• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatsavgifter

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatsavgifter

Ja men har vi inte, till stor del, oss själva att skylla, eftersom en majoritet av oss tycks kräva näst intill full campingstandard på strällplatserna. Det ska finnas vatten, avlopp, dusch, toalett, soptunnor och inte minst framdragen el. Det sistnämnda är någonting som jag inte alls förstår. En ställplats är en plats där man stannar något dygn under resa och vad är det då som gör att vi måste ha tillgång till ström. De flesta husbilar är väl utrustade med ett batteri för bostadsdelen som gott och väl klarar det ordinära behovet av el i bilen under detta dygn. Det finns också möjligheter att ladda batteriet med solenergi och de flesta av hushållets faciliteter går att använda med hjälp av gasol. Skulle jag vara i ett så trängande behov av elström - ja, då är det campingplats som gäller. Jag tycker närmast att det är komiskt att våra bilar blir mer och mer sofistikerat utrustade med både det ena och det andra för ett fritt kringresande, samtidigt som det gör oss i det närmaste helt beroende av elström. Det verkar i alla fall vara så om man ser till kraven på ställplatser.

För mig är en ställplats ett ställe att övernatta på, gärna under enkla förhållanden, och inte en ekonomisk snikvariant på camping.

Nej, så länge vi har den typen av, i mina ögon, orealistiska krav på ordinära ställplatser kommer vi inte att ha en chans att stoppa kostnadsutvecklingen.

"Som man bäddar får man ligga."

Staffan

Senast ändrad:
T

Teddi

Guest

hej alla åkare,har tittat på dessa ställplatstrådar som nu e på tapeten o kan bara konstatera att priser är på väg upp,värre blir de,med tanke på att husbil ökar i antal både nytt o import,stor efterfrågan medför höga priser,så är de bara,men man häpnar över en ställplats som närmar sej200 spänn samtidigt som gräsplätten på camping snart e de dubbla.så ja säger som jappe,skaffa solcell,ja har de till dubbla 100gel batterier,är aldrig utan ström,lika dant vatten,gå in på en tapp,köp va som helst o du får tillgång till färskvatten, ja vill nu ock få in platsen för ett 30 tal bilar varav hälften med el,pris o allt annat förekommande e färdigförhandlat,vi får ett pris på endast 100 spänn inkl,,allt utom el som kommer att betalas via förbrukning,vi kan ta ut hela kittet som vi säger,markis m.m. jämför de med dom nya priser i vänersborg bl,ann,så bollen ligger hos webb,dom har ärendet där för ja klarar inte bilder riktigt.komigen idag,säsongen har ju börjat,de blir också en nyckelhistoria men de återkommer ja till,vill samtidigt passa på att en ny plats e på gång i norra kungsbacka,inte så stor men kanske ett 10tal bilar,lite svävande än så länge,vill också säga att ja har en jättebra ide som ja snart e färdig med,den är outstanding,den har bara vi medlemmar tillgång till,så ha de så gött så länge i kylan,,,

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Rekordet måste vara Lisebergs camping Kärralund där de tar 385:-/dygn. Visserligen med alla faciliteter inkl. WIFI.
För ställplatsen i Skatås vill de ha 240:-/dygn inkl. el, tömning och vatten.
Inga toaletter och ingen dusch. Dessutom är det 3 km till Göteborgs centrum.
Dessa "Ställplatser" bojkottar iallafall JAG.
:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
//W

F

F.d. 16087

Guest

Jag vill påstå att det är vi själva som är orsaken till den här kostnadsutvecklingen.
Alltför många har gått ut med att vara ambassadör för husbilsfolket och försökt träffa avtal med kommunansvariga.
Med förslag det här är vi villiga att betala för en ställplats.
Vi är en förening utan kommunal förankring. Hur ska vi kunna tränga oss före i kön med kommunalt förankrade föreningar, utan att ge ekonomiska fördelar.
Ge mig ett förslag.
MVH. Gunnar S

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Vi som ska till Strängnäs om ett par veckor för att hälsa på en kompis. Nu har jag läst att dom tar 280:- på ställplatsen i hamnen.

• Vi behöver ingen ström
  • Vi behöver inte tanka vatten
  • Vi behöver inga duschar
  • Vi behöver inte tömma gråvatten
  • Vi behöver inte tömma toan

Allt vi behöver är en plats att parkera på över natten. Att betala 280:- för det känns lite i överkant.

Undrar om det finns någon annan parkering där man kan stå lö-sö i Strängnäs?

T

Teddi

Guest

skall man skratta eller gråta?i en sådan här förening krävs engagemang från medlemmar,såna som jobbar för våran existens kan få ett bättre bemötande,när de gäller priser har vi ju redan röstat om detta,i de stora hela finns en vara till salu,köp den eller skit idet,,

Toppen