Måste erkänna att jag tidigare missat den här tråden, troligen beroende på att den är placerad under strecket bland ”Övriga kategorier”.
Klart att HBK skall svara med på sådant här, helt enligt 1§ 3:e stycket i HBK’ stadgar:
”Klubben skall också verka för att främja husbilsägandet och medlemmarnas intresse genom att försöka påverka opinion och myndigheter samt sträva efter att agera och utgöra remissinstans i frågor angående ägandet av husbil.”
Nåväl, nu har vi publicerat en skrivelse i ämnet från Husbilsklubben.se undertecknat av Ordförande Leif Edström.
Skrivelsen är formulerad och riktad till Göteborg & Co, som är Göteborgs kommuns mycket aktiva turistorganisation. Tror att det är den dörr vi bör knacka på för att få uppbackning, att tro att parkeringskontoret skulle ägna någon större uppmärksamhet på gästande husbilar tror jag inte, de har fullt upp att göra de lokala invånarna nöjda med deras arbete.
Troligen med fördröjning för kontroll innan den kommer upp på sidan, men här har du texten och fint om det nu är flera som går in och röstar. Just nu är det 127 röster, förutsätter att vi klarar 200 med råge.
———————————————-
Göteborg & Co har slälvklart uppmärksammat det ökade intresset för fritidsfordon, som just nu sveper över Sverige och övriga Europa.
Nyregistreringar av husbilar i Sverige har i år ökat med över 30%, i den för Göteborg så viktiga norska marknaden ökade försäljningen av husbilar 1:a kvartalet med inte mindre än 68% och branschen meddelar nu att deras utställningshallar gapar tomma, slutsålt!
Det här är inte enbart ett nordiskt fenomen, nej det ökade intresset för husbilen hittar vi i alla europeiska marknader. Till exempel giganten Tyskland, där man sedan 2019 ökat nyregistreringen med över 30%. Under 2020 rullade det ut inte mindre än 107 203 nya husbilar på de tyska vägarna.
Husbilsbesökaren har god ekonomi, viktig för den lokala ekonomin, vilket bekräftades av Turistrådet i Västsverige som 2019 gjorde en gästundersökning. Där husbilsresenären redovisas spendera 728 kr/dag. Troligen spenderar vi mera ute i handeln, på restaurangerna, macken och på attraktioner som Liseberg, än andra turistgrupper, som valt att bo på kommersiella boende. Vi har boendet med oss och behöver bara känna oss välkomna, få en viss basservice och ett centralt läge för att sedan kunna upptäcka och njuta av besöket i Göteborg.
Bland husbilsresenärerna hittar man allt från yngre resenärer som anammat den nya trenden ”Van Life”, barnfamiljer som siktar på Liseberg, idrottsfamiljen som skall delta i Gothia Cup, Partille Cup eller Göteborgsvarvet och mässbesökare som har husbil.
Sedan har vi en grupp som är speciellt intressanta för för-/eftersäsong. De resvana, nyfikna och pigga pensionärerna med husbilar, som har massor av fritid, även utanför den traditionella turistsäsongen. En målgrupp som många i besöksindustrin har riktat speciella produkter och erbjudanden för att just förlänga turistsäsongen i båda ändarna.
Många orter i Sverige har uppmärksammat oss som kommer på besök med våra husbilar och erbjuder anpassade centrumnära ställplatser för oss mobila besökare. Nu hoppas vi att snart få skriva att även Göteborg är ett husbilsvänligt välkomnande resmål
Husbilsklubben
Leif Edström
Ordförande
Husbilsklubben, Nordens största klubb för husbilsintresserade, med idag 29 246 registrerade användare, är helt webbaserad. Husbilsklubben har som mål att främja husbilsägandet och bevaka medlemmarnas intressen inom mobil fritid. Husbilsklubben har utvecklat marknadens mest avancerad ”husbibel” för husbilsresenären, produkten Husbilsplatser, som innehåller bland annat 7 312 platser i Europa, varav 3 225 platser i Sverige där vi är välkomna att besöka och övernatta. Här skulle en central ställplats i Göteborg, som erbjuder en viss service bli ett populärt och välkommet inslag.