• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stötdämparlagringar

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Är det någon som vet ? Är det svårt o dyrt att byta Stötdämparlagringar
på en Fiat husbil 2005. Hur länge bör dom hålla med normalkörning.?
undrar Jorma.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Stötdämparlagringar

Stötdämparbussningarna borde rimligen hålla lika länge som själva dämparna. Hur länge dämparna håller beror ju mer på om du kör på grusvägar eller fina asfaltvägar, än om du kör fort eller långsamt, men en 10 000 mil är ju rimligt att de håller iaf. Finns ju bättre och sämre dämpare.

Nu vet inte jag hur just dina bussningar är utformade, då det finns lite olika lösningar. På vissa dämpare sitter bussningarna och brickorna trädda på en stång (ofta upptill) och då kan det vara relativt enkelt och billigt att byta bussningarna. Men allt oftare är bussningarna pressade i en öggla på tvären med bult igenom (oftast nertill) och då är det inte säkert att det går att byta bussningar eftersom det kanske inte ens går att köpa lösa bussningar och då får du byta hela dämparen iaf, även om det bara är bussningarna som är dåliga.

Har du kollat/konstaterat vilken typ av bussningar du har? Det kan som sagt också skilja i konstruktion upptill och nertill och vara mer eller mindre trångt/otillgängligt, särskilt upptill.

Men innan du börjar skruva bussningar ska du förvissa dig om att själva dämparna är OK, genom att gunga på bilen och se om gungningen fortsätter efter att du klvit av kofångaren.

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29782

Guest
Sv: Stötdämparlagringar

Hej Jorma! Jag förmodar att du menar lagerringar som sitter på toppen av fjäderbenen på framvagnen.
Om det "knarrar" och känns som framhjulen följer ratt rölerser stegvis, då är lagren slut. (rostar och
oxiderar). Jag fick byta dem efter två års körning på väl saltade vintervägar. Lätta att byta om man har rejelä fjäderspännare att pressa ihop fjädrar.
Knaus 3/Aimo
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Stötdämparlagringar

Nu pratar ni väl om olika saker! Jorma, du menar väl de axiallager som sitter längst upp på fjäderben fran som gör det möjligt att vrida på hjulen och som ibland kan kärva pga grus väta och rost. Hur länge de ska hålla beror väl mycket på vilket väglag man kör i . Med högtryckstvätten kan man säkert lyckas pressa in grus o elände. Bossings säljer ju en innerskärm med gummitätning upp mot fjäderbenet, just för att hindra grussprut. Det tyder väl på att problemet är känt ! www.BLD.se
För att byta lagringarna får man ta dän fjäderbenet oc komprimera fjädern och lossa på låsningen så man kan ta isär och byta lagret. Jag har aldrig gjort det på Fiat, bara på Renault m.fl. personbilar.

// Göte J

Jaha, du han få svar medan jag gjorde detta inlägg.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Stötdämparlagringar

De är inte bara hejåhå å klämma ihop fjägern å byta lagringen det är ganska hårda och lite halvfarliga krafter å göra med när man ska byta lagringar finns all anlening å ta det försiktigt speciellt om man inte gjort det förrut.
lycka till

vad är problemet med dina lagringar ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Stötdämparlagringar

Hej Jorma
När du byter lager så sätt rejält med vaselin på o runt lagret,montera samtidigt
en ny gummiringar runt lagren .Min rekomedation är att du tar loss stötdämparna själv men passa upp så att inte drivaxeln kommer ut ur lådan (olja rinner ut inget annat).
Ta sen dämparna till en verkstad som har rejäla verktyg att spänna ihop fjädern
med och be dom att montera nya lager, det max en halvtimme.
Ingen risk att vinklarna ändrar.Camber o caster är ej justerbara på
Ducato .Det här är en vanlig åkomma på Ducato 1994 o nyare i Scandinavien var man använder vägsalt på vägarna.Ett kännetecken är att bilen
ibland drar till höger o ibland till vänster fastän det inte är valtider.,
SKF säljer också dessa lager till ett betydligt förmånligare pris än Fiat.

Mvh Tom:)
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Stötdämparlagringar

Jag hade nere mina fjäderben och på min bil så var stötdämparna bultade i navet och då behövdes inte centrumbulten lossas .
Jag hade fjäderspännare från Biltema och dom fungerade kanonbra .

Att sedan lossa på den övre muttern så man fick loss fjäderbenslagret var ju samma som på en personbil = baggis .

Kolla bara så att du märker upp camberjusteringen om du har en sådan på din bil = infästningsskruvarna i toppen har ovala hål .
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Stötdämparlagringar

En 2005 kan omöjligt behövas bytas ännu håller runt 25 tusen mil dessa bilar är gjorda att gå med last och en husbil har ingen last utan några hundra kilo av människokött.
Spar dom pengarna.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Stötdämparlagringar

Jaktfalken> tyvärr kan man få byta dessa lagringar tidigt. Åkte på att byta på Vectran när den var knappt 3 år gammal med 6000 mil på mätaren. Är även vanlig åkomma på Saab 93 som delar bottenplatta med vectran. Priset för att byta på en sida var överkomligt. 800kr på märkesverkstad
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Stötdämparlagringar

En 2005 kan omöjligt behövas bytas ännu håller runt 25 tusen mil dessa bilar är gjorda att gå med last och en husbil har ingen last utan några hundra kilo av människokött.
Spar dom pengarna.

Hej kan garantera att du har helt fel bytte mina lager vid 5000 mil
om du kör din bil under vinter halvåret så går det ganska fort,
om man monterar innerskärmar så kan man förlänga livslängden ett
bra tag.

/SÖren
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stötdämparlagringar

En 2005 kan omöjligt behövas bytas ännu håller runt 25 tusen mil dessa bilar är gjorda att gå med last och en husbil har ingen last utan några hundra kilo av människokött.
Spar dom pengarna.

Når det gjelder vekt så er det normale at husbiler kjører nestn hele tiden med maks last, selv en plåtis har masse innredning - påbygget er tyngre enn orginalkassen +++

Det som dreper lagrene er saltet ikke vekten.
 
Toppen