• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starta upp en ny ställplats

andersibacka

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
31238
Medlemskap
2024
jag bor utanför hunnebostrand har haft en del folk som stått vid vägen eller ladugård ,åker ,mm . dom swishar en slant eller bjuder på öl ,mm .. tror det är annorlunda regler när det är sporadiska platser och . i mitt fall då jag har lantbruk så är det lättare ..
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Låter som jag behöver bygglov för att parkera min egen husbil hemma hos mig! + ansöka o. Campingtillstånd om någon skulle råka sova i den!
Om kompisarna kommer över med sin husbil och väljer att övernatta för att ta ett par glas vin till maten skulle alltså räcka för att hamna där?

I så fall skulle ju också varje markägare som råkar ut för fricampare vara i farozonen?

Eller är det när man tar betalt för ”parkeringen” som detta problem uppstår?
Skriv nattlogi på kvittot, hyra ut rum går ju bra utan några tillstånd.

Känns mer som det då blir en fråga om man har någon illasinnad granne som känner för att leta upp en paragraf för att kunna klaga, för att dom stör sig... annars brukar ju Polisen skriva av mycket värre brott än att någon sover i en bil.
Jag kan ju ha fel, men jag inbillar mig att det är viss skillnad att anmäla en sni-kod och ha en kompis som står en natt. Viss skillnad att registrera ett momskonto och ha en egen bil stående på sin tomt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag äger en bit mark på Gotland som jag fick ett ryck om att ev. göra till ställplats.
Tomten har förhandsbesked till två hus och ligger bara någon km från kusten.
Marken var "billig" så jag tänkte att den kunde vara bra att ha när jag köpte den (kanske till en sommarstuga)
Dock har vi kommit på att det är jäkligt omständigt och dyrt att ta sig dit. Man åker inte bara över helgen.
Hursom tog jag kontakt med kommunen om möjlighet att göra en ställplats.
Men det lät som om det var helt omöjligt.
Det skulle de troligen inte bevilja byggnadslov till :-(
Lägger planerna på is...
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag äger en bit mark på Gotland som jag fick ett ryck om att ev. göra till ställplats.
Tomten har förhandsbesked till två hus och ligger bara någon km från kusten.
Marken var "billig" så jag tänkte att den kunde vara bra att ha när jag köpte den (kanske till en sommarstuga)
Dock har vi kommit på att det är jäkligt omständigt och dyrt att ta sig dit. Man åker inte bara över helgen.
Hursom tog jag kontakt med kommunen om möjlighet att göra en ställplats.
Men det lät som om det var helt omöjligt.
Det skulle de troligen inte bevilja byggnadslov till :-(
Lägger planerna på is...
Du får väl nöja dej med att bjuda in vänner ;) :cool:
 
Toppen