• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri och vikt

Tom

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Jag upptäckte att bilstereon stått på något dygn och laddat ur startbatteriet rejält.
Efter uppladdning med landström gick det att starta, men misstänker nu att det kommer behövas bytas rätt snart.

Men åbäket väger över 22 kg, ungefär lika mycket som mitt flera gånger kraftigare 280 ah LiFePo4 bodelsbatteri.
Finns det inga smidiga lösningar för att hålla nere vikten, tex med någon sorts super kondensator som underhållsladdas från bodelsbatteriet och dess solceller?
Det borde gå att få en kraftfull startkapacitet på något vis, utan att släpa runt på en massa extra bly. Ungefär som en permanent startbooster.
Det är inte lätt att jaga vikt i en husbil, men det här borde vara en enkel förbättring för de flesta husbilar.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Promobil hade en artikel om att byta till LFP startbatteri tidigare i år:
LFP-Starterbatterie nachrüsten: So upgraden Sie die Batterie im Wohnmobil

De batterier de listade var alla ganska dyra. Det finns några som säljs i båttillbehörsaffärerna tex : https://www.seasea.se/husbilstillbehör/litiumbatteri/marinbatteri-litium-100ah-relion

Detta är lite billigare:
BATTERI NORDMAX LILEAD 110AH LITIUM DUAL

Båda ska ge 800 A startström (CCA). Frågan är hur de funkar för kallstarter när det är riktigt kallt?
 

Tom

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Promobil hade en artikel om att byta till LFP startbatteri tidigare i år:
LFP-Starterbatterie nachrüsten: So upgraden Sie die Batterie im Wohnmobil

De batterier de listade var alla ganska dyra. Det finns några som säljs i båttillbehörsaffärerna tex : https://www.seasea.se/husbilstillbehör/litiumbatteri/marinbatteri-litium-100ah-relion

Detta är lite billigare:
BATTERI NORDMAX LILEAD 110AH LITIUM DUAL

Båda ska ge 800 A startström (CCA). Frågan är hur de funkar för kallstarter när det är riktigt kallt?
Tack. 6000 kr jämfört med 2000 för ett 13.5 kg lättare känns fortfarande lite jobbigt. Görbart, men tråkigt. Vi får se om jag tycker det är värt ca 300 kr/kg i besparing!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.025
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag antar att man måste göra samma överväganden avseende uppvärmning av startbatteriet som man gör när man installerar bodelsbatterier. Bodelsbatterier finns ju med och utan inbyggd uppvärmning. Startbatteriet sitter väl oftast i ett kallare utrymme som dessutom inte är så lätt att värma upp. Men jag vet inte om det finns LFP startbatterier med inbyggd värme.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
392
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Ja...byta startbatteri och få ca 10 kg tillgodo på vikten på husbilen.
10 kg kanske inte är så mycket men ligger man på gränsen till överlast så är det alltid något.
 
Toppen