• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatterier, test - man får vad man betalar för eller ...

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Det skrivs ofta en hel del om olika batterier och hemmafixare verkar ofta vara säkra på sin sak om vad som alltid är "bäst och billigast"!

Detta batteritest är hämtat ur Göteborgsposten 2013-12-07, omfattar och jfr 8 st olika fabrikat av startbatterier i klassen 55-64Ah. Viktor Ekermo på ETC Battery and FuelCellsSweden AB är den som utfört testet (se miniatyr)!

Jag tycker iof inte att testförfarandet är bra och komplett men som jämförelse i alla fall relevant. Ekemo jämför batterier, tillverkare och i viss mån säljföretag sinsemellan! Man kan iof fundera över vad som menas med omladdning och omladdningsdjup, vilka testvariabler som man bör mäta map användning, mm.

Kanske kan tester av andra batterigrupper utföras och omfatta sådana som ligger oss husbilister närmre. Jfr-tester kan vara en möjlighet för att komma tillrätta med mindre nogräknade, ofta okunniga säljare av dåliga batteriprodukter för fel användningsområde/användning, mm. Många av oss husbilister "kastar" ofta ut onödiga pengar på dåliga batterier och pga fel användningsråd ... att stå bunden vid extern 230v sommartid är en bra illustration av problemet!

Bilagor

• IMG_1674.JPG
    IMG_1674.JPG
    580,1 KB · Visningar: 199
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Startbatterier, test - man får vad man betalar för eller ...

:D
commercielle interesser :confused: :)

Det är knappast journalisten som gör testerna :);)

I Danmark använder vi ochså AGM som startbatterier.

Så får hela batteriladdning samma karakteristika, i en husbil.
Oavsett EBL eller skiljerelä.
Bara et tip :).

Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Nej Bredo (?) självklart är det inte journalisten, utan det är ”Viktor Ekermo på ETC Battery and FuelCellsSweden AB” som utfört själva testet!

Viktor Ekemo kan troligen(?) lite mer om batterier än de flesta av oss andra och han har säkert mätt helt rätt! Jag tvivlar inte på Ekemos faktiska jämförelse mellan de 8 batterierna och inte heller på det 3 år äldre motsvarande test som Tor H pekat på!

Att mäta är att veta (som i testerna ovan) sägs det allt som oftast
men att veta vad man mäter, hur och varför anser jag för min del betydligt viktigare!

F

F.d. 55451

Guest

relax - Relax :)

Har inta relaterat till det test som är rätt eller båda.

Det skulle förvåna mig om de båda är 100% objektiv och inte färgad av intressen.

En annan sak som kan göra skillnad, vilken ålder har de olika batterier som är testet.
Således testade jag både bra och dåliga batterier med exakt samma specifikationer från samma fabrik.
Ostabil kvalitet. ( H.Nyborg AGM)

Batterierna bör inte vara en fråga om tro.

Jag undrar något om det inte kann bli riktigt prov utöver mina test och mätningar i HBK.

För mig tyckes det att HBK som den största skandinaviska husbil klub, skulle göra trossamfund' mer objektivt med organiserade tester för husbilar.

Är HBK inte en konsumentorganisation ? :confused:

Senast redigerad av en moderator:

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Här är testet från GP.

Billiga bilbatterier har sämre hållbarhet - Testfakta.se

Pdf.
http://www.testfakta.se/motor/article92810.ece/BINARY/bilbatterier.pdf

Frågan är om de bara testade 1 batteri av varje märke eller om de hade fler, testade de bara 1 av varje märke så risken stor för att slumpen styr och är de inhandlade utan att leverantören vet om testet ?

Vill minnas ett test av dubbdäck för att antal år sedan där ett märke fick extremt bra värden på is, visade sig att testdäcken hade längre dubb än de som såldes i vanliga handeln.

Toppen