• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stölder i Sverige

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Nu tröttnar jag snart. Varför blir mina inlägg flyttade hela tiden. Skrev en förklaring till att man är ute efter kopparn och inte CEE donen som några tror i tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/557827
Inlägget hamnade i ny tråd med ny rubrik och ingen förklaring ens. Därav är inlägget borttaget.

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Varning! Stöld av elkablar på Aries i Frankrike

Kanske dax att tillämpa "sexköplagen" även i detta sammanhang dvs det är köparen som gör en straffbar handling. Orimligt, kanske, men det fungerar tydligen enligt lagstiftarna.:twitcy:

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Jag tror att detta fenomen beror på att Sverige är så fantastiskt. Går stölderna bra så blir det pengar. Om stölden misslyckas så blir det fri bostad.
Alltså en win win situation för buset. Kan inte gå fel liksom.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Kanske dax att tillämpa "sexköplagen" även i detta sammanhang dvs det är köparen som gör en straffbar handling. Orimligt, kanske, men det fungerar tydligen enligt lagstiftarna.:twitcy:

Vadå "sexköpslagen"? Det är ju straffbart i Sverige sedan urminnes tider att köpa stöldgods. Häleri eller häleriförseelse kan man dömas till i så fall, om man insett eller borde ha insett att det man köpt kan vara stulet. Har man då köpt det billigt, för billigt, är det en fingervisning om att det kan vara stulet. Har man inte köpt det billigt, till och med dyrt, har man bara gjort en dålig affär.

Johan K.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Du pratar om gamla tidens handlande i god tro!
Den är bortagen, nu är du skyldig att kontrollera att det du köpt är betalt annars kan sakerna utmätas ifrån dig och återlämnas till den rättmätiga ägaren..

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Stölder i Sverige

Det kanske är dags att läsa Forumregler och inte gnälla när vi försöker att hålla rent i trådarna!

När någon tydligt avviker från trådskaparens ämne och det kommer klagomål eller då vi i HBK Web finner det uppenbart att det handlar om trådkapning så klyver vi tråden där vi finner det lämpligt om vi ser det och har tid.

Håll er till ämnet eller starta en ny tråd om ni känner att ni måste glida iväg och dra in ovälkomna glidningar i tråden.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Nu tröttnar jag snart. Varför blir mina inlägg flyttade hela tiden. ......................

Det kan endast bero på två saker.

1. du har gjort inlägget under fel ämnesrubrik

2. eller skiljer sig ditt inlägg från trådens ursprungsfråga

Om så sker flyttas inlägget till ett mer relevant ämne resp. egen tråd. (se forumreglerna)
Någon ytterligare förklaring, varför, bör därför inte behövas. :)

Är man inte nöjd med åtgärden eller med den nya rubriken går det bra kontakta webadm (via "Kontakta oss") för eventuell ändring.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Du pratar om gamla tidens handlande i god tro!
Den är bortagen, nu är du skyldig att kontrollera att det du köpt är betalt annars kan sakerna utmätas ifrån dig och återlämnas till den rättmätiga ägaren..

Vem? Jag? Jag skriver om brottet häleri. Förutom frågan om god tro som är en äganderättsfråga, så är häleri en fråga om en brottslig handling att man kan bli dömd för att befatta sig med stulet gods. Då får man naturligtvis inte heller behålla godset.

Johan K.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Jaha där åkte dumstruten på, men tyvärr så förstår jag inte att inlägget flyttades. Trådskaparen skriver om stöld av elkablar, och dessa kablar vi har till våra bilar har ledare av koppar. Man nämner även kopparpriset i inlägget.
Det är just det jag försöker förklara, det är inte alls konstigt att man hämtar dessa kablar och säljer som skrot. Alltså stöld av koppar, hur kan det vara ämnesflykt? Jag skriver endast om kopparstöld som jag sett och upplevt själv inte via hörsägen. Goglar man på kopparstöld så kan man läsa hur mycket som helst och det är även så i Frankrike Faits divers | Vol de métaux: 600 kilos de cuivre interceptés sur l'autoroute A40 och detta är ett jätteproblem för samhället.
Hade jag skrivet om stöld av CEE don hade det kunnat vara ämnesflykt, men inte av det jag skrev.

Två saker.
1. Svarar på trådskaparens inlägg varför elkablarna är attraktiva av buset.
2. Skriver bara om kopparstöld och inte om skrothandlare, medborgarlön, häleri eller god tro. Det gör man däremot i inläggen efter mitt.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag håller med dig Dethleffskvalite. Jag förstår inte heller varför ditt inlägg flyttades till en ny tråd. Jag finner ditt inlägg om varför kablar stjäls är fullt relevant i originaltråden. Däremot var det andra som "spårade ur" och och det var med anledning av ett av dessa som handlade om en konstig lagtolkning som jag skrev mina kommentarer. Jag kan hellre tycka att i så fall var det bara denna del i originaltråden som skulle ha flyttats och jag får därför be om ursäkt för att jag bidragit till att utveckla en tråd i fel riktning. Klandra den som klandras bör.

Johan K.

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Tack så mycket för inlägget Jokin. Jag kan tycka att webbarna gick och hämtade en alldeles för stor yxa som dessutom var dåligt slipad i detta fall. För att alla medlemmar skall kunna döma mig så lägger jag in mitt inlägg igen, men som sagt så tillhör det en annan tråd.
”Anslutningsdonen till vår 25 meters anslutningskabel kostar cirka 35 kronor styck och är inte av intresse. Här hemma kör buset land och rike runt och plockar ner fönsterbleck, stuprör, hängrännor, jordlinor, lyktor o.s.v. på byggnader som slott, herrgårdar och kyrkor. Det är ett jätteproblem för fastighetsägarna, var senast igår och tittade på ett sådant jobb. Det är kopparn man vill åt.
För ett tag sedan så mötte jag en pundare som ledde sin cykel. Vad ”glor du på” skrek han åt mig för jag råkade titta på vad han samlat ihop. Han ledde cykeln för det gick inte att cykla då han hängt på kopparlinor och kablar på hela cykeln som han var på väg att sälja.”

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Jisses va detta kostar pengar. På uppdrag av en fastighetsägare så var jag och tittade på ett par fastigheter där samtliga åskledarna hade fått hjälp att komma därifrån. Mycket troligt att andra fastigheter även runt om kring blivit drabbade. En tröst är att det skapar jobb åt elektriker, men det är så onödigt.

Bilagor

• Koppar.jpg
    Koppar.jpg
    2,3 MB · Visningar: 5

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Det skapar jobb i alla fall, men det är illa ställt. Fick en felanmälan på ett större centralt beläget köpcentra i Malmö igår. Koppartjuvarna hade klippt loss två stycken koaxialkablar i ett trapphus med sju våningar. Runt 50 meter kabel som väger cirka 2,2kg och dom får max 3.- kronor kilot för den typ av kabel. Reparationen kostade 2488:- kronor, någon i samhället är förlorare.

Bilagor

• Mitt Malmö 1.jpg
    Mitt Malmö 1.jpg
    422,4 KB · Visningar: 2
  • Mitt Malmö 2.jpg
    Mitt Malmö 2.jpg
    341,4 KB · Visningar: 4
Toppen