• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteriet drat tjuvström??

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Jag har ett nytt 110 AMP blybatteri i min husbil, fulladdat 12,7 volt före avfärd. Efter 3 dygn så larmar det att batterinivån är under 12,2 volt, jag använder inte bilradion, all förbrukning sker från mitt 120 Amp LIFEPO4 batteri.
Är det normalt, jag tycker att det finns någon strömtjuv. Önskar goda råd.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nej det är inte normalt.
"Tjuvström" är det troligen då ditt batteri är nytt, har ni istället färdats under dessa 3 dygn så är det troligen fel på laddningen.
Börja med att kolla upp via vilken säkring ev. "Tjuvström" tar.
Du kan koppla en multimeter i A-meterläge mellan lyft minuspolsko och minuspol, då ser du direkt strömmen, lyft sen ur en säkring i taget tills du hittar förbrukaren.
Eller ifall du har tillgång till en DC tångamperemeter så blir det lättare att felsöka.
Att mäta är att veta :)
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Nej det är inte normalt.
"Tjuvström" är det troligen då ditt batteri är nytt, har ni istället färdats under dessa 3 dygn så är det troligen fel på laddningen.
Börja med att kolla upp via vilken säkring ev. "Tjuvström" tar.
Du kan koppla en multimeter i A-meterläge mellan lyft minuspolsko och minuspol, då ser du direkt strömmen, lyft sen ur en säkring i taget tills du hittar förbrukaren.
Eller ifall du har tillgång till en DC tångamperemeter så blir det lättare att felsöka.
Att mäta är att veta :)
Hej PeterK. Tack för ditt svar. Jag skall kolla upp det.. Det är många säkringar....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du kan även Ohm-mäta direkt över säkringen, men det är klurigare vid "Tjuvström" som inte är helt lättolkat med denna metod.

Jag rekommenderar alla som vill kunna mäta i elsystemen i sin husbil att skaffa sig en multimeter, man lär sig snabbt hur den fungerar, rätt använd kan den spara in sig själv snabbt i felsökning kostnad på en verkstad, då felsökning i elsystem är oftast det tidskrävande momentet.

Till exempel en sådan här


När vi ändå är inne på hjälpmedel så har jag alltid en ir-termometer med mej i husbilen, den kan skvallra på enheter som drar ström när de inte borde det.

Infraröd termometer

Lycka till :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har ett nytt 110 AMP blybatteri i min husbil, fulladdat 12,7 volt före avfärd. Efter 3 dygn så larmar det att batterinivån är under 12,2 volt, jag använder inte bilradion, all förbrukning sker från mitt 120 Amp LIFEPO4 batteri.
Är det normalt, jag tycker att det finns någon strömtjuv. Önskar goda råd.

Om din bil är på FIAT-Chassie har du ett antal säkringar på batteriet, det kan vara bra att kolla om alla dessa är hela efter batteribytet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Tänk bara på att de kan ta en stund innan fordonets dator "somnar in" och förbrukningen minskar, på nyare fordon med CAN-buss. Hur lång en stund är olika för olika tillverkare. Sen kan ju tjyvströmmen bestå av att en modul inte somnar in och håller can-bussen igång!
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Du kan även Ohm-mäta direkt över säkringen, men det är klurigare vid "Tjuvström" som inte är helt lättolkat med denna metod.

Jag rekommenderar alla som vill kunna mäta i elsystemen i sin husbil att skaffa sig en multimeter, man lär sig snabbt hur den fungerar, rätt använd kan den spara in sig själv snabbt i felsökning kostnad på en verkstad, då felsökning i elsystem är oftast det tidskrävande momentet.

Till exempel en sådan här


När vi ändå är inne på hjälpmedel så har jag alltid en ir-termometer med mej i husbilen, den kan skvallra på enheter som drar ström när de inte borde det.

Infraröd termometer

Lycka till :)
Det var nytt, hur mäter du med ir termometern??. Jag har en sådan.
 
Toppen