• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startar ej om jag inte trycker HÅRT på bromspedalen först..

F

F.d. 1406

Guest
Chassiefabrikat: Volkswagen
Chassiemodell: lt35
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: lt35 diesel
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Niesmann
Husbilsmodell: clue
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Ibland (rätt ofta typ 9ggr av 10) så startar inte husbilen, har trott det är slut på batteri och laddat den.. Men nu har jag kommit på att om jag trampar till hårt på bromspedalen då startar bilen hur bra som helst efter det!!
Och så ska det väl ändå inte vara:confused:..eller?
:wub:

F

F.d. 4879

Guest
Nej så ska det inte vara, det finns ingen koppling mellan startmotorn och bromspedalen på manuellt växlade bilar utan bara mellan koppling och start på en del. Jag gissar att det är oxid på kontakten på startmotorn som kommer ifrån tändlåset (manöverströmmen), ett rätt vanligt fel på Vw med Bosch el komponenter.

F

F.d. 8213

Guest
Hej !

Hade en Niesmann tidigare på LT50-chassie (samma som 35) och där var problemet oxid vid de grova kablarna som matar in till säkringsboxen, skrapa med sanpapper och smörj med oljebaserad spray så fixar det sig nog, när du trycker hårt på bromsen så rör troligen säkringsboxen lite gran så det får kontakt, jag fick göra detta varje år....

Toppen