• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Större husbil - uppgradera totalvikt

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Kammade noll svar på min fråga om uppklassning av husbil.Skall försöka vara tydligare ,har nu en Husbil under 6m.Denna bil har räckt till för oss två personer,men att ta med barn-barn så blir det för trångt.Har tittat på husbilar över 6meter men det är så lite vikt kvar till 3,5ton att en omklassning är nödvändig.Det måste finnas någon därute som har klassat om bilen,blev bilen mycket dyrare att ha i så fall?blev det som ni tänkt?.Det går bra att mejla mig privat om ni så tycker.Ps gångerna vi nytta av en kortare bil ,färja etc,har så lite betydelse efter 9år som hus-bilsägare Valle

F

F.d. 25098

Guest
Sv: Konstigt

Hej Valle.

Vad jag förstår så är du intresserad av att byta till en längre vagn. Det är så olika mellan vissa märken. Min Adriatik corall 660 SL verkar vara omöjlig att klassa upp till 3850kg, även om Fiat chassiet klart medger den axelbelastningen på skylten i motorrummet(1850+2000). Liknande Dettlefs verkar inte vara några problem ( kunde beställas 3850).

Varför inte titta efter redan reggade med högre totalvikt?

Hoppas andra mer kunniga hoppar på den här tråden.

MVH,,,Peter.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Konstigt

For biler som er registrert via et CoC dokument så er omklassing vanskelig.
Når du nå er ute på jakt etter en ny bil til dere så sørg for at dere velger en som er i rett klasse allerede. En god ting er at i Frankrike og til dels i Tyskland er biler over 3500 kg vanskeligere å selge - kravet om førerkort C eller C1 reduserer kundemassen. Har du gammelt kjørkort i Sverige (før 1996) så er det ingen problem. Jeg selv ville søkt på det tyske markedet etter en bilmodell som jeg viste passet for mitt bruk. Litt mer byråkrati enn med en svenskregistrert bil, men kan fort bli billigere :D

Så finn ut hva dere vil ha og start derifra.

F

F.d. 2803

Guest
Sv: Större husbil - uppgradera totalvikt

Jag har försökt att väga upp min Adria 660 sp från 3500kg till 3850kg.Har fått intyg från Fiat & Adria med ny typskylt till motorrummet,Men bilprovningen kräver ett COC intyg som Adria ej kan skriva ut,så nu är det ca250kg överlass.
Mvh Göran Falk

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag funderar oxå på att höja vikten till 3800 kg .
Jag har en Burstner Solano 695,bilen en Fiat mtj 2,3.

Hur går man till väga, vem kontaktar man? Ni pratar om COC vad är det osv?

/R

RolfH

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2025

Ett tips i denna fråga om uppgradering av vikt på husbilar.

Vi har en Hymer van 572, 3500kg det vill säga alltid överlass.
Efter kontakt med Hymers representanter i Sverige fick vi besked att det går ej att uppgradera totalvikten. (vill förmodligen sälja större bil till oss)
Vi kontaktade Bilservice i Kylinge ab, Sölvesborg 0456-30355. Inga problem dom fixade det åt oss en förstärknings fjäder på bakaxel och sedan ombesiktning så var det klart. Nu är den registrerad till 3850kg och vi får ha kvar våra körkort då farbror Polisen stoppar oss.:D:D:D

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Vad är det för kostnader att göra detta tro?
/R

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej
CoC intyg står för 'Certificate of Conformity' och är ett intyg som först fylls i av biltillverkaren med de uppgifter dom har om chassiet (Fiat) .Därefter går detta underlag vidare till påbyggaren t.ex Adria som kompleterar det med sina uppgifter och således har sista hand på detta och utfärdar då CoC intyget. Varför det är i princip omöjligt att väga upp en sådan bil är därför att Adria står för påbyggnaden och Fiat för resten och det fordras således en avancerad skriftväxling mellan dessa två tillverkare och det är tydligen för krångligt för dem.
Har hört i enstaka fall att påbyggaren har levererat ett nytt CoC intyg. Fördelen med det är att alla uppgifter om fordonet står här och gäller i hela EU. Vid t.ex registering så kollar bilprovningen i princip bara de extra krav som vi i Sverige har på fordonet. Resten hämtar dom från CoC intyget. Det är därför viktuppgifter mm ofta inte stämmer med vad bilen väger egentligen.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Är det någon skillnad på en importerad eller svensksåld bil när det gäller intyg för uppgradering?

F

F.d. 25144

Guest

Kopierat från mitt tidigare inlägg om uppvägning:

"Hej
Vår Adriatik 697 SG -07 gick att väga upp till 3850 kg. Den har också 16 tums hjul men det är Renaultchassi. Vet i övrigt inte vad som skiljer. Mitt förslag är att du kontaktar Adria i Tenhult. Dom skall veta om det går och om din bil har rätt förutsättning för en uppvägning. "

Vår uppvägning kostade 5000 för nytt COC och ca 1000 totalt för besiktningarna. Det var det värt och nu har vi 350 kg mer i lastvikt. Bilen är 7,20 m lång ock för oss väldigt rymlig.

Om du har eller funderar på en Adria skall du kontakta dem direkt. Intyget kostar betydligt mindre då.:wink:

ChristerP

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024

Tackar alla för bra information.Du skriver kontakta Adria direkt,menasr du då generalagenten?,skulle denna husbil passa oss tror du ?Långbäddar skall vi ha och den bil som vi eventuellt köper behöver inte va någon full-fjädrad vinterbil då vi ej åker husbil på vintern.Tar gjärna emot andra förslag på lämpliga husbilar som skulle passa oss då vi inte är märkesberoende,enda kravet är att alkovbil passar inte oss.Garaget är 3m högt och ej möjligt att höja.Valle

F

F.d. 25144

Guest

Tackar alla för bra information.Du skriver kontakta Adria direkt,menasr du då generalagenten?,skulle denna husbil passa oss tror du ?Långbäddar skall vi ha och den bil som vi eventuellt köper behöver inte va någon full-fjädrad vinterbil då vi ej åker husbil på vintern.Tar gjärna emot andra förslag på lämpliga husbilar som skulle passa oss då vi inte är märkesberoende,enda kravet är att alkovbil passar inte oss.Garaget är 3m högt och ej möjligt att höja.Valle

Jag menar Adria i Tenhult. Långbäddar har ex vis 697 SL men det är på bekostnad av övrigt utrymme framtill...och det finns såklart andra modeller som inte är alkover. Den sista meningen förstod jag ej.

ChristerP

F

F.d. 25144

Guest

Jag menar Adria i Tenhult. Långbäddar har ex vis 697 SL men det är på bekostnad av övrigt utrymme framtill...och det finns såklart andra modeller som inte är alkover. Din sista mening förstod jag ej.

ChristerP

berno

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
8166
Medlemskap
2025

Hej
Jag har en Burstner 625 04 med lågbyggd al-ko chassi 15" fälgar , den går inte att höja vikten .Man måste ha 16"

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024

Sista meningen betyder porten till garaget är 3m på höjden och den fulla höjden är således utnyttjad.Valle

F

F.d. 25144

Guest

Sista meningen betyder porten till garaget är 3m på höjden och den fulla höjden är således utnyttjad.Valle

Såklart Valle! Jag hade bara husbilens garage i huvet o tänkte inte längre...och kanske inte så många heller som har (eget?) stort garage (på tomten?) för sin husbil. :)

Synd på sätt o vis att garaget skall begränsa ditt val av husbil men jag är övetygad om att du hittar en lågbygd bil med rätt lastvikt för era behov. Rätt lastvikt är A och O annars blir husbilslivet inte lika enkelt. Det lär finnas någon site där man kan jämföra storlek och vikter mm tror jag bestämt! Någon som vet:confused:

ChristerP

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Maks 3 m tar vekk alle alkover, og en kan vel og se bort fra de fleste biler med bakhjulsdrift. Biler bygget på Fiat/ALKO lavchassi uten dypt dobbeltgulv er oftest under 3 m før en setter på TV-antenner og AC på taket. Selv en så stor bil som N+B Arto 69 E sniker seg inn på 2,95 - med dobbeltgulv!

For totalvekt så er det for Fiat 255 chassi viktig at det er 40H og ikke 35L utgaven. 35L har maks 3500 kg og kan ikke økes, 40H er i Fiat orginal 4000 kg og i ALKO variant med enkel bakaksel 4500 kg (om påbygger utnytter muligheten - CoC papiret styrer) ALKO med dobbel bakaksel 5000 kg totalvekt. For eldre Fiat så er det Maxi betegnelsen på bilene med 16 tommers hjul som gir 3850 - 4000 kg begrensning i ren Fiat og 4000 - 5000 for ALKO utgavene.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

JA, CoC er et EU papir som er felles for hele EU og EES. Skal en være sikker så velger en bil som har rett totalvekt i sine registreringspapirer. Ved import må e sørge for at en har alle papirer tilgjengelig.

Toppen