• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stå som ägare 1 eller 2 på ny husbil?

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej,
vi hoppas kunna köpa en ny husbil under hösten.
Om jag förstått saken rätt är det möjligt för mig att stå som första ägare
på en husbil som precis tagits in i landet och ännu inte registrerats.
Alternativet är att firman som tar in husbilen registrerar den och sen gör ett ägarbyte.
Vi har aldrig nånsin köpt ett nytt fordon tidigare och har ingen aning om fördelar/nackdelar med de olika alternativen.
Ni som vet mer får gärna berätta om detta är något att fundera över.

Tack på förhand

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Stå som ägare 1 eller 2 på ny husbil?

etta är alltid bäst att vara
något att be tänka

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

Jag står som första ägare på år husbil. Finns ingen anledning att stå som tvåa eller??

Piraten

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag står som fjärde ägare till en husbil som egentligen bara haft en ägare före mig. Först importerade generalagenten, sedan tog husbilsfirman över, sålde till första ägaren, som sedan sålde tillbaka till husbilsfirman och sedan köpte jag! Enkelt va! :) Det är inte så svårt att gallra bort de företag som importerat och sålt bilen. Ibland måste de gå in som ägare.

F

F.d. 2577

Guest

Jag vet inte vad det är värt att stå som första köpare i regbeviset? På mitt står jag som nr 1, men jag har köpt den av en privatperson i sverige, förklara det.
Leffe

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

jag står som sagt som Nr 1, köpt bilen på firma. Men vad är fördelarna med att firman först skulle registrera bilen på sig o sedan mig?

Piraten

F

F.d. 2577

Guest

Skulle väl vara att om firman bara har ett ex av denna husbil och du vill provköra den. Är man laglig så måste bilen reggas då.
Leffe

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

jag står som sagt som Nr 1, köpt bilen på firma. Men vad är fördelarna med att firman först skulle registrera bilen på sig o sedan mig?

Piraten

Svaret jag fick av Kurts Husvagnar var att om dom inte själva står som första ägare så kommer den inte in i försäljningsstatistiken för märket????

Man kan undra om det stämmer.

F

F.d. 3847

Guest

Det jag undrar över är om husbilen är klassad som ny om det kan bli problem med skattemynd utifall den förste ägaren som importerat bilen av någon anledning inte finns angiven för importen om det då kan bli så att myndigheten kräver fel person på moms.
Kanske finns det en risk med att stå som förste ägare då? Någon som vet mer.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej, jag tror det finns lite övertro på vad myndigheters data system kan(f.d It konsult). När det gäller Transportstyrelsens register så blir det inte bättre än vad man matar in i det(Gällar alla för övrigt).
Nu är det så att alla(om man ansöker om det) bilhandlare kan redigera fordonsuppgifter själva. Human errors har o kommer alltid att finnas.
Betr. fråga om skattemyndigheten kan komma in, ja samköring av register förekommer, men som jag säger sillarna i havet är många o jag är bara en.
Betr att vara nr 1 i registret ser jag det mer som en kostnadsfråga, d.v.s den som betalat mest för bilen ska stå först(HaHa).

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Go kväll/em

Det är stor skillnad på "första bruktagare i sverige" och första ägare.

Melle

F

F.d. 3847

Guest

Vad är det som styr vilken person som är skyldig att betala moms på en importerad bil som klassas som ny. Var hämtas den uppgiften?

Toppen