• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stöldsäkra husbilen

F

F.d. 55591

Guest
Har kikat på hur man enkelt kan skydda husbilen mot stöld med t.ex. rattkrycka. Ser på nätet att Bloster ROC enligt SSF skall vara bra, hittade även en hos Conrad (s.w.a.t. lock-r)med siren(125db) och fjärkontroll. Har själv ingen erfarenhet av detta hjälpmedel, men kanske någon av er andra i klubben känner till dessa nämnda. Man vill ju inte få dyrgripen bortforslad av någon obehörig. Gps tracker hindrar ju inte stöld, men varför inte ett hjullås på något av däcken. Alltså ett lås som omsluter hjulet, men då kanske det bara är att släppa ur luften så går det att ta bort. Någon som har andra hjälpmedel som hindrar bortforsling av husbilen? Ett garage skulle vara bra att förvara den i på egna tomten. Att ställa bilen hos någon som hyr ut plats för uppställning känns inte heller bra. Kommentera gärna innehållet.

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Stöldsäkra husbilen

Ja det är en fråga vi tyvärr måste fundera på ibland. Under vinteruppställning har vi vår husbil på tomten i ett tältgarage. Det finns bara en möjlig väg ut ur tältgaraget och där har jag en stålregel i höjd med halva hjulen. Det går därför inte att helt lätt smita iväg med husbilen. Jag har därför min husbil olåst i tältgaraget tömd på värdesaker sånär som på teknik som ska hålla nere luftfuktigheten. Avsikten är att slippa dyrbara brytmärken på dörrar och fönster om obehörig skulle få för sig att titta in i husbilen.
Hur jag ska lösa detta vid husbilsresa vid camping/ställplats/fri camping där vi kanske tagit cykeln in till centrum, ja det har jag ännu inte kommit på nåt smart. Följer tråden.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Att en husbil försvinner helt är mycket ovanligt. Men de flesta har försäkring mot stöld.Jag tycker inbrott och förstörelse är värre och ställer till mer elände!

F

F.d. 9344

Guest

tessie.
Ditt "tänk" när det gäller hemmaförvaringen är smart och troligen tackar Försäkringsbolaget dig om det skulle bli inbrott i HB,n. Då slipper de betala för bryrskador. Har du rattlåset i bruk och tömt BB,n på värdesaker måste det anses som att du varit aktsam.

Sedan är det ju lite knepigare när man är på "resande fot". Det är knappast praktiskt möjligt att ta med allt när man lämnar HB,n för en dags tur men där är nog en gråzon, det är nog inte OK att lämna kvar kamera, mobil, eller annat lättstulet men det som är fast monterat borde försäkringen täcka.
Detta är vad jag tror eller kommit fram till genom att läsa försäkringsvillkoren men det kan vara fel för dessa är som du vet inte kristallklara den dagen då de skall untyttjas:rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Stöldskydd.JPG

2,5 m - 9mm - kätting i härdat stål med bygellås. Träs genom framhjul med aluminiumfäljar. 1200:-. OBS! Bara en idé. EJ PROVAT !!!

Toppen