• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteriet konstigt problem

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024
Har ett lite konstigt problem (åtminstone för mig) med startbatteriet. När jag har kopplat in el-kabeln hemma så visar displayen att batteriet är fulladdat. Så fort jag tar ur el-kabeln så visar displayen att det är i stort sett tomt. Vi var ut på vår första provtur för året med övernattning (fricamping) och det var då jag upptäckte problemet. Bilen startar utan problem, men ser inte ut att ladda under färd.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Startbatteriet konstigt problem

Om du har en laddningslampa på bilens instrumentpanel & den är släckt när du kör så laddar bilen. Om bilen startar utan problem så är det inget fel på batteriet. Jag tror att problemet ligger i panelen i bodelen där du kan läsa av både start-& bodelsbatteriernas status, troligtvis dålig eller ingen kontakt på någon kabel.

Bennie

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Om du har en laddningslampa på bilens instrumentpanel & den är släckt när du kör så laddar bilen. Om bilen startar utan problem så är det inget fel på batteriet. Jag tror att problemet ligger i panelen i bodelen där du kan läsa av både start-& bodelsbatteriernas status, troligtvis dålig eller ingen kontakt på någon kabel.

Bennie

Jag tycker också att det lutar åt något sådant problem. Laddningslampan lyser inte under körning det är därför som det förbryllar mig. Det måste dock finnas någon kontakt till displayen, eftersom den lyser, men vad som orsakar problemet är för mig just nu obegripligt.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Laddningsreläet kan vara paj, då lyser inte alltid laddningslampan. Även laddningslampan kan ju vara trasig....
Kolla med en voltmeter på batteriet. Innan du startar motorn, och sedan när den laddar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tror sikringen for kabelen til el-blokken er blåst eller irret - på de fleste biler er dette en 50A sikring. Sitter ofte direkte ve startbatteriet.

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Fixat, men utan hjälp från Anders på Camp4you vete tusan om jag hittat felet. En säkring som brunnit. Han hittade den ganska snabbt, men den satt trångt till. Fråga inte vad denna styr, sa Anders, men den har brunnit. I med en ny och vips så var problemet löst.
Det är så tråkigt att firman måste läggas ned. De på verkstan har varit helt suveräna. Det är bara att gratulera bl.a. Husvagnscenter i Luleå och Nordlunds i Kusmark (utanför Skellefteå) för dit flyttar de två sista från
Camp4you.

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Nu har jag samma problem igen. Startbatteriet visar i stort sett att det är tomt när jag tar ur elkabeln, men visar fullt när jag stoppar i elen. Det tidigare problemet med en säkring som löste ut är det inte nu. Mppt regulatorn till solpanelen visar däremot rött. Kan det vara regulatorn som "lämnat in" och orsakar problemen? Startbatteriet visar ca 12,9 V med motorn avstängd och 14,4 med motorn igång. Kollat säkringarna som finns vid startbatteriet och de visar precis samma värden. Är det någon kunnig som har någon idé vad som kan "spöka"?

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Nu har jag samma problem igen. Startbatteriet visar i stort sett att det är tomt när jag tar ur elkabeln, men visar fullt när jag stoppar i elen. Det tidigare problemet med en säkring som löste ut är det inte nu. Mppt regulatorn till solpanelen visar däremot rött. Kan det vara regulatorn som "lämnat in" och orsakar problemen? Startbatteriet visar ca 12,9 V med motorn avstängd och 14,4 med motorn igång. Kollat säkringarna som finns vid startbatteriet och de visar precis samma värden. Är det någon kunnig som har någon idé vad som kan "spöka"?

Vilken elkabel är det är det en batteriladdare eller ???? Precisera lite bättre

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Jag hade ett liknande problem. Det var startbatteriet som var tomt på vatten. Fick ingen ordning på det hela förrän jag köpt ett nytt batteri.

/Bengt

Joring

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
13203
Medlemskap
2025

Hej !
Samma problem !
Jag upptäckte att minuskabeln(snabbfäste) glappar, bilen tappade ström och det räckte med att rycka lite i jordkabeln för att få tillbaks ström.
Byte mot en som man skruvar fast.
Problemet kvarstod med displayen, hittade då en säkring som gått.
Vips så funka allt igen.

Mvh Johan

Toppen