• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stödbensklossar

erix

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2025
Ibland anser våra stödben att det lutar för mycket för att man skall kunna aktivera dem. Detta kan man går runt genom att lägga klossar på marken och sedan sänka stödbenen manuellt. Problemet är att hitta klossar som är stabila och inte väger för mycket. Biltema har klossar men de är för tunna och att släpa med sig träklossar är onödigt tungt. Är det någon som har en bra lösning?

erix

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2025
Skor kan inte sitta på under färd, då kommer de för nära vägbanan. Det bör vara lösa klossar som kan läggas under de stödben som har längst till marken.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ibland anser våra stödben att det lutar för mycket för att man skall kunna aktivera dem. Detta kan man går runt genom att lägga klossar på marken och sedan sänka stödbenen manuellt. Problemet är att hitta klossar som är stabila och inte väger för mycket. Biltema har klossar men de är för tunna och att släpa med sig träklossar är onödigt tungt. Är det någon som har en bra lösning?
Även om du får varning för hög lutning går det att köra stödbenen manuellt, jag har Biltemas klossar men aldrig använt dom,brukar alltid gå att få bilen hyfsat i våg ändå.

erix

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2025
Även om du får varning för hög lutning går det att köra stödbenen manuellt, jag har Biltemas klossar men aldrig använt dom,brukar alltid gå att få bilen hyfsat i våg ändå.
Är tveksam till Biltemas eftersom det står max 1 ton så det kan bli på gränsen och så är de ganska tunna.

erix

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2025
eksempler:

Milencos är ju gjorda för speciella stödben och de andra, samma som Biltemas, är i minsta laget och tveksamma till vad de klarar

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Är tveksam till Biltemas eftersom det står max 1 ton så det kan bli på gränsen och så är de ganska tunna.
Jag har haft dessa i flera år, har 4 paket, ännu har jag inte lyckats krossa dem, man använder dem som kloss 4xplattor i varje kloss, min bil väger 6ton

erix

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2025
Gör en egen sandwitch av en markisoleringsplatta och limma plywood på bägge sidor. ( mot mark och mot stödbenen.)
Du kan göra plattorna i vilken storlek och tjocklek du vill.
Om experimentet inte funkar, har du inte fölorat mycket.

Dessutom väger dom "inget".
Markisoleringsplatta typ XPS klarar 300 kPa vilket för en cirkulär skiva med diameter 25 cm motsvarar 500 kg och det räcker tyvärr inte. Synd, hade varit lätt att fixa

erix

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2025
I hållfasthetsläran fick vi lära oss att tryck fördelas på samma sätt som rasvinkeln, alltså 45 grader. Om plywoodskivorna vore helt stela skulle det fungera men det litar jag inte på. Tack i alla fall för tipset, bra idé

cgwik

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2025
Om du konverterar 300 kPa (som XPS-skivan klarar) blir det ca 3 kg/cm2. Din platta på 25 cm är ca 500 cm2. Plattan borde alltså hålla för 1500 kg.
1630167900051.png

erix

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
23364
Medlemskap
2025
Måste ha knappat in fel någonstans, det stämmer som du skriver. Tack för det, skall starta tillverkning

Toppen