• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödbensmontering

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Köpte stödben till nya husbilen.
Jag tror att leverantören monterade dem bak-fram och nu behöver jag hjälp, vad är rätt och hur gör man.
Monterade ner ett stödben och tog några foton med benet på hyvelbänken.

1.
Jag tror att stödbenen skall vara monterade så att när de skall fällas upp, så viks de framåt så att stödplattan hamnar mot bilens framdel.

2. Nedfällt ben. Stången placeras i hålen. Man står bakom bilen och "pumpar" ner stödbenet med plattan mot marken.

3. Plattan kniper om benet och låser det i nerpumpat läge.
Hur gör man för att lossa spärren, sätter man in stången på något speciellt ställe?

Fråga 1 och 2 är jag rätt på´t?
Fråga 3, ?
 

Bilagor

  • Stödben.jpg
    Stödben.jpg
    99,8 KB · Visningar: 38

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Sv: Stödbensmontering

Hej Robert Du hae rätt de skall fällas framät dom skall monteras längst bak på bilen för bäst efekt för att lossa dom slår du på platan långst ner då släpper spänningen hoppas du förstår Plastpelle
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Stödbensmontering

Tack för hjälpen, ovärderligt!
Plattan är lite profilerad så jag trodde att stången skulle passa där vid lossningen av stödet men jag tyckte inte den passade riktigt.
Men det är tydligen bara att slå till plattan så lossar stödet.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Stödbensmontering

Hej en liten fråga ang, stödben finns det nån baktanke med att minimera skador om man skulle glömma dom och kör utan å vika sönder hela ramen?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Stödbensmontering

Det finns en spärr som håller stödbenet kvar i uppfällt läge, du ser det på första bilden.
Det finns motsvarande hack som håller benet i nedfällt lägen.
Den spärren är en utbuktning på benet och inte alltför stabil varför jag tror att den deformeras när benet tvingas bakåt och då utan att deformera chassiet.
 

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Stödbensmontering

Vi har likadana stödben, dom är fabriksmonterade (Rapido).
Stödbenen pekar i uppfällt läge inåt under bilen och inte framåt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Stödbensmontering

Min bil har lågbyggt chassie och även den kortare modellen var för lång, gick inte att fälla ner utan marken tog i för tidigt. Dessutom var de monterade bakvänt. För att pumpa ner benen skulle man krypa in framför benen och under bilen. Så det kan bli.
Nu är de vända så att man står bakom bilen och benen och får plats att pumpa ner dem.
Det krävde en montering på sidan av chassiebalkarna varvid benens stödplatta tog i chassiebalken. Med en vinkelslip fixades detta.
Nu är jag nöjd men det var ett borrande och slipande, å andra sidan är det inte någon nöjesskatt på det (ännu).
 
Toppen