• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatspriser

F

F.d. 4927

Guest
I en annan tråd ifrågasätts ställplatspriserna i Borgholms kommun. I senaste numret av Husbil Husvagn finns en bilaga med ställplatser i Sverige. Det intressanta är att Borgholms kommuns priser är bland de billigaste, när du jämför med jämförbara ställplatser i övriga Sverige, dvs ställplatser med ungefär samma läge och servicegrad.

Lasse

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Ställplatspriser

Jovisst, det är givetvis bra, när andra investerar och man slipper betala när man utnyttjar det! Kanske en idé även för campingplatser?:cool:

Lasse

F

F.d. 53498

Guest

Hoppas du skämtar Göran, jag tror det är Göran som skriver,annars har du passerat ett nytt lågvattenmärke.

Vill du investera i bygg och material. Är du beredd att jobba gratis. Vill du serva och ta hand om skiten efter andra utan ersättning. Klart att gratis e gott, lik förbannat måste någon betala. Det känns som om du inte är beredd att betala för det du kostar.

Om det är ett skämt, ett dåligt sådant.

Om det mot förmodan inte är ett skämt, gräv ner dig nån stans och ägna dig åt dina felaktiga tankar på egen hand.

Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Hoppas du skämtar Göran, jag tror det är Göran som skriver,annars har du passerat ett nytt lågvattenmärke.

Vill du investera i bygg och material. Är du beredd att jobba gratis. Vill du serva och ta hand om skiten efter andra utan ersättning. Klart att gratis e gott, lik förbannat måste någon betala. Det känns som om du inte är beredd att betala för det du kostar.

Om det mot förmodan inte är ett skämt, gräv ner dig nån stans och ägna dig åt dina felaktiga tankar på egen hand.

Jag hoppas verkligen att majoriteten i Husbilsklubben ställer upp på de tankegångar som Anders och Carita representerar. Visst sjutton ska vi betala och göra rätt för oss när vi är ute med våra husbilar !!! Är det på det viset att väldigt många i husbilsklubben fortsätter att sätta sitt "Tack" till de inlägg som tycker att vi ska låta andra betala för vår logi kommer mitt medlemskap att avslutas 2010-12-31. Tack än en gång till Anders och Carita samt alla de inom husbilsklubben som stödjer ett sånt synsätt att vi ska göra rätt för oss.

Senast ändrad:

barene

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2025

Jag hoppas verkligen att majoriteten i Husbilsklubben ställer upp på de tankegångar som Anders och Carita representerar. Visst sjutton ska vi betala och göra rätt för oss när vi är ute med våra husbilar !!! Är det på det viset att väldigt många i husbilsklubben fortsätter att sätta sitt "Tack" till de inlägg som tycker att vi ska låta andra betala för vår logi kommer mitt medlemskap att avslutas 2010-12-31. Tack än en gång till Anders och Carita samt alla de inom husbilsklubben som stödjer ett sånt synsätt att vi ska göra rätt för oss.

Vi håller verkligen med att vi skall betala för oss!
Barbro o Ingemar

F

F.d. 29925

Guest

Visst skall man betala för vad man utnyttjar men det kan väl inte vara fel att ifrågasätta nivåerna, eller?

Läste i en tråd för ett tag sedan där man undrade hur mycket man kunde ta betalt för en ställplats. En rent felaktig utgångpunkt enligt mitt förmenande.

Det normala när man gör en investering är att man gör en kalkyl över vilka kostnader en investering i t.ex en ställplats medför och med utgångpunkt därifrån sätter man ett pris men en viss avskrivningstid av investeringen (plus drift och underhåll naturligtvis). Men när ställplatserna närmar sig avgifterna för campingplatser är man absolut inne på fel spår.

Sedan är det väl även så att de kommuner som tillhandahåller ställplatser inte gör det av ren "välgörenhet" utan de räknar naturligtvis med att besökarna sätter sprätt på en del pengar under sin vistelse på platsen som gynnar kommunens näringsliv.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vem som helst förstår ju att det är skrivet med ironi och det är väl inget att gräva ner sig för?

F

F.d. 55464

Guest

Tycker det är helt fel att man måste betala för diesel, däck, bil o.s.v !!!!!

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Visst skall man betala för vad man utnyttjar men det kan väl inte vara fel att ifrågasätta nivåerna, eller?

Läste i en tråd för ett tag sedan där man undrade hur mycket man kunde ta betalt för en ställplats. En rent felaktig utgångpunkt enligt mitt förmenande.

Det normala när man gör en investering är att man gör en kalkyl över vilka kostnader en investering i t.ex en ställplats medför och med utgångpunkt därifrån sätter man ett pris men en viss avskrivningstid av investeringen (plus drift och underhåll naturligtvis). Men när ställplatserna närmar sig avgifterna för campingplatser är man absolut inne på fel spår.

Sedan är det väl även så att de kommuner som tillhandahåller ställplatser inte gör det av ren "välgörenhet" utan de räknar naturligtvis med att besökarna sätter sprätt på en del pengar under sin vistelse på platsen som gynnar kommunens näringsliv.

Håller helt med dig decker , kloka ord ...

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

På tal om ställplatspriser så är det också upp till oss som konsumenter att värdera den tjänsten vi utnyttjar. Tycker vi inte det är värt det får vi väl åka nån annanstans. Vi står alltid på någons mark, privat eller offentlig. Även om jag gillar er allihop vill jag inte ha er på tomten gratis, inte samtidigt i varje fall! :)

Kan också nämna att vi ska stå tre nätter på Solviks camping, vid Smögen, i sommar. På en "ställplats" längts ut mot viken, utanför "Strandbyn". Kostar 1215:-, inkl bokning och vi tycker det är värt det! :)

Krister N

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vi kom just hem från en kortare trip till Tyskland.
Vi stod bl a på en ställplats i Eckernförde. Gratis mellan kl 18 och 08. Där fanns all sevice, vatten, toatömmning, gråvattentömning och el kostade 1 € för 2 kWh.
I Heligshafen kostade ställplats med full service (el extra) 10 €.

Jag har inte köpt husbil för att få betala lika mycket som ett billigt hotellrum för att få sova i bilen. Men betala skäliga priser gör jag gärna.

Det är tur att man kan lasta 350 kg "ädla" drycker trots full utrustning, ½ vattentank och fulltankad.

Snart ser jag: :elephant::elephant::elephant::elephant:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Priserna i Sverige beror nog mycket på att man jämställer "ställplats" med camping.
Det verkar som att man fattat skillnaden mellan dessa båda företeelser i mellaneuropa. Kanske beror det på "zigenarna" eller vad man nu vill kalla dessa som reser runt i stora grupper med husvagnar. De är ju sällan välkomna på platser för husbilar.
Camping betyder arrangemang med mycket service. Husbilsplats "stellplats" är lika med enkel parkering med möjlighet att tömma och fylla. Hoppas att vi så småningom kan komma dit även i Sverige.
EssoJ

F

F.d. 2591

Guest

Helt rätt att man ska göra rätt för sig, men det får ju finnas gränser även där, el kostar faktiskt ej 40:- per natt, bara så ni vet det

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det som koster mest når det gjelder el er installasjonen når det er snakk om en ubetjent ställplats hvor en vil ta betalt for el.

En har 4 muligheter for el på ställplats:
  1. Ingen el - greit og billig, her trenger en bare å regne på leie av plass og avskrivning på kostnadene.
  2. El inkludert - alle må betle for elbruk og det lille ekstra som installasjon og vedlikehold koster.
  3. Betalingsautomat - kostnaden for dette anlegget må avregnes i strømprisen
  4. Manuell betalning - lønn til kontroll må avregnes.
Det er ikke bare kWh og kr pr kWh som påløper.

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Det kanske kostar 4000 att installera en elplats. Det dröjer allltså att bra tag innan det blir vinst.

När antalet husbilar ökar så borde allmänna parkeringsplatser anpassas med några större rutor skyltade för husbil.

Det förefaller som om husbilar inte är välkomna. på P-platser där det vore lämpligt att parkera med överhänget stickande ut över en gräsmatta eller annat placeras ofta stora stenar eller planteras en häck för att förhindra sådan parkering.

Ställplats bör som sagt inte förväxlas med camping. Det är skillnad på stora servicebyggnader, reception mm, stora campingtomter mot en ställplats som är en stor parkeringsruta med i bästa fall ett avlopp och möjlighet att köpa el/vatten i automat

Det bästa vore nog om kommunerna slutar att försöka styra husbilar till den kommunala campingen utan anvisar lämplig centrumnära parkeringsplats. Även om det finns ställplats så brukar vi bo på en camping var 3 eller 4 natt. Duschrummet i husbilen blir ju gärna ett förråd??? och används endast i nödfall som duschrum.

F

F.d. 4927

Guest

Att anpassa allmänna parkeringar så även några husbilar kan parkera, är en utmärkt idé.

Lasse

F

F.d. 50862

Guest

Vill inte...

Oavsett på land eller till sjöss så byggs det upp "ställplatser", campingar eller gästhamnar (för att i de flesta fall någon vill tjäna pengar på husbils, husvagn eller båtfolk). Men om jag skaffar mig en husbil, husvagn eller båt så är det för att få friheten och jag har den det jag behöver. Alltså behöver jag bara en plats att parkera på för att kunna gå någonstans för att spendera pengar (och att sova några timmar). Jag vill inte eller behöver inte all den "påtvingade" servicen som byggs, bara en parkering. Varför kan inte markägarna tillsammans med affärer, restauranger, mm se värdet i det och förstå att dom måste erbjuda parkering för att vi skall komma och spendera våra pengar hos dem? Dessutom får man ju betala många av de saker som erbjuds en gång till när man är på camingplatsen eller gästhamnen (tex duschen).

Nej det är inte konstigt att det fricampas och parkeras på lastbils plaster samt båtarna lägger sig på fria öar.
Fram för fler (billiga) ställplastser, parkeringar för husbilar, samt gästhamnsplatser för oss som hellre spenderar pengar på annat, (om ni vill ha besök av oss)....
:swoon:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Helt rätt att man ska göra rätt för sig, men det får ju finnas gränser även där, el kostar faktiskt ej 40:- per natt, bara så ni vet det

I extremfallet kan ju el bara för uppvärmning kosta 2 Kw x 24 timmar =48 Kw
räkna mycket snällt med 1 Kr per Kw så blir det 48 Kr. Om det är kallt så finns det de
som kompletterar med en separat fläkt på en eller två Kw?! Därtill kommer övrig förbrukning.
På sommaren har i alla fall vissa bilar AC som också är riktiga strömslukare, med rätt hög förbrukning som följd...?!

:wideeyed:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det är just därför myntautomater är så bra. Du betalar bara för det du gör åt.
Vill du bara ha ström till belysning, TV, kyl och ladda batterierna så klarar du dig med en kWh på en natt.
Låt de som har strömslukare betala för hur mycket de gör åt, och lägg inte över kostnaden på alla.

Toppen