• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplatser

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Morning alla.
Det är mycket debatt nu om ställplatser, en sak som slagit mig är att det uteslutande talas om husbilar, jag har utrustat min husvagn helt för fricamping vilket innebär att jag med vill stå på ställplatser.
Jag har märkt att man inte är väl sedd bland husbilsfolk när man ställer sig på en ställplats även om det står att den är både för husbil och husvagn, denna markering finns ju i FC-katalogen.
Man känner sig inte riktigt välkommen, varför är det så?
MVH KEJO

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser

Det hoppas jag blir bättre när det finns platser som tar emot båda typer av campingfordon. Jag skulle då inte dra mig för att heja och slänga några ord med husvagnsfolk. Har själv hört till den kategorin fast det är 18 år sedan och har vildcampat och nattparkerat även med den. Men jag kan förstå din känsla.
Vi brukar alltid slänga ord med folk där vi står. Mycket viktigt om man parkerar tex vid en badplats. Traktens folk är alltid lite misstänksamma. Det räcker oftast att säga något om vädret och platsen i allmänhet. Och naturligtvis inte breda ut sig hur som helst. Ofta kan "vi" titta lite extra när du kommer med husvagn eftersom det inte är så vanligt numera på sk ställplatser. Nyfikenhet är nog mera orsaken att "vi" tittar lite extra. Du vet ju också att det finns många fördelar med husvagn mot husbil. Väldigt många har ju haft husvagn och då kommer vi säkert ihåg fördelarna med den.
Ha det bra och hoppas din känsla övergår till att känna dig välkommen.

bossebagare

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2025

Det är ett evigt diskuterande om ställplats/camping.
Om man har bord och stolar ute räknas det som camping, annars ställplats
Skall man ta det med husvagn, avkopplad från bilen och stödbenen i marken=camping
Själv tycker jag att det spelar ingen roll om man har husvagn eller husbil vi har ju samma intresse mobilt boende och lite luffar livs syndrom.

Senast ändrad:
F

F.d. 30223

Guest

Har åkt lite med husvagn och numera med husbil.
Tycker det är tråkigt att så många verkar se dom så väsenskilda.
Syftet är ju detsamma, att kunna bo drägligt medan man är mobil.

När jag kommer till en ställplats åkande i mitt motorfordon och lagar mat i bodelen och senare sover i den.
Vad gör det för skillnad om man kan koppla isär motordelen med bodelen?

Om jag lämnar frugan i husbilen medan jag cyklar iväg på ett ärende eller om hon stannar i husvagnen medan jag svänger iväg med bilen.
Vilken skillnad gör det?

Har läst väldigt mycket i forumet och sett många försök till klarläggande av vad camping är.
Vilken skillnad gör det om man kallar det camping eller inte?

Det viktiga är väl om jag stör / förstör eller är i vägen?

Många säger:
Jag parkerar min husbil och vad jag gör i den har ingen med att göra!
Har någon något med att göra vad jag gör i min parkerade husvagn med eller inte med stödbenen nere?

F

F.d. 25200

Guest

Konstigt att om jag tar ut en stol och sitter och njuter en stund så kallas det för camping. Isåfall campar jag också om jag har en stol med i min Pb1.

Med vänlig hälsning,

Stig

M&J-H

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2025

Hej. Var på en ställplats i en hamn i helgen som var, på kvällen kommer dom och kollar betalningen, det blir diskussion med några som har husvagn om var bilen är parkerad efter det att husvagnen är bortkopplat. På ställplatsen är både husbilar och husvagnar välkomna, jag råkar höra lite av samtalet och personen som har husvagnen säger att man behöver inte vara ohövlig, när dom sa till dom att flytta bilen. En av bilarna stor så nära nästa plats så att den inte gick att använda. Platserna är numrerade och med mellanrum till nästa plats, det var på den platsen som dom ställde bilen.

Janne

F

F.d. 50239

Guest

Åk till Öland och Degerhamns ställplats där är du så välkommen med din husvagn, stort grönområde, fint servicehus och båtar att titta på i hamnen.

120:- utan el
150:- el

Vi har varit där vid midsommartid och återvänder snart igen...soliga Öland är underbart.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

.................Det är mycket debatt nu om ställplatser, en sak som slagit mig är att det uteslutande talas om husbilar,........................

Hej Kenneth!

Det är väl inte så konstigt att vi i Husbilsklubben.se uteslutande håller oss till husbilar. Det var ju anledningen till att klubben bildas att du själv gick med direkt.

Tanken var och är att samla husbilsägarna i ett forum där vi skulle kunna dela med oss av erfarenhet och tips samt skapa ställplatser för husbilar i Sverige.

Det är ju ett val man gör, när man väljer vilket fordon man känner passar ens behov. Det finns inget som hindrar, även om man valt att köra med husvagn, att vara medlem i klubben, men då får man acceptera att det är "husbilssnack" för hela slanten. :)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Morning alla.
Det är mycket debatt nu om ställplatser, en sak som slagit mig är att det uteslutande talas om husbilar, jag har utrustat min husvagn helt för fricamping vilket innebär att jag med vill stå på ställplatser.
Jag har märkt att man inte är väl sedd bland husbilsfolk när man ställer sig på en ställplats även om det står att den är både för husbil och husvagn, denna markering finns ju i FC-katalogen.
Man känner sig inte riktigt välkommen, varför är det så?
MVH KEJO

På ställplatseran nere i Füssen , Kassel och i Heiligehafen så stod det husvagnar ihop med husbilar och finns det inga förbud så är det väl bara ställa sig .
En bil och husvagn är förvisso längre men å andra sidan när man kommer till en ställplats och det är husbilar som parkerat och kört ut markisen ställt stolar utanför markisen och grillen lite bortanför det så kan man undra om dessa tycker det är okay att breda ut sig hur som helst ... men men det är som det är ...

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Jo Gunnar jag vet.
Men skillnaden är att jag kan kopplas loss motorn, annars är jag samma mäniska som förr och har samma fritidsintresse som förr, kommer kanske att skaffa husbil igen, man vet aldrig.
Men jag har märkt den lilla rivalitet som finns mellan "grupperna" vilket jag tycker är synd.
Moderna husvagnar är idag lika utvecklade för fricamping som husbilarna så skillnaden "flyter ihop" mer och mer.
Jag tycker att vi alla skall joba mot samma mål, bra ställplatser till vettiga priser.
Tycker även att klubben likt CC skulle kunna ha en lite husvagnsavdelning, CC har ju numer en husbilsavdelning.
MVH KEJO

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

CC skrotade sin husbilssektion för ett par år sedan. Har de startat upp den igen?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Nja, det handlar inte om någon rivalitet. I vilket fall inte från min sida. Däremot handlar det om att om vi ska ha en chans att få till fler ställplatser, så får vi problem om kravet även är att de ska inrymma husvagnar. Då är det i många kommuners och allmänhetens ögon betraktat som en camping. Vilket försvårar anläggande av ytorna eftersom det fordras betydligt mer tillstånd, planändringar m.m.
Därmed har jag inte sagt att jag har något emot vare sig husvagnar eller de som valt att ha husvagn. Det står var och en helt fritt att välja hur man vill tillbringa sin semester.

Men att Husbilsklubben ska verka för att ställplatserna även är öppna för husvagnar tycker jag personligen är helt fel. Vi är en intresseorganisation för husbilar och om klubben även skulle börja företräda husvagnars intresse så kommer vi inte på långa vägar att ha så stora chanser att få till enkla ställplatser i populära turistområden.

Då tycker jag snarare att CC skulle ta och starta upp arbetet med att få till ställplatser för husvagnar. Det borde ligga i föreningens intresse att verka för att medlemmarna har en större valfrihet.

/Ludde

F

F.d. 29925

Guest

Nog så att i en husbilsklubb gäller husbilsrelaterade frågor, och i en husvagnsklubb är det husvagnar det gäller. Mycket svårare än så är det knappast, eller.:confused:

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Hur är det med hundar, katter, mopeder, mc, veteranbilar, fiske, golf mm?
Dessa har också intressföreningar tidningar mm.
Ska vi utesluta dessa ämnen?
För min del ska alla komma tills tals.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Nja, det handlar inte om någon rivalitet. I vilket fall inte från min sida. Däremot handlar det om att om vi ska ha en chans att få till fler ställplatser, så får vi problem om kravet även är att de ska inrymma husvagnar. Då är det i många kommuners och allmänhetens ögon betraktat som en camping. Vilket försvårar anläggande av ytorna eftersom det fordras betydligt mer tillstånd, planändringar m.m.
Därmed har jag inte sagt att jag har något emot vare sig husvagnar eller de som valt att ha husvagn. Det står var och en helt fritt att välja hur man vill tillbringa sin semester.

Men att Husbilsklubben ska verka för att ställplatserna även är öppna för husvagnar tycker jag personligen är helt fel. Vi är en intresseorganisation för husbilar och om klubben även skulle börja företräda husvagnars intresse så kommer vi inte på långa vägar att ha så stora chanser att få till enkla ställplatser i populära turistområden.

Då tycker jag snarare att CC skulle ta och starta upp arbetet med att få till ställplatser för husvagnar. Det borde ligga i föreningens intresse att verka för att medlemmarna har en större valfrihet.

/Ludde

Är i stort sett enig men samtidigt finns den risken ändå för husbilar har ju inte ensamrätt till fricamping/ställplats.

Toppen