbt. Iofs. går den bara till fotbollsträningar och shoppingrundor, men kan inte komma på någon annan av mina tidigare bilar som dragit ur batteriet så snabbt.

Sen ska vi inte prata om min BMW I4 där batteriet laddar ur på tok för snabbt. Speciellt om man har tung högerfot! ;)

EDIT: Även jag har EP-ben. Kanske är det boven i dramat som du skriver Per.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Där har du nog problemet. Har noterat att bla EP numera monterar stödbenen med strömmatning från bildelsbatteriet. Tror att det är så sedan de kom med den nya mobila digitala displayen. Och när den sitter i sin hållare så laddas displayen. Jag skulle tro att det är den lilla laddströmmen som sakta men säkert tömmer batteriet.
Jag har en Hymer med det lite äldre EP systemet, den är kopplad på bodelsbatterierna. Men ingen strömmatning används till laddning av fjärrkontrollen, eftersom den går på 9 volts batteri. Har aldrig upplevt att där "försvinner" ström på det viset.
Mvh Per
Jag har min EP ben kopplade till startbatteriet, med lös fjärr som knappast laddar ur batteriet, så problemet ligger inte där.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Många saker drar ström i vila på en nyare bil.
dett a har vi debatterat många ggr i olik trådar hr på forumet.
Bilradion kan dra rätt olika mycket ström, och det är dess minne för inställningar, Bilradion har ofta två plustrådar, en för minnet och en för drift.
Larmet består av elektronik bl.a. en liten radiomottagare som ständigt har passning efter signaler från din nyckel med fjärr.
Det kan sitta USB laddare i CIG jackarna som drar ström vid tomgång (dvs utan att ladda en mobil) , i vissa bilar är CIG jackarna på vid avstängd tändning.
Efter ett par urladdningar är startbatteriet i sig nere på kanske 30% av full kapacitet, dvs nästan förstört, så då laddas det ur fortare och fortare.
För nya bilar gäller underhållsladdning minst var annan vecka, elelr att koppla loss batteriet, men då funkar ju inte. larmet.

Roysan
 

Hymeristen55

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Skövde
HBK-Nr
37994
Medlemskap
2024
Om det slutar när du kopplar tillbaka minus ,måste troligtvis startbatteriet sitta ihop med bodelbatteriet och få ström därifrån.
För har du tagit bort minus från startbatteriet så ska allt som är kopplat till startbatteriet bli strömlöst
Kan det har blivit något fel när du kopplade in stödbenen ? Reläerna slår för att det läcker lite ström från något fattat håll(bodelsbatt)
Om det här började efter att stödbenen kopplades är troligen felet där
Låter vettigt det där med att det kan ha med stödbena att göra, frågan är hur man kollar upp detta.
Får höra med EP som installerade stödbenen.
 
Toppen