• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Standard på ställplatser

IngelaLeif

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27032
Medlemskap
2024
Vi har åkt runt lite nu och har synpunkter på hur kommunerna sköter info om ställplatser. Det känns väldigt oengagerat i vissa städer.
Mariefred ska ha platser i hamn men har tagits bort men inte på nätet. Ny grusad plats en bit utanför med en byggarbetsplats som granne, mysigt att vakna vid och runda på väg till hamn och Gripsholms slott. Ingen service.
Hudiksvall hänvisar till hamnplatser som ser ut som ett rivningsområde, bedrövlig miljö! Fantastisk camping ute vid Maln, välskött och stor Beach när badvädret behagar komma och cykelavstånd till trevlig stad.
Sundsvall hänvisar till hamn men där finns bara ett nybyggt bostadsområde med stereotypisk arkitektur och ingen plats för några uppställningar.
Man kan inte lita på info på nätet tyvärr och alla är tydligen inte intresserade av att ha oss i stan.
Ser fram mot en underbar husbilssommar!

S
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vi har åkt runt lite nu och har synpunkter på hur kommunerna sköter info om ställplatser. Det känns väldigt oengagerat i vissa städer.
Mariefred ska ha platser i hamn men har tagits bort men inte på nätet. Ny grusad plats en bit utanför med en byggarbetsplats som granne, mysigt att vakna vid och runda på väg till hamn och Gripsholms slott. Ingen service.
Hudiksvall hänvisar till hamnplatser som ser ut som ett rivningsområde, bedrövlig miljö! Fantastisk camping ute vid Maln, välskött och stor Beach när badvädret behagar komma och cykelavstånd till trevlig stad.
Sundsvall hänvisar till hamn men där finns bara ett nybyggt bostadsområde med stereotypisk arkitektur och ingen plats för några uppställningar.
Man kan inte lita på info på nätet tyvärr och alla är tydligen inte intresserade av att ha oss i stan.
Ser fram mot en underbar husbilssommar!

S
Om du tittar på Husbilsklubbens Husbilsplatser så kan du lita en hel del på informationen. Eftersom det är vi medlemmar som står för uppdateringarna så brukar det snabbt dyka upp rättelser när en plats inte stämmer längre. Från det att en ändring anmäls till dess den är införd brukar normalt vara under 24 timmar.

Jag skulle nästan tro att HBK har den mest korrekta listan av husbilsplaster du kan hitta. Det är t.ex. lagt ner mycket arbete på att positionerna är korrekta, något som är långt ifrån självklart när man tittar i andra listor med platser.

MVH
Hans
 

IngelaLeif

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27032
Medlemskap
2024
Om du tittar på Husbilsklubbens Husbilsplatser så kan du lita en hel del på informationen. Eftersom det är vi medlemmar som står för uppdateringarna så brukar det snabbt dyka upp rättelser när en plats inte stämmer längre. Från det att en ändring anmäls till dess den är införd brukar normalt vara under 24 timmar.

Jag skulle nästan tro att HBK har den mest korrekta listan av husbilsplaster du kan hitta. Det är t.ex. lagt ner mycket arbete på att positionerna är korrekta, något som är långtråkigt ifrån självklart när man tittar i andra listor med platser.

MVH
Hans
Husbilsklubbens karta känns mycket pålitlig men det jag uppmärksammade var att kommunernas och upplåtarens hemsidor är dåligt uppdaterade.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är dom och inte bara dom. Har hittat många ställen (som jag har glömt efter att ha övergivit dom) som har gamla uppgifter och otillförlitliga data. På kommunal nivå tror jag det beror på att det sällan finns någon som har på sitt bord att se till att uppgifter om ställplatser är korrekta. Skulle den personen finnas så är det inte säkert att denne får reda på när beslut tas om att en plats skall användas till annat (permanent eller tillfälligt). Småföretagare och byalag som driver en ställplats informerar nog sällan kommunen när de ändrar något. De som har hand om själva kommunwebben tror jag heller inte har den kunskapen, utan de måste få uppgifterna någonstans ifrån. Och som du upptäckte så ändras en hel del ganska ofta.

Slutsats: Kommunernas uppgifter kan användas som en utgångspunkt men måste alltid dubbel- eller trippelkollas innan man kan tro att man kan stå där med en husbil. Kommunerna är nog helt enkelt inte en organisation man skall förvänta sig den sortens uppgifter från.
 
Toppen