• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stötdämpare fram - 98

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Anki och Bengt..
Nej någon raketforskning är det nog inte, hade jag varit 50 år haft plats att jobba på, så kanske jag hade försökt. Idag finns det inte på kartan. En del verkstäder tar inte in den för höjden 3.30, de säger den måste lyftas för rätt arbetshöjd. Tråden började med frågan om det fanns ngn som kanske gör det billigare än Hedins 30 000 kr, Därefter kom flera uppmuntrande svar om svårighetsgrad och olika moment, samt rek. att byta hela fjäderben med lager och allt. De svaren gör att jag nu tryggare kan ev. förhandla och lämna in den t.o.m över dagen..och förstår arbetet. Det är ju som du skriver ingen inte alltför komplicerat. Vilket t.ex bl.a Hedins lät mig förstå. Svaren i tråden är till stor nytta, och jag är tacksam.
Husbilsklubben.se är en enorm kunskapsbank.
Bo Mårtensson
Libom 1345..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Därefter kom flera uppmuntrande svar om svårighetsgrad och olika moment, samt rek. att byta hela fjäderben med lager och allt.
Libom 1345..
Hejsan, vill bara förtydliga så det inte blir ett missförstånd med "lager", och du är på det klara med vilka lager det gäller.
(Vilket du kanske redan vet :msn_embarrassed:, men om inte...)
Det har alltså inget alls med hjullager att göra, utan det är ett lager som sitter i toppen på fjäderbenet högst upp under där de där fästskruvarna som håller fast benet uppe i hjulhusen sitter.
Man kan säga att hela bilens vikt fram står på de två lagren och det är där det rör sig/snurrar lite när man vrider på ratten och styr, för hela fjäderbenet vrider sig med hjulet, men plattorna i toppen sitter ju fastskruvade i hjulhusen, ungefär bara som styrlagren i en cykel när man svänger.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Jankro..
Tack nu behöver jag inte undra över vad det egentligen är som låter i kupén när jag svänger höger/vänster.
Bo.m
Libom
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Låter i kupen?

Låter det medan du vrider ratten? Då kan det vara fjäderbenslagret. ett axiallager som sitter längst upp på fjäderbenet.
På min bil yttrade det sig som att man fick hålla mot ratten efter att ha svängt, svängde jag åt andra håller fick man håll emot åt andra hållet.
Lagret gick så trögt att det blev kvar i en del av svängutslaget.

Eller låter det när du svänger och bilen rullar? Då kanske vi talar om drivknuten, det kan låta knäppande, mer om man svänger mer.

Roysan
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Tror det är fjäderbenslagret, låter inte var gång men beror även på rattutslaget, Drivknutar är bytta.. Jag hoppas byta fjäderben innan de problem som du beskriver.. blir aktuella..
Tack för intresset.!
Bo Mårtensson
1345
 
Toppen