• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Står inför husbilsinköp

F

F.d. 8139

Guest
Hej jag är blivande medlem på forumet och står inför första gångs köp av husbil. Har läst och tagit del av mycket kunskap som här på forumet ger inför husbilsköpet. Därmed fått fram att jag söker efter en hel/halvintegrerad husbilsmodell (från 2000 och framåt) på registrerad bruttovikt 3500kg, runt 6 meters längd, två personer säng, Alde golv värme och hög tillåten marginal för last Pågrund av isoleringar och el sjävförsörjning (2 batterier) och cykel och annat som väger (därav stort garage). Det finns så mycket märken och modeller så det är svårt att veta vart man ska söka :confused: så jag undrar om någon här på forumet med erfarenhet kan tippsa om modell och märke att titta vidare på..
Skulle vara stor hjälp :)!! MVH Rickard

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025
Sv: Står inför husbilsinköp

Hej

Ska det vara en Hymer så passar modell 504 bättre. Den har ett rejält garage.
För övrigt så är det svårt att veta vad andra vill ha. Har du/ni körkort tagna före juli 1996, så var inte rädd för att köpa en med högre totalvikt än 3500 kg.
Det är så lätt att det blir övervikt annars.

Olle

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Hej jag är blivande medlem på forumet och står inför första gångs köp av husbil. Har läst och tagit del av mycket kunskap som här på forumet ger inför husbilsköpet. Därmed fått fram att jag söker efter en hel/halvintegrerad husbilsmodell (från 2000 och framåt) på registrerad bruttovikt 3500kg, runt 6 meters längd, två personer säng, Alde golv värme och hög tillåten marginal för last Pågrund av isoleringar och el sjävförsörjning (2 batterier) och cykel och annat som väger (därav stort garage). Det finns så mycket märken och modeller så det är svårt att veta vart man ska söka :confused: så jag undrar om någon här på forumet med erfarenhet kan tippsa om modell och märke att titta vidare på..
Skulle vara stor hjälp :)!! MVH Rickard
--------------------------------------------------------------------
En intressant kombination av önskemål - låter ungefär som min hustrus.
Inte så många som har ALDE/Vattenburen värme dock. Verkar ju vara bara 10-20 % av alla som har det - konstigt att det inte är fler?
Hur är det med Van?
Hymer Van? Hobby Van?
Tvärställd säng bak - ingen säng fram?
Förmodar att det är förslag på modeller å inte bara aktuella annonser som önskas??
Lycka till! :)

F

F.d. 8139

Guest

Tack för alla svaren hoppas på fler :) nu har jag mer att gå på i min forsatta sökning. Jo det gäller modeller och annonser är bra då de ger en en första möjlighet att uppskatta bilen och få uppslag till mer frågor. DEt rör sig om prisklass 350000-500000 med dush och så många moderniteter som ryms inom den klassen med tillräcklig tillåten last vikt för en hel del prylar som sagt.
Önskar alla trevlig fortsättning
Rickard

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

OK - slog på skoj på Blocket på HBar mellan 300 - 500.
999 st.
Slog på 300-500 med sökorden "alde ELLER vattenburen" å fick -
98 st träffar.
Många med alkov - så urvalet är inte så stort.
Lycka till! :)

F

F.d. 8139

Guest

Tack till Patric som medlem av forumet har han förstås en ganska allomfattande kunskap om dessa saker och kan med rättmägtig aktoritet leda en ut på vägen. Nu vet jag med större sannorlikhet vad/var jag bör söka.:rolleyes:
MHV
Rickard

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Ja på
mobile.de ? Gebrauchtwagen und neue Autos ? Deutschlands größter Fahrzeugmarkt.
Skämt åsido - det finns otroligt mycket kunskap här på forumet och jag räknar mig själv som nybörjare.
Skulle önska att det fanns fler sökkriterier på tex Blocket mfl svenska sajter.
Tex på årmodell framförallt - skulle spara mycket tid i letandet.
Även modell och hästkrafter mm skulle kunna vara bra att kunna söka på.
Hade nyligen en hårddiskkrasch - å där försvann all min kunskap - eller alla sammanställningar jag gjort på olika märken å modell mm - för att inte tala om alla bilder - huvaligen!:cool: Å med Alzheimer Light är det inte så lätt att .....
Lycka till i letandet!:)

Toppen