• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Startbatteriet laddar ej

tommysurfarn

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Varberg
Har en Adria Matrix 2016 på Fiat Ducato 150 Multijet chassi.
Jag får inte fram laddning till startbatteriet längre, får 12,2V när jag mäter med multimeter på startbatteriet när bilen är igång.
Mäter jag på laddplinten vid säkringsboxen i motorutrymmet får jag där 14,2V vilken bör tyda på att generatorn fungerar som den ska.
De stora säkringarna vid batteriet är hela.
Har även testat ev jordfel genom att sätta en startkabel mellan chassi och lyftöglan på motorn, ingen skillnad, även testat att plocka bort minus flätan på batteriet och istället jorda från lyftöglan, ingen skillnad. Alla jordpunkter som jag kan se ser rena och fina ut, ingen rost eller oxid.
Vad kan då felet ligga någonstans? Finns det nån ytterligare säkring eller relä som är inblandat i laddningen från generator till batteri? och var sitter dem i sånt fall?

Alla tips är varmt välkommna!
Mvh
Tommy
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
341
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Troligen har startbatteriet gett upp, jag var ute för liknande problem. Jag märkte inte något innan bara att helt plötsligt gick det inte att starta efter att stått på ställplats med el. Så länge jag hade sladden i visade det 13.8 volt på instrumentet men vid start försök sjönk det till 12.1volt.
 

tommysurfarn

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Varberg
Troligen har startbatteriet gett upp, jag var ute för liknande problem. Jag märkte inte något innan bara att helt plötsligt gick det inte att starta efter att stått på ställplats med el. Så länge jag hade sladden i visade det 13.8 volt på instrumentet men vid start försök sjönk det till 12.1volt.
Har precis köpt nytt startbatteri, ingen skillnad tyvärr, kopplar jag en startkabel från plinten vid säkringsboxen och till plus på startbatteriet får jag 14V så är nått annat som är fel frågan är vad… men tack för svaret
 
Toppen