• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

startbatteri

F

F.d. 53061

Guest
Hej då var det tid att starta upp bilen efter vintern men till min förvåning
hade jag inge ström i bilen fast jag har haft laddning på 3 timmar per dygn hela vintern
bodelsbatteriet är det ström i ock panelen visar att det finns stöm i båda batterierna
men jag provade med en vanlig testlampa ock det var strömlöst så jag har tagit in det
för laddning i garaget. Men det konstiga var att när jag kopplat bort bilbatteriet
ock tryckte på panelen så visade den att det var ström i bilbatteriet konstigt var det.
Men jag är ingen elecktriker så jag kan ju gjort någåt fel. Men frågan är varför laddar inte bilbatteriet sig för det verkar ha gjort det i vinter i alla fall.
Markko:cat::msn_cat: :confused::confused::confused:

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Sv: startbatteri

Har du skruvat fast kablarna ordentligt. Det finns något som heter polfett + polborste som man kan använd på batteriets knoppar och i kabelskorna. Jag blev själv hjälpt av detta förra året. Skillnaden var som natt o dag.

Mvh
larsemil

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Vad har du för panel i bilen. Visar den för båda batterierna direkt?
Min panel får jag trycka på en gång för att se bodelsbatteriet och en
gång till för att se bilbatteriet.

Vad det gäller laddningen så är det bättre att ladda några dygn i sträck
så att batteriet blir verkligt fulladdat och sedan kan du ta en paus för
att göra om proceduren.

Jag har en elektronisk laddare och har haft den inkopplad hela vintern.
Den laddar och känner sedan av när batteriet är fullt och går i vila.

F

F.d. 53061

Guest

Hej curt man tryker knappen neråt för bilen och uppåt för bodelen
jag har inte använt bilen på vintern så det har bara varit för underhållsladdning
jag laddar genom electroblocken i bilen.
Markko. :cat::msn_cat:

N

nomad

Guest

Jag har en 2.8 TDi 97:a som f ö ser ut som er bil, denna har en EBL104 vars kopplingsschema jag bekantat mej med en del. EBLn laddar mycket riktigt bägge batterierna men startbatteriet får mindre ström än bobatteriet.
Mitt tips är att ladda startbatteriet ordentligt med en "riktig" batteriladdare.

F

F.d. 55397

Guest

Batterier o kyla är ingen bra kombination, antagligen har det knäckt startbatteriet i vinter och även om god laddning motverkar är det ingen garanti.

Det är bra att låta bly batterier bli full laddade då och då, aldrig bra att de blir tomma.

F

F.d. 53061

Guest

Hej Nomad jag var iväg och kollade upp batteriet det var slut så jag köpte ett
nytt med cc kortet blev det ett bra pris 1140 kr 92 amp. Men jag undrar du verkar ha läst på om ebl min är ombyggd så dom har satt dit en ny klisterlapp som det står ebl106
nu undrar jag om jag kan sätta i fritidsbatterier i bodelen tänkte byta ut ett gelbatteri
mot två 75ampers men på min ebl sitter det ingen omkopplare för gel eller vanliga batterier går det bra tror du.

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har nyligen haft följande problem (Adriatik Izola -08):
Med yttre strömförsörjing (230V) så laddades bodelsbatteriet men INTE fordonsbatteriet. Kollade jag på panelen ("flipperspelet") så visades full spänning på fordonsbatteriet - stängde jag av yttre spänning så visade inget värde. När vi så var ute och körde laddades inte bodelsbatteriet av bilens generator - ytterst jobbigt om man reser utan att ta in på camping varje dygn! Det dinns två "stora" säkringar på 50A mellan fordonsdel och husdel - båda var hela.
Nu har jag funnit problemet - en mindre flatsäkring på 20A var mekaniskt trasig - dvs stiften hade förskjutits så att säkringstråden brutits.
Nu laddas båda batterierna som de skall.
Kan kanske detta också vara lösningen på ditt problem?
Hälsningar
Hjulnissarna/1025

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Hej!
Detta var ju mycket intressant, jag har samma problem fast precis tvärtom! :confused:
Står vi med el laddas startbatteriet men inte bodelsbatteriet som istället laddas snabbt när vi kör. Ingen större fara när vi bara har LED-belysning, men lite irriterande.
Alltså måste jag kolla stiften på alla säkringar, eller?
Kan det vara någon koppling som är fel?
Tyvärr kan jag inte mycket om el, får nog skaffa grejjer och kunskap för att kunna mäta osv.
Läser med intressere vidare!

/Gunnar

F

F.d. 25109

Guest

Hej!
Jag har nyligen haft följande problem (Adriatik Izola -08):
Med yttre strömförsörjing (230V) så laddades bodelsbatteriet men INTE fordonsbatteriet. Kollade jag på panelen ("flipperspelet") så visades full spänning på fordonsbatteriet - stängde jag av yttre spänning så visade inget värde. När vi så var ute och körde laddades inte bodelsbatteriet av bilens generator - ytterst jobbigt om man reser utan att ta in på camping varje dygn! Det dinns två "stora" säkringar på 50A mellan fordonsdel och husdel - båda var hela.
Nu har jag funnit problemet - en mindre flatsäkring på 20A var mekaniskt trasig - dvs stiften hade förskjutits så att säkringstråden brutits.
Nu laddas båda batterierna som de skall.
Kan kanske detta också vara lösningen på ditt problem?
Hälsningar
Hjulnissarna/1025

20A säkringen, är det någon av säkringarna som sitter vid laddningsblocket?

Hälsningar

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Svårt att veta hur eldragningen är gjord i din bil men i närheten av vår EBL så sitter en flatsstiftsäkring modell större på 50 A och intill sitter en "normal" flatstiftsäkring på 20 A - dessa säkringar sitter alltså inte på själva EBL:n. I fordonets batterilåda sitter en likadan stor 50A-säkring.
Så är det hos mig!
/Boo

N

nomad

Guest

Hej Nomad jag var iväg och kollade upp batteriet det var slut så jag köpte ett
nytt med cc kortet blev det ett bra pris 1140 kr 92 amp. Men jag undrar du verkar ha läst på om ebl min är ombyggd så dom har satt dit en ny klisterlapp som det står ebl106
nu undrar jag om jag kan sätta i fritidsbatterier i bodelen tänkte byta ut ett gelbatteri
mot två 75ampers men på min ebl sitter det ingen omkopplare för gel eller vanliga batterier går det bra tror du.

Markko,

trist att behöva punga ut med dryga tusenlappen - nu har du iallfall ett friskt batteri som du vet hur det hanterats med avseende på laddning etc.
Om EBL106 och gel kan jag inget, borde finnas andra här på vårt utmärkta forum som kan hjälpa till.

F

F.d. 53061

Guest

Hej nomad tack för ditt svar det är bara att vänta så är det
säkert nån som vet hur det ligger till med det ebl kontra gel batteri.

F

F.d. 53061

Guest

Hej Nomad nu har jag sålt gel batteriet till en annan medlem.
Så nu har jag köpt nya biltemabatterier på 2x86 amp skall göra
som chiquita montera dubbla under passagerarstolen så imorgon
när jag kommer hem från hultsfred skall jag leka elektriker:confused: jag
fick inga svar på frågan om gel kontra fritidsbatteri via eblen men
jag ringde hymercenter och det skulle inte vara några problem.

N

nomad

Guest

Markko,

gott att det löste sej för dej. Var försiktig när du kopplar ihop batterierna, kan spraka rejält om du råkar kortsluta. Lätt gjort då man drar nya kablar.

Toppen