• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatser

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser

En annen side er de omreisende steinleggere / asfaltarbeidere (og noen tilsvarende grupper) som slår seg ned med sine vogner på gratisplasser. Dette er en av de viktigste grunnene til forbudet for husvogner på gratis stellplatser i mange land i Europa. Jeg trenger vel ikke å nevne hva som skjedde med "gratissiden" ved Kroksjøen - hadde det vært nattavgift på noen kronor pr enhet så hadde gjengen skydd plassen som pesten.

Den tid jeg var med i CC opplevde jeg et par ganger å bli avvist fra CC campinger - det skulle ikke finnes motoriserte kjøretøyer inne på campingen. Parkering av vogner skjedde etter forhåndsavtale - personbiler ble parkert på en skråning utenfor bommen. Husbilfrågor ble for tre år siden underlagt teknisk komite i Norsk Caravan Club - den gruppen som primært jobber med kontroll av campingplassene. Den tidligere bobil-komiteen ble avviklet uten at vi som satt i den nasjonale komiteen ble informert på forhånd - faktisk så fikk ikke jeg vite noe før jeg selv etterlyste en møteinnkallelse til et planlagt arbeidsmøte.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Hur är det med hundar, katter, mopeder, mc, veteranbilar, fiske, golf mm?
Dessa har också intressföreningar tidningar mm.
Ska vi utesluta dessa ämnen?
För min del ska alla komma tills tals.

Inga ämnen är uteslutna, dem du listar har sannolikt anknytning till husbilsägaren och hans problem. :)

F

F.d. 30223

Guest

Frågan var.
Morning alla.
Man känner sig inte riktigt välkommen, varför är det så?
MVH KEJO

Vi diskuterar alltså husbilsägares inställning till husvagnsägare.
Det kan väl inte finnas ett bättre forum att föra den diskussionen på?

Willy

FD HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023

Till flor16:
Ställplatsen i Hörvik finns kvar (på grusparkeringen).
Skulle den bli full av husbilar så finns ytterligare en till plats en bit bort. Tyvärr är inte skyltningen till denna klar. De permanenta Hörviksborna välkomnar husbilar fick vi höra när vi var där den 23 juni.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Skrev just i en annan tråd om Örnsköldsviks nya centrala ställplats, med en länk till dagens lokala tidning ÖA, som skriver om den:

Populärt stå vid arenan - Örnsköldsvik - allehanda.se

När jag förstorar bilden som är en översiktsvy av ställplatsen så ser jag till min förvåning att det är 4 husbilar och 12 husvagnar som står där!

Troligen har inte kommunen några åsikter om det trots att det finns ett antal traditionella campingar inom kommunen.

Det här är bara en tillfällig ställplats eftersom man till nästa sommar skall ha anlagt en ny centrumnära camping/ställplats, som jag förstår, där både husbilar och husvagnar är välkomna.

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023

Det är nog för att husbilsåkarna är avundsjuka på dig. "Den svenska avundsjukan" dyker ju ofta upp som en förklaring till att folk verkar störa sig på något. (T ex husbilar)
:twitcy:

Jörgen

HBK Medlem
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2025

Hej Kejo
Det är faktiskt så att på de flesta ställplatser där husvagnar kommer in så tar dom dubellt så stor plats som husbilar. Dessutom kommer förtätlt och vindskydd upp. Husbilsklubben jobbar för ställplatser för husbilar. Husvagnar vill ha duschar mm. Husbilar vill bara ha en gräsyta. Du får nog acceptera, trots att du har haft en concorde. att husbilsklubben jobbar för husbilar. Caravanclub jobbar för husvagnar med deras sociala liv med förtält och tipsrundor.

Toppen