• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ständig solcellsladdning av lithiumbatteri

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Hur ska man tänka när man har solceller som laddar batteriet? Jag har några ständiga förbrukare som kanske tar ca 1A. Det innebär att solcellerna kommer att börja ladda batteriet varje morgon och ladda fullt på några timmar. Under perioder när bilen står uppställd hemma utan att användas så kommer det då att bli minst en laddningscykel per dag. Ska man slå ifrån solcellsladdningen mellan turerna för att öka livslängden på batteriet?

Batteriet är ett Victron Smartpack 100 Ah drop-in med inbyggd BMS.

Mitt AGM-batteri som stod på detta sätt var slut efter 4 år.
 

MagnusViby

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
30112
Medlemskap
2025
Är oxå på gång att sätta in ett lithium-batteri(väntar på leverans) och har samma fundering. Bytte regulator till en victron smartsolar och satte in en brytare från solcellerna för att eventuellt kunna bryta laddningen när husbilen ska stå still ett tag
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.859
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Med en hyfsat smart regulator kan man själv ställa in vid vilken batterispänning nästa laddcykel skall starta igen. Då kan förbrukarna få nöta ostört på batteriet i dagar utan att batteriet ständigt toppladdas. Detta då oavsett hur mycket solen skiner på dagarna.
Man kan även hindra laddningen med hjälp av en del BMS även om jag själv föredrar att styra det vid själva laddkällan.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg anvender Victron. Solcellerne lader på mit LiFePo4 året rundt så længe temperatur ved batteriet er over 5 celcius.
Antallet af ladecycler optalt af systemet er meget lavt, sikkert fordi jeg sjældent tapper batteriet for mange Ah.

Mange anbefaler ændringer i indstillingerne for ladninger, men det har jeg aldrig anvendt. Kun ladeprofilen for lithium.

Jeg anvender en dcdc mellem bodelsbatteri og startbattei, som jeg tænder for om vinteren. På den måde kan solcellerne være med til at vedligeholdslade startbatteriet. Der er jo altid lidt stand by forbrug på en FIAT Ducato
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.067
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Har lithiumbatterier som får laddning både via 230V och solceller. Batterierna har samma antal laddcykler nu som i höstas. Det tolkar jag som att BMS gör så att batterierna inte tar emot någon laddning.

Mina AGM-batterier höll 7 år med samma upplägg.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.693
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har lithiumbatterier som får laddning både via 230V och solceller. Batterierna har samma antal laddcykler nu som i höstas. Det tolkar jag som att BMS gör så att batterierna inte tar emot någon laddning.

Mina AGM-batterier höll 7 år med samma upplägg.
Hmmm.... Är inte en cykler 100% urladdning (kan vara lite åt gången) och sen 100% laddning....
Har du ingen urladdning så måste du ju har ett skydd som stoppar laddningen vid typ 100% och startar vid typ 80%..
Men laddar panelerna hela tiden... Då lever dit Lithiumbatteri inte så många år till...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.067
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Hmmm.... Är inte en cykler 100% urladdning (kan vara lite åt gången) och sen 100% laddning....
Har du ingen urladdning så måste du ju har ett skydd som stoppar laddningen vid typ 100% och startar vid typ 80%..
Men laddar panelerna hela tiden... Då lever dit Lithiumbatteri inte så många år till...
Den som lever får se. Har 8 års garanti med denna uppsättning som är godkänd av leverantören Skanbatt. Om nu mina AGM, med betydligt färre laddcykler, höll i 7år med samma typ av laddning så hoppas jag på lite mer med mina lithiumbatterier. Som jag skrev tidigare så är ju antalet laddcykler desamma efter snart 6 månader.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Hmmm.... Är inte en cykler 100% urladdning (kan vara lite åt gången) och sen 100% laddning....
Har du ingen urladdning så måste du ju har ett skydd som stoppar laddningen vid typ 100% och startar vid typ 80%..
Men laddar panelerna hela tiden... Då lever dit Lithiumbatteri inte så många år till...
Hmmm.... Är inte en cykler 100% urladdning (kan vara lite åt gången) och sen 100% laddning....
Har du ingen urladdning så måste du ju har ett skydd som stoppar laddningen vid typ 100% och startar vid typ 80%..
Men laddar panelerna hela tiden... Då lever dit Lithiumbatteri inte så många år till...
Ok, jag visste inte att en cykel är 100% urladdning följt av uppladdning. Och naturligtvis laddar solcellerna bara till 100%, sedan kopplar laddaren ifrån (och om inte annat så gör BMS:en det). I praktiken så kommer standby-lasten att ladda ur batteriet till ca 80% och sedan är det soluppgång igen för förnyad laddning till 100%. Så då borde det inte bli något problem med förkortad livslängd.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
374
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Den som lever får se. Har 8 års garanti med denna uppsättning som är godkänd av leverantören Skanbatt. Om nu mina AGM, med betydligt färre laddcykler, höll i 7år med samma typ av laddning så hoppas jag på lite mer med mina lithiumbatterier. Som jag skrev tidigare så är ju antalet laddcykler desamma efter snart 6 månader.
Tror det blir svårt att jämföra de olika batterityperna. T.ex. skall AGM alltid underhållsladdas, Litium förvaras med en SOC runt 60%. Vilken skada det gör att ha konstant laddning på ett litiumbatteri vet jag inte.

Jag har samma setup som fler av er (med litium och solceller) och jag funderar på att bryta laddningen till batteriet nu när husbilen inte används.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.693
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mitt första 200Ah Lithiumbatteri satte jag in hösten 2015....där lät jag bara votronic solregulator sköta om laddningen, alltså inget som startar eller stannar laddningen vid typ 90%....
Det slutade med att jag fick köpa ett nytt Lithiumbatteri våren 2018, då underhållsladdningen hade fördärva batteriet
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Mitt första 200Ah Lithiumbatteri satte jag in hösten 2015....där lät jag bara votronic solregulator sköta om laddningen, alltså inget som startar eller stannar laddningen vid typ 90%....
Det slutade med att jag fick köpa ett nytt Lithiumbatteri våren 2018, då underhållsladdningen hade fördärva batteriet
Tack, jag ska slå ifrån underhållsladdningen när bilen står oanvänd hemma.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
374
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Mitt första 200Ah Lithiumbatteri satte jag in hösten 2015....där lät jag bara votronic solregulator sköta om laddningen, alltså inget som startar eller stannar laddningen vid typ 90%....
Det slutade med att jag fick köpa ett nytt Lithiumbatteri våren 2018, då underhållsladdningen hade fördärva batteriet
Har samma erfarenhet, dock med litiumbatterier i surfplattor. Har flera plattor som agerar displayer till smartsystemet hemma. Dessa har konstant laddning och brukar få byta dem med ca 3 års mellanrum. Detta på grund av att batterierna slutat tagit laddning.

Nu har jag satt smart styrning på laddning av plattorna, så förhoppningsvis klarar dom några år längre nu.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Har samma erfarenhet, dock med litiumbatterier i surfplattor.
Der er væsentlig forskel på lithiumteknologien i batterier til tablets som er lithium Ion og i husbilsbatterier som (for det meste) er Lithium Jern Sulfat. Alle ladere i husbiler med Lithiumprofil stopper ladning når batteriet er fuldt, ellers gør BMS.

Ladere til mobiltelfoner og Tablets stopper ikke med ladning når batteriet er fuldt, og det tager batterierne skade af.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.693
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Der er væsentlig forskel på lithiumteknologien i batterier til tablets som er lithium Ion og i husbilsbatterier som (for det meste) er Lithium Jern Sulfat. Alle ladere i husbiler med Lithiumprofil stopper ladning når batteriet er fuldt, ellers gør BMS.

Ladere til mobiltelfoner og Tablets stopper ikke med ladning når batteriet er fuldt, og det tager batterierne skade af.

Undrar om alla laddare med lithium profil också väntar med att ladda tills batteriet har sjunkit till 90-80% efter att det har blivit laddat till 100%.. När du inte har en bms eller annat externt som styr laddningen :rolleyes:
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
374
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Undrar om alla laddare med lithium profil också väntar med att ladda tills batteriet har sjunkit till 90-80% efter att det har blivit laddat till 100%.. När du inte har en bms eller annat externt som styr laddningen :rolleyes:
Tyvärr inte min Victron Smart Solar-laddare. Det vore kanon om en parameter om SOC kunde hämtas från t.ex. SmartShunten och användas vid laddning. Då hade det fungerat.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Problemet med permanent solcellsladdning är väl att om man har standbyförbukning så kommer batteriet på morgonsidan ha kommit ner till 85-90% och då slår laddningen på. Elektroniken i min bil har en smartlösning där den väljer om fordonsbatteriet eller bobatteriet skall laddas av solcellen och när dessa laddats fullt kommer den att testa var 30 s om det behövs laddning. För att maximera livslängden skulle jag ju heller vilja vänta tills batterinivån ligger på 50-60% innan den börjar ladda. Men tyvärr har jag ingen lithiumprofil att välja. Möjligen så klarar BMS:en i Victrons Smartpack att hantera detta men i den beskrivning som finns hos Victron så finns det inget om detta. Kanske ska maila dem för att kolla...

Det här gäller ju även den inbyggda 220v-laddaren som också måste avaktiveras om man har kabel i när man är hemma.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2026
Problemet med permanent solcellsladdning är väl att om man har standbyförbukning så kommer batteriet på morgonsidan ha kommit ner till 85-90% och då slår laddningen på. Elektroniken i min bil har en smartlösning där den väljer om fordonsbatteriet eller bobatteriet skall laddas av solcellen och när dessa laddats fullt kommer den att testa var 30 s om det behövs laddning. För att maximera livslängden skulle jag ju heller vilja vänta tills batterinivån ligger på 50-60% innan den börjar ladda. Men tyvärr har jag ingen lithiumprofil att välja. Möjligen så klarar BMS:en i Victrons Smartpack att hantera detta men i den beskrivning som finns hos Victron så finns det inget om detta. Kanske ska maila dem för att kolla...

Det här gäller ju även den inbyggda 220v-laddaren som också måste avaktiveras om man har kabel i när man är hemma.
I appen för Victron smart solar så kan man stänga av laddningen från regulatorn.Under inställningar batteri, charger enable. Då laddar inte solcellen mitt litiumbatterie.
 
Toppen