F
F.d. 55695
Guest
Vi startade vår husbilskarriär med en gammal -92:a på Fordchassie för tre år sedan utan att veta ett dugg om husbilar. Ingen av oss har någon bakgrund i någon form av campingfordon. Att det blev så bra som det ändå blev handlar nog mest om tur och att vi hade klart för oss att vi ville vara kortare än sex meter och väga mindre än 3,5 ton.
Nu funderar vi på att byta upp oss och jag scannar såväl Blocket som handlare efter lämpligt ersättningsfordon i prisklass 250-300 tusen. Påfallande ofta upplever jag att det saknas väsentlig information i annonserna. Lika ofta är bildmaterialet väldigt dåligt.
Jag vill veta följande:
* Längd
* Totalvikt
* Tjänstevikt
* Lastvikt
* Om bilen är vägd och om ovanstående vikter stämmer
* Årsmodell
* Antal mil
* Hur service är skött
* Vilken sorts panna sitter det i bilen, Alde/Truma
* Solceller
* Hur många lågor har spisen
* Dubbelgolv
* Gjorda reparationer på såväl bil- som bodel
* Reservhjul
* Kamrem/kamkedja - byte/bytesintervall
* Lastbils- eller personbilsregistrerad
* Registreringsnummer
* Motor (effekt, typ etc)
Jag undrar varför det är så svårt för både privat- som företagssäljare att på ett tidigt stadium informera eventuella köpare om dessa relativt elementära fakta. Påfallande ofta får du se maximalt fem dåligt komponerade bilder av bilens interiör - gärna ett ostädat badrum på två av dem - men väldigt lite som förklarar lastluckor, kökets planering eller översikt över hela planlösningen. Lika sällan ser man de mest elementära uppgifter om längd och vikt och har man riktigt tur informeras det om vilken motor bilen är beskaffad med.
Det blir helt enkelt tröttsamt att leta bättre begagnad husbil när informationen i annonserna är så knapphändig. Att privatpersoner har lite dålig koll kan jag köpa men när handlare är lika summariska i sin info blir jag fundersam. Tittar vi dessutom på ännu dyrare bilar är det närmast pinsamt vilka dåliga bilder som används för att presentera en bil i prisklass med en sommarstuga eller mindre villa på en normaldyr bruksort.
Hur kan vi jobba för att få fram bättre annonser, i synnerhet från handlare?
Nu funderar vi på att byta upp oss och jag scannar såväl Blocket som handlare efter lämpligt ersättningsfordon i prisklass 250-300 tusen. Påfallande ofta upplever jag att det saknas väsentlig information i annonserna. Lika ofta är bildmaterialet väldigt dåligt.
Jag vill veta följande:
* Längd
* Totalvikt
* Tjänstevikt
* Lastvikt
* Om bilen är vägd och om ovanstående vikter stämmer
* Årsmodell
* Antal mil
* Hur service är skött
* Vilken sorts panna sitter det i bilen, Alde/Truma
* Solceller
* Hur många lågor har spisen
* Dubbelgolv
* Gjorda reparationer på såväl bil- som bodel
* Reservhjul
* Kamrem/kamkedja - byte/bytesintervall
* Lastbils- eller personbilsregistrerad
* Registreringsnummer
* Motor (effekt, typ etc)
Jag undrar varför det är så svårt för både privat- som företagssäljare att på ett tidigt stadium informera eventuella köpare om dessa relativt elementära fakta. Påfallande ofta får du se maximalt fem dåligt komponerade bilder av bilens interiör - gärna ett ostädat badrum på två av dem - men väldigt lite som förklarar lastluckor, kökets planering eller översikt över hela planlösningen. Lika sällan ser man de mest elementära uppgifter om längd och vikt och har man riktigt tur informeras det om vilken motor bilen är beskaffad med.
Det blir helt enkelt tröttsamt att leta bättre begagnad husbil när informationen i annonserna är så knapphändig. Att privatpersoner har lite dålig koll kan jag köpa men när handlare är lika summariska i sin info blir jag fundersam. Tittar vi dessutom på ännu dyrare bilar är det närmast pinsamt vilka dåliga bilder som används för att presentera en bil i prisklass med en sommarstuga eller mindre villa på en normaldyr bruksort.
Hur kan vi jobba för att få fram bättre annonser, i synnerhet från handlare?