I Hymer sitter det 2 säkringar vid startbatteriet en 50A för laddning via EBL och en 20A för att driva kylskåpet också via EBL enligt manualen. Enligt min erfarenhet sker mätning av startbatteriet samt den lilla laddning som EBL ger också via denna krets och 20A säkringen.
Panelen kan inte visa mindre än 11,5V därför visar den det när kretsen är bruten 20A säkringen trasig eller om batterispänningen i verkligheten är ännu lägre. Så är det i vart fal i min Hymer och jag tror att denna funkar lika även om utseendet skiljer sig åt.
Detta är förklaringen till att den visar 11,5V men inte förklaringen till att säkringen har gått.
Jag har fått följande info om hur man bör gå till väga vid batteribyte (eller frånkoppling) från HOG i UK, jag brukar följa denna. Hoppas Engelska är ok.
--------
Hymer Battery(s) Change Procedure
Leisure battery(s)
Ehu off (landström, anslutningen till 230V)
12v off
Ebl off
20amp fuse by the engine battery, removed.
Solar panels, covered (not say remove a fuse).
Replace the battery(s)
Leave on ehu for 48 hours, van untouched if possible.
Engine battery
Ehu off
12v off
Ebl off
20 amp fuse by the engine battery removed.
Replace the battery.
---------
Det finns ju säkert en anledning till att 20A säkringen ska tas ur men vad fråmgår inte, kanske bara erfarenhet.
Hälsningar
Peter