• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stötdämpare

Carlmåns

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Laholm
HBK-Nr
39239
Medlemskap
2024
Vår carthago har rullat 8000 mil o börjar att kännas stötig är det stötdämparna som är slut
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Börja med att titta om det läckt olja från dämparna.
Kolla sedan däckstrycket, hårdare däck ger stötigare bil.
Att försöka gunga på en så tung bil är svårt, men kan ev gå. Men att stå på dragkroken och gunga kanske går.
Dålig dämpning gör att bilen gungar mer, den blir inte stötigare.
Ofta går inte alla dämpare sönder samtidigt, utan bilen vill gunga snett eller styr snett, och blir sidvindskänslig, vill svänga om det blåser.

Ordet stötdämpare är egentligen fel.
Dämparna är egentligen resonansdämpare.
Dvs bilen är en resonanskrets, en tyngd som hänger i en fjäder. Som i fysiken i skolan.
Utan dämpare gungar den länge.
Dämparna gör att rörelsen dämpas och svängningen slutar redan efter ett par rörelser.
En stötdämpare är som en cykelpump men går lagom trögt hela vägen in och ut.
En trasig dito går lätt in och ut, dvs har ingen verkan.
Känn på ev ny dämpare dra den in och ut, jämför med en dålig...
Har det blivit nya gupp i vägen, så kan det vara skälet, prova annan väg.

Normalt skall väl dämparna hålla i minst den dubbla körstärckan.

Roysan
 

Carlmåns

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Laholm
HBK-Nr
39239
Medlemskap
2024
Tack för svaret har minskat lufttrycket till 4,2 får testa om det blir bättre för vägarna har blivit sämre med många hål
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
749
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Förmodligen är det så att fjädrarna ligger väldigt nära gummit som ska ta upp kraften när fjädringsvägen tagit slut. Även ganska nya bilar står ofta med förhöjning under framhjulen för att stå plant. Eftersom det ordinarie chassit som bilen är byggd på har fått en helt annan tomvikt när den blir husbil så räcker inte fjädrarna till och sen beror det lite på kvaliteten också. Verkar enligt flera trådar att man fått byta fjädrar eller hela fjäderben.
När man sätter dit nya och kanske bättre stötdämpare så kan man uppleva bilen som stötig inte beroende på att de mattats av då blir bilen ofta gungig. Men såklart kan de bidra till att billen lättare får genomslag på fjädringen om de är dåliga. Stötdämpare och fjädrar hänger ihop och bildar en enhet som ska vara anpassad till vikten.
Dåliga fjädrar sliter också mer på stötdämparna.
Kan ju vara bra att se efter så ingen fjäder gått av det brukar de göra väldigt nära ändarna av fjädern på personbilar och antar att det är samma på husbilar.
Jag utgår att det är där framme som problemet finns eftersom det är där man sitter när man kör.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Har precis bytt fjädring och dämpare bak på våran bil med AL CO chassi. Det är ju torsionsfjädring bak på den och stavarna på våran hade tappat spänst. Man ser att den blivit lägre. Satte dit luftfjädring och det blir ju en viss skillnad, mjukare men ändå fast.
Sen är ju i princip alla husbilar byggt på någon typ av lastbilschassi och då kommer den alltid att vara lite stötigt.
 
Toppen