• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatts!

longframe200

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024
Vill passa på att rikta ett stort tack till den/dom som har sammanställd all info som finns i HBKs ställ och campingplats filer.

Inför sommarens reser har jag ivrigt laddad ned och in i GPSen HBKs ställplats fil.

Mina första försök att söka efter plats för natten skedde i Tyskland och Frankrike. Första sökningen skedde utanför en liten by i Tyskland, flertalet träffar befann sig 3-5 mil bort, men en träff var nära och mitt i centrum av byn. Perfekt tänkte jag, hungrig och trött.

Väl framme insåg jag att detta register med ställplatser antagligen nte skulle vara den pålitliga källan jag hade förväntat mig.
Mitt i centrum låg en mindre kyrka med tillhörande kyrkogård osv. Även en liten parkeringsplats för kyrkans besökare, ca. 30 platser. Kyrkans parkering var ställplatsen.

Så med jämna mellanrum dök det upp, parkering vid kyrkor eller olika typer av skolor m.m. vid sökning av ställplats.
Vi stannade aldrig vid dessa ställplatser, men det beror nog mest på att jag själv inte skulle vilja se husbilar vid byns kyrka eller skola.

Men sökningarna gav också bra ställen för natten, ca.50/50 bra icke bra.

Med lite fantasi kanske det går att framför sig se byns kyrkparkering. Så vad tycker ni, är kyrkparkering en bra ställplats?

longframe200

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatts!

Lugnt och skönt tror jag säkert det är, men den som bor i närheten, eller kyrkobesökarna kanske inte tycker lika. När jag parkerar för natten brukar tanken ”om jag bodde på platsen skulle jag vilja att husbilar parkera här över natten” komma, tror det kan vara bra att sätta sig in i andras situation ibland.

F

F.d. 55554

Guest

Vi har stått på kyrkoparkeringen i Lindome över natten och bl.a talat med vaktmästaren som tyckte att det var bra att vi stod där, då uteblev vissa ungdomars buskörning.

Mats & Anna

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3808
Medlemskap
2025

Här hos oss står det väldigt ofta husbilar på kyrkans parkering. Jag har aldrig hör någon ha annat än positivt att säga om detta.
Har tyvärr inte själv övernattat vid någon kyrka bara stannat för matpaus, men skulle gärna göra det då de ofta lägger väldigt fint. :)

Toppen