• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Starta större företag

C

cheetah1

Guest
Tjo!
Att starta en enskild firma är ju inte sådär hiskeligt svårt, momsregistrera och bolagsverket och sådär, sen är det kirrat.

Låt säga att man vill starta ett lite större företag med några anställda, där man själv kanske inte tvunget är chef utan tex chefsdesigner eller liknande istället, hur går man till väga då?

Tycker det saknas en genre i husbilsbranchen, nämligen "vanliga husbilar" och plåtsiar med fyrhjulsdrift. Funderar därför på hur omöjligt det skulle vara att starta något eget. Tänker inte delge så mycket av min affärsidé såhär öppet, men jag har lite idéer som jag tror är rätt så unika, i synnerhet på den svenska marknaden.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Starta större företag

Har du funderat på aktiebolag?

AB har erhållit mycket bättre villkor i Sverige under de senaste åren, och mindre AB är idag befriade från revisionsplikt.
Utöver detta är aktiekapitalet nu sänkt till 50 000 kr vilket gör det mycket billigare att komma igång än det varit tidigare.

C

cheetah1

Guest

Mja, egentligen tycker jag inte någon bolagsform är särskilt tilltalande.. Aktiebolag kräver styrelse (och aktiekapital, men kapital lär man väl ha lurat fram ändå om man tänker börja bygga husbilar), enskild firma är man personligen ekonomiskt ansvarig för, handelsbolag måste ha delägare..
Sen tänker jag på allt folk (all kunskap) jag måste anställa, tapetserare, konstruktörer, designers, svetsare kanske, med mera, utöver administrationen.. Det blir väldigt stort, hehe. Jag är 23, jag kanske inte är mogen att påbörja mitt livsverk riktigt än..?

Men det är något jah har tänkt på, jag ligger inte sådär jättebra till på arbetsmarknaden just nu på grund av att jag har varit (och delvis är) sjuk, att man kanske skulle bli sin egen arbetsgivare. Å andra sidan känns det som att det skulle bli så mycket jobb att starta eget att jag får MER problem än jag hade i mitt gamla jobb.

Mycket att tänka på!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Eftersom ett AB är en egen juridiskt person kan det vara mindre riskfritt om företaget av någon anledning går överstyr.
Detta förutsätter att du eller någon annan inte går i borgen eller intecknar fast egendom.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Styrelsen kan vara du och hustrun
Aktiekapitalet behövs bara vid bildandet sedan kan det användas för inköp till varaktiga inventarier till bolaget
Revisorstvånget är som knarrevik säger avskaffat för mindre bolag

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Etter lang tid i næringslivet vil jeg skarpt tilrå AB formen, den nødvendige kapital som du trenger for å komme i gang er din aktiekapital og du risikerer ikke annen kapital. Når du har en klart formulert plan for virksomheten så er det mulig å hente inn kapital fra andre ved utvidelse av aktiekapitalen og salg av aktier.

Styrelse i et lite AB behøver ikke å være mer enn en person - deg selv, men en skal ha en suppleant. Blir det litt fart på bolaget så bør en øke styrelsen litt.

Alder ingen hindring, husk Bill Gates startet Microsoft før han var 20. Steve Jobs og Steve Wosniak var på din alder når de startet Apple. Det er viktig med en visjon og et klart bilde av sitt mål.

F

F.d. 53227

Guest

Cheetah !

Man måste vara optimist, övertygad, drivande och försiktig.

Börja med att testa din affärside. Ta kontakt med Näringslivskontoret i din
kommun och ev. Almi affärspartner.

Begränsa din egen kapitalinsats genom att satsa på ett aktiebolag, efter
att din affärsmodell är "testad".

Till en början, satsa bara det du har råd att förlora, ha inte för bråttom.

Glöm inte att tänka EU, inte bara Sverige.

Det verkar som att din affärside är kapitalkrävande.

Det kan vara ide att söka samarbetspartner för att minska på riskerna.

Anställ inga personer !!! Du måste själv jobba 110% tills du måste få hjälp
och anlita sedan egna företagare/konsulter för specifika avgränsade uppgifter.

Om din ide är hållbar, och du är uthållig så löser sig resten så småningom.

C

cheetah1

Guest

Tackar för era råd!
Överväger att försöka få jobb hos en svensk husbilstillverkare först för att skaffa erfarenhet och spara lite pengar.
Eller så gör jag något helt annat, inte så supersugen på att lämna Skåne just nu heller.

F

F.d. 29925

Guest

Den svåraste biten är att skaffa tillräckligt med kapital, när det gäller nystartade företag är bankerna enormt restriktiva med större lån.
Då gäller att sätta egen fast egendom som pant för att överhuvudtaget kunna lyckas hos banken. Att ta in andra finansierar, helst då kapitalstarka anhöriga,
är en bättre lösning. Räkna med att om utomstående går in med kapital kräver de troligtvis en del av aktierna (vid ett AB).
Vet att för en del år sedan fanns det en husbilstillverkare i Värmlandsbro med en "gångbar affärside" (som de ansåg") men det finns inte längre.
Noggrann marknadsundersökning är nog den viktigaste delen innan start.

(Så här mellan tumme och pekfinger så ligger ditt troliga kapitalbehov på minst tre miljoner kronor)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om det er husbilsproduksjon du syftar på, så er det 2 veier å gå: slow start - bygg en bil og selg med noe margin, bygg neste og selg til du har råd til å utvide. Full pott - formuler en foretningsplan, med markedsanalyse og kostnader og skaff investorer, du trenger da et 2-sifret antall millioner i finanser.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Du verkar så osäker på dig, så jag avråder dig att starta ett företag.
Tänk dig för väldigt noga.
Gå till en bank och lägg fram dina drömmar där.
Starta ett företag är inga problem, men att driva det är inte det så lätt, å tro att man ska
skära"guld" å bli rik på "kuppen".
Lycka till vad du än företar dig.
/Vidhem

F

F.d. 52943

Guest

Vi var ett gäng som blev arbetslösa när vår arbetsgivare flyttade verksamheten från Partille till Stockholm i samband med en fusion.
Vi startade eget i samma bransch (hade branschkunskapen och kontakterna). Har aldrig jobbat så mycket för så lite pengar, men jag har heller aldrig haft så roligt i hela livet. Att bygga upp ett företag med allt vad det innebär av problem och utmaningar är det roligaste jag gjort i hela livet. Men räkna med många timmar och många bekymmer.

Toppen