• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stämmer detta...

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
att vid import av husbil, förutom all papperexercis med brief och tillfälliga skyltar

* så måste husbilens ev. takluckor uppfylla speciella mått (godkända i Sverige)
* säkerhetsbälten baktill vara monterade i speciella profiler av stål
* är bilen reggad i Tyskland för ett visst antal personer så är det samma antal som gäller här hos oss.
* är husbilen nyligen gastestad i Tyskland gäller denna test även här hemma

tja, tillkommer säkerligen mycket mera men just nu kommer jag inte på mer.

hälsningar
Werner

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Stämmer detta...

Bilmodellenen testas av MTC i Stockholm beträffande ventilation och gasinstallationer. Har det gjorts ett sdant test så kan vissa utvalda bilprovningsstationer kontrollera om den importerade bilen har ventilationsöppningar och gasutrustning som den provade bilen genom att gämföra med testprotokollet. Detta måste således beställas av importören till den besiktningsstation som skall gära registreringsbesiktningen.

Beträffande säkerhetsbältena så vet jag inte. Den bil jag importerade var inte CoC-märkt, dvs inte helfordonsgodkänd. Bältena i den sitter i en stålram, men jag antar att bilprovningen kontrollerar om bältena sitter monterade på ett riktigt sätt, hur de nu kan göra det genom att bara titta på dem.

Antalet passagerare bestäms av bilens vikt och tjänstevikt. Vår bil gick miste om en passagerare vid registreringen här.

Det tyska testprotokollet gäller. Observera dock att anslutningsslangen eventuellt måste bytas till en som klarar lägre utetemperatur. Det skall stå på slangen att den är typgodkänd för visst gradantal, -30° tror jag, men kontrollera detta.

Alla instruktionsböcker till gasapparatur måste finnas och vara på svenska. Övriga instruktionsböcker har ingen betydelse.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Tack Michael för dina svar.
Egentligen blev jag inte förvånad att just du skrev eftersom jag har läst många av dina tidigare läsvärda och utförliga svar dels här i denna klubben men även på några äldre siter.
För egen del kommer jag säkert att importera. Till en början med,nu på tisdag hyr vi en husbil årgång 2004. Denna går naturligtvis ej att jämföra med en -90-talare som vi kommer att anskaffa men ändå, vi får uppleva känslan.
Tack än en gång för dina svar.
mvh
Werner

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Lycka till med ditt framtida bilköp och din hyrbil. Av ditt namn kan jag gissa att du kanske har en viss anknytning eller bakgrund från landet du tanker köpa från. Det kanske är så att du kan språket bra och det underlättar nog en hel del.

Vi kommer förmodligen att köpa från Tyskland en gång till så småningom. När vi var där tittade vi på en bil i Mülheim. Säljaren snackade en hel del varav jag förstod ca 10%. Något fastnade dock, bland annat att det finns två olika typer av exportskyltar, röd respektive gul. Känner du till skillnaden mellan dessa?

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Jo det stämmer, och när det gäller exportskyltarna måste den röda användas då bilen skall ut ur landet. Och med denna skylt kan du köra i upp till 15 dgr som längst, finns också kortare variant, på en vecka.( har förr mig att det skiljer ngt mellan olika "bundesländer") Beror på vad du är villig att betala i försäkringspengar. I och för sig har man inom försäkringsbranchen idag, här hemma, blivet lite smidigare, jag har förr mig det går att försäkra sitt tilltänkta objekt på chassinummret, är dock inte riktigt 100 säker.
På den "röda" skylten framgår också hur länge skylten gäller. Därför är det i regel en baggis för polisen att kolla giltigheten på din färd.
Den "gula" skylten går ,såvitt jag vet, ej att använda för privatexport vid färd till Sverige.

mvh
Werner

F

F.d. 23881

Guest

Det finns en trettiodagars röd skylt också, tiden på skylten avgörs av den tyska exporttrafikförsäkringen som finns i med två tider.
Gasslangarna skall antingen vara SIS märkta eller ha texten "-30graderC" eller "Kältebestänndig"
Innan köp i Tyskland bör man kolla att bilen har provats i Sverige så så att bara ett jämförande ventillationsprov blir aktuellt. I dag kan man göra provet på Motors teststationer tyvärr till det facila priset av 6250 kr :(
Kontrollen avser ventillation luft in och ut samt gasinstallationen. För gasen finns ett regelverk med täthet, dränering och klamning samt svenska instruktioner. För ventilationen skall fordonet vara utrustat på samma sätt som det ursprungstestade.
Jag testade min tyskköpta Adria i går som gick igenom utan åtgärd utöver byte av gasslang till svensk -30 slang.
Registeringen skall inte vara något problem med fordon som tidigare varit registerade i EU land. Enda bekymret är vikten verkliga vikter överskrider vanligen tillverkarnas angivna och där kan man få begränssning i antalet passagerare

SO

Toppen