• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ständig solcellsladdning av lithiumbatteri

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Hur ska man tänka när man har solceller som laddar batteriet? Jag har några ständiga förbrukare som kanske tar ca 1A. Det innebär att solcellerna kommer att börja ladda batteriet varje morgon och ladda fullt på några timmar. Under perioder när bilen står uppställd hemma utan att användas så kommer det då att bli minst en laddningscykel per dag. Ska man slå ifrån solcellsladdningen mellan turerna för att öka livslängden på batteriet?

Batteriet är ett Victron Smartpack 100 Ah drop-in med inbyggd BMS.

Mitt AGM-batteri som stod på detta sätt var slut efter 4 år.

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
För de flesta funkar det med ett lithium-batteri som är designat för drop-in installation, d v s som en ren ersättning för ett blybatteri. Jag gjorde så att jag kollade min instruktionsbok, där fanns laddningskurvan beskriven. Hos mig var det 14,4 V för laddning (boost) och 13,6V för underhållsladdning (float). Sedan letade jag efter ett batteri med inbyggd BMS där laddningsspänningarna som batteriet krävde stämde överens med vad min laddare gav. För mig blev det träff med Victron SuperPack 100 Ah. Det finns andra svenska leverantörer av drop-in batterier också.Tänk på att kolla vilka spänningar batteriet vill ha genom att kolla på bilden hos leverantören, ibland står det i texterna något helt annat än det som står på batteriets etikett. Se dessutom till att du får ett batteri som dels slår ifrån om det matas med fel spänning och dels stänger av laddningen vid minusgrader.

Toppen