• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stänkskydd

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Stänkskydd

Bland annat Kihlströms i Stockholm som både säljer Fiat samt har verkstad. Frågan är nog bara om det finns några orginal till dom, vet att det är problem fram att hitta och bak beror det nog på hur husbyggnaden ser ut.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Stänkskydd

Hej, en kille med husvagnsverkstad i Stenstorp fixade våra i bak, efter att jag klagat hos Adria om att stensprutet förstörde kablar och plywooden som garaget är byggt av.
Det gick på garantin.
Bilden visar hur det såg ut efter trehundra mil utan bakre stänkskydd.
Stensprutet från bakhjulen har redan fördärvat plywoodens yttre yta och kablarna ligger i riskzonen.
Bilden är tagen under höger hjulhus bak, och man kan se den öppna garagedörren till vänster.
Inte undra på att man blir frustrerad och kräver garantiåtgärd.

Kolla hur det ser ut under era bilar. Det fanns inga färdiga skydd att köpa, så verkstan klippte till av transportbandsgummi - tror jag

DS
 

Bilagor

  • DSC_0579-400.jpg
    DSC_0579-400.jpg
    12,5 KB · Visningar: 871
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Stänkskydd

Det finns universalmodell på Mekonomen som kan gå att använda. Har satt på ett par på vår Rapido. De är lite för smala, men de tar bort värsta spruten till till trappan på bodelen. Lätta att sätta fast med klämmskruv , behövs ingen borrning i bilen.
Ove.G
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd

Gummiduk finns att köpa på Granngården på metervara. Den är ca5mm tjock. Perfekt att anpassa till dom mått man själv vill ha.
Sitter inga stänksydd så monteras gummiduken på en vinkelprofil som sedan skruvas i golvet. Tänk på att vända profilen åt rätt håll. Stryk sen på underedsmassa så inte fukten får tag i i golvet.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Stänkskydd

Använd dej av samma material i profilen som i golvet, dvs järn. Tar du aluminium så lär du ha ett stor hål där om några år pga galvaniska strömningar mellan de olika metallerna.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd

Till Kölis utmärkta förslag kan fogas att om galvat material används ökar rostskyddet inte bara på den profil man sätter dit, även stålplåt strax intill profilen skyddas av det galvade materialet, s.k. "avståndsverkan".

På båtar skruvar man fast offeranoder av ren zink som får ta upp de galvaniska strömmarna och detta minskar korrosionen på intilliggande järnföremål genom att zinkanoden förbrukas (offras) i stället för järnet.

Gammaldags takplåt, s.k. pannplåt, har ett ganska tjockt lager zink och lämpar sig väl till att klippa till och bocka till vinkelprofiler för att fästa stänkskydden i.
;)
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Stänkskydd

Jag skall sätta på stänkskydd bak på våran husbil, jag har varit på både Granngården o Mekonomen, men ingen har varken stänkskydd eller gummiduk, är det någon som har något artikelnummer på gummiduk eller skydd som jag kan ha till hjälp för att hitta i butiken
:)
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Stänkskydd

Har ni nån hästshop i närheten så kolla om de har spiltgummiduk. Hur stark som helst.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Stänkskydd

Hej.

Det finns en rikstäckande kedja som heter Swedol. Dom säljer stänkskydd till tunga lastbilar/släp. Dessa går utmärkt att modifiera till husbilen. Gå in under rubriken Bil/lastbilstillbehör.

Swedol
 
Senast ändrad:
Toppen